In this study, geography and geography education students’ evaluations of their departments based on infrastructure, variety and quality of lectures and implementations were examined. In addition, students’ professional choices about their future and their preparations were examined. Scanning method, which is one of the methods of quantitative research, was used as the research design. Data were gathered through a survey published on the internet. Total of 2000 undergraduate students consisting of 1134 males and 866 females from 27 universities accepting students in Turkey participated in the survey. Students generally evaluated their departments medium-leveled. They evaluated number and variety of lectures and the teaching process close to good level but evaluated the lab facilities, implementations, and field studies as weak. In addition, of geography students, 50% wanted to be teacher and 28% wanted to be academician after graduation. Besides, of geography education students, 73% wanted to be teacher and 17% wanted to be academician. However, most of them do not have enough information about what to do. As a result, the emerging results were discussed and solutions to the problems were presented.
Geography Teacher of Geography Geography Education Evaluation Occupational Preparation
Bu araştırmada, coğrafya ve coğrafya öğretmenliği öğrencilerinin
bölümleri ile ilgili altyapı, dersler ve uygulamalar bakımından
değerlendirmeleri ve mesleki gelecekleri ile ilgili tercih ve hazırlıkları
incelenmiştir. Araştırma deseni olarak nicel araştırma yöntemlerinden biri olan
tarama modeli kullanılmış ve veriler internet üzerinden yayınlanan anket
yoluyla, Türkiye’de lisans öğrencisi almakta olan, 27 farklı üniversiteden
1134’ü bay ve 866’sı bayan olmak üzere toplam 2000 lisans öğrencisinden
toplanmıştır. Öğrencilerin, bölümleri ile ilgili değerlendirmeleri genel olarak
orta düzeyindedir. Ders çeşitliliği ve sayısı ile derslerin içeriklerine uygun
olarak işlenmesi iyiye yakın; arazi çalışmaları ile laboratuvar imkânları ve
uygulamaları ise zayıf olarak değerlendirilmiştir. Ayrıca, coğrafya
öğrencilerinin %50’si öğretmen, %28’i akademisyen; coğrafya öğretmenliği
öğrencilerinin %73’ü öğretmen ve %17’si akademisyen olmak istemektedir.
Öğrenciler yapmak istedikleri mesleklere ulaşmak için yapılması gerekenler ile
ilgili yeteri kadar bilgi sahibi değillerdir. Sonuç olarak, ortaya çıkan sonuçlar
tartışılmış ve problemlere çözüm önerileri sunulmuştur.
Coğrafya Coğrafya Öğretmenliği Coğrafya Eğitimi Değerlendirme Mesleki Hazırlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 27 |