BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Sayı: 28, 304 - 318, 04.10.2013

Öz

Education and training activities are of great importance for the future direction of a society. Teachers have great responsibility and role in this respect. The importance of teachers is great especially for the personal and social development of primary school students. Primary school teachers guide them with their ethical behaviours so they can affect them deeply, because the teachers are always role models for children. Affected by the ethical behaviours of their teachers, students will acquire guidance of these ethical behaviours throughout their lives and base ethics in all their relations. Professional ethics will be able to guide the teachers in terms of ethical behaviours, so professional ethics training should be given to primary school teacher candidates. This study aims to reveal the importance of professional ethics for primary school teacher candidates, so it is important to emphasize a neglected subject in faculties of education.

Kaynakça

  • Alpagut, B., (1991). İnsan Ekolojisi Çevre Üzerine, Türkiye Çevre Sorunları Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Ana Britannica, (2000). Genel Kültür Ansiklopedisi, Cilt 8, Ana Yayıncılık, İstanbul.
  • Ateş, N., (2012), Öğretmenlikte Meslek Ahlakı ve Mesleki Değerler. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama. 3(6): 3Avcıoğlu, A., (2011). Etik, http://www.dho.edu.tr/pusula/69/etik.html (Erişim Tarihi: 01.05.2013).
  • Aydın, İ.,(2002). Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik (3. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Aydın, İ., (2011). Öğretmenlik Meslek Etiği, http://inayetaydin.blogspot .com/2011/09/ogretmenlik-meslek-etigi.html (Erişim Tarihi: 02. 01. 2013).
  • Aydoğan, İ., (2011). Öğretmenlerin Mesleki Etik İlkelere Uyma Düzeylerinin Öğrenciler Tarafından Algılanması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2): 87-96.
  • Bondi, L., Carr, D., Clark, C. and Clegg, C., (2011). Towards Professional Wisdom: Practical Deliberation in the People Professions, Ashgate Publishing Limited, Surrey, England.
  • Çalık, T., (2009). Eğitim Bilimine Giriş, Leyla Küçükahmet (Ed.), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Çalışlar, A., (1983). Ansiklopedik Kültür Sözlüğü, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Çermik, H., (2006). Eğitim Bilimine Giriş, Mustafa Yılman (Ed.), Nobel Yayıncılık, Ankara..
  • Çobanoğlu, N. (2009). Etik Kurullar. Nesrin Çobanoğlu (Ed.). 2. Ankara Etik Günleri Sempozyumu. Ankara.
  • Çobanoğlu, N. ve Tunçay, Y. (2009). Bilimsel ve Tıbbi İyilik: Organ Nakli. Ulusal İyilik Sempozyumu. Elazığ.
  • Des Jardins, J. R., (2006). Çevre Etiği, Ruşen Keleş (Çev.), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Doğan, S. ve Karataş, A., (2012). Örgütlerde Sosyal Sorumluluk Bilinci ve Güven Ortamının Oluşturulmasında Etiğin Önemi, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26 (1): 93-108.
  • Eğitim Fakültelerinin Öğretmen Yetiştirme Kapasitesinin Güçlendirilmesi Projesi, (2010). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Mesleki ve Özel Alan Yeterlikleri, Abdurrahman Ekinci ve Ömer Murat Öter (Ed.), Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Ertürk, S., (1972). Eğitimde Program Geliştirme, Hacettepe Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Fidan, N., (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme (3. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Frankena, W., (2007). Etik, Azmi Aydın (Çev.), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Keleş, R. ve Ertan, B., (2002). Çevre Hukukuna Giriş, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Keleş, R., Hamamcı, C. ve Çoban, A., (2009). Çevre Politikası (6. Baskı),İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Kırlıoğlu, H. ve Akyel, N., (2003). Mesleki Etik ve Ülkemizde Muhasebe Denetimi. Muhasebe ve Finansman Dergisi. 17 (1): 59-68.
  • Köknel, Ö., (1996). Bireysel ve Toplumsal Şiddet, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Kuçuradi, İ. (1999). Etik, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Lofthouse, B., (1990). The Study of Primary Education, The Falmer, Hamsphire, UK.
  • Maher, J. M, (2004). An Investigation of Teacher Candidate Ethical Identity, http://repository.lib.ncsu.edu/ir/handle/1840.16/4316 (Erişim Tarihi: 17.01.2013).
  • Major, T. E., (2012). Theory vs Practice: The Case of Primary Teacher Education in Botswana International Journal of Scientific Research in Education, March, 5 (1): 63-70.
  • Manos, M. A., (2006). Knowing Where to Draw the Line: Ethical And Legal Standards for Best Classroom Practice, Greenwood Publishing Group, USA.
  • Mengüşoğlu, T., (1965). Değişmez Değerler ve Değişen Davranışlar, İstanbul Matbaası, İstanbul.
  • Missouri Standards For Teacher Education Programs, (2006). http://dese.mo.gov/divteachqual/teached/MoSTEP/ (Erişim Tarihi: 14. 01. 2013).
  • Özdemir, M., (2008). Kamu Yönetiminde Etik, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7): 179-195.
  • Özsoy, V., (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Pieper, A., (1999). Etik., Veysel Atayman ve Gönül Sezer (Çev), Ayrıntı Yayınları, Ankara.
  • Rao, R.R. and Rao, D. B., (2004). Methods of Teacher Training, Discovery Publishing House New Delhi, India.
  • Ravi, S. S., (2011). A Comprehensive Study of Education, PHI, New Delhi, India.
  • Tevrüz, S., (2007). İş Hayatında Etik, Beta Basım A.Ş, İstanbul.
  • Thompson, M., (1997). Professional Ethics and the Teacher: Toward a General Teaching Council, Staffordshire, Trentham Books Limited, England.
  • UNESCO, UNICEF, (2007). A Human Rights-Based Approach to Education for ALL, New York, NY 10017, USA.

İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ

Yıl 2013, Sayı: 28, 304 - 318, 04.10.2013

Öz

Bir toplumun geleceğine yön verilmesinde, eğitim ve öğretim
faaliyetleri en önemli unsurların başında yer almaktadır. Bu faaliyetlerin
yürütücüsü olarak öğretmenlere ise büyük sorumluluk ve görevler düşmektedir.
İlköğretim döneminin çocukların kişisel ve sosyal gelişimlerindeki yeri göz
önüne alındığında ise öğretmenlerin önemi bir kat daha artmaktadır. Olumlu
birer rol model olarak ilköğretim öğretmenlerinin öğrencilerine etik
davranışlarıyla örnek olmaları, öğrencilerini de etik davranışlara
yönlendirebilecek, hayatları boyunca tüm ilişkilerinde etiği merkeze almalarını
sağlayabilecektir. Öğretmenlere etik davranışlar konusunda ise meslek etiği
rehberlik edebilecektir. O halde, öğretmen adaylarına eğitimlerinde ağırlıklı
olarak meslek etiği verilmesinin, daha sağlıklı bir toplum yapısının
oluşturulmasına da ışık tutacağı söylenebilecektir.

Kaynakça

  • Alpagut, B., (1991). İnsan Ekolojisi Çevre Üzerine, Türkiye Çevre Sorunları Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Ana Britannica, (2000). Genel Kültür Ansiklopedisi, Cilt 8, Ana Yayıncılık, İstanbul.
  • Ateş, N., (2012), Öğretmenlikte Meslek Ahlakı ve Mesleki Değerler. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama. 3(6): 3Avcıoğlu, A., (2011). Etik, http://www.dho.edu.tr/pusula/69/etik.html (Erişim Tarihi: 01.05.2013).
  • Aydın, İ.,(2002). Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik (3. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Aydın, İ., (2011). Öğretmenlik Meslek Etiği, http://inayetaydin.blogspot .com/2011/09/ogretmenlik-meslek-etigi.html (Erişim Tarihi: 02. 01. 2013).
  • Aydoğan, İ., (2011). Öğretmenlerin Mesleki Etik İlkelere Uyma Düzeylerinin Öğrenciler Tarafından Algılanması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2): 87-96.
  • Bondi, L., Carr, D., Clark, C. and Clegg, C., (2011). Towards Professional Wisdom: Practical Deliberation in the People Professions, Ashgate Publishing Limited, Surrey, England.
  • Çalık, T., (2009). Eğitim Bilimine Giriş, Leyla Küçükahmet (Ed.), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Çalışlar, A., (1983). Ansiklopedik Kültür Sözlüğü, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Çermik, H., (2006). Eğitim Bilimine Giriş, Mustafa Yılman (Ed.), Nobel Yayıncılık, Ankara..
  • Çobanoğlu, N. (2009). Etik Kurullar. Nesrin Çobanoğlu (Ed.). 2. Ankara Etik Günleri Sempozyumu. Ankara.
  • Çobanoğlu, N. ve Tunçay, Y. (2009). Bilimsel ve Tıbbi İyilik: Organ Nakli. Ulusal İyilik Sempozyumu. Elazığ.
  • Des Jardins, J. R., (2006). Çevre Etiği, Ruşen Keleş (Çev.), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Doğan, S. ve Karataş, A., (2012). Örgütlerde Sosyal Sorumluluk Bilinci ve Güven Ortamının Oluşturulmasında Etiğin Önemi, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26 (1): 93-108.
  • Eğitim Fakültelerinin Öğretmen Yetiştirme Kapasitesinin Güçlendirilmesi Projesi, (2010). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Mesleki ve Özel Alan Yeterlikleri, Abdurrahman Ekinci ve Ömer Murat Öter (Ed.), Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Ertürk, S., (1972). Eğitimde Program Geliştirme, Hacettepe Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Fidan, N., (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme (3. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Frankena, W., (2007). Etik, Azmi Aydın (Çev.), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Keleş, R. ve Ertan, B., (2002). Çevre Hukukuna Giriş, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Keleş, R., Hamamcı, C. ve Çoban, A., (2009). Çevre Politikası (6. Baskı),İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Kırlıoğlu, H. ve Akyel, N., (2003). Mesleki Etik ve Ülkemizde Muhasebe Denetimi. Muhasebe ve Finansman Dergisi. 17 (1): 59-68.
  • Köknel, Ö., (1996). Bireysel ve Toplumsal Şiddet, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Kuçuradi, İ. (1999). Etik, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Lofthouse, B., (1990). The Study of Primary Education, The Falmer, Hamsphire, UK.
  • Maher, J. M, (2004). An Investigation of Teacher Candidate Ethical Identity, http://repository.lib.ncsu.edu/ir/handle/1840.16/4316 (Erişim Tarihi: 17.01.2013).
  • Major, T. E., (2012). Theory vs Practice: The Case of Primary Teacher Education in Botswana International Journal of Scientific Research in Education, March, 5 (1): 63-70.
  • Manos, M. A., (2006). Knowing Where to Draw the Line: Ethical And Legal Standards for Best Classroom Practice, Greenwood Publishing Group, USA.
  • Mengüşoğlu, T., (1965). Değişmez Değerler ve Değişen Davranışlar, İstanbul Matbaası, İstanbul.
  • Missouri Standards For Teacher Education Programs, (2006). http://dese.mo.gov/divteachqual/teached/MoSTEP/ (Erişim Tarihi: 14. 01. 2013).
  • Özdemir, M., (2008). Kamu Yönetiminde Etik, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7): 179-195.
  • Özsoy, V., (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Pieper, A., (1999). Etik., Veysel Atayman ve Gönül Sezer (Çev), Ayrıntı Yayınları, Ankara.
  • Rao, R.R. and Rao, D. B., (2004). Methods of Teacher Training, Discovery Publishing House New Delhi, India.
  • Ravi, S. S., (2011). A Comprehensive Study of Education, PHI, New Delhi, India.
  • Tevrüz, S., (2007). İş Hayatında Etik, Beta Basım A.Ş, İstanbul.
  • Thompson, M., (1997). Professional Ethics and the Teacher: Toward a General Teaching Council, Staffordshire, Trentham Books Limited, England.
  • UNESCO, UNICEF, (2007). A Human Rights-Based Approach to Education for ALL, New York, NY 10017, USA.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Karataş

Abdullah Karataş

Yayımlanma Tarihi 4 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Karataş, A., & Karataş, A. (2013). İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi(28), 304-318.
AMA Karataş A, Karataş A. İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi. Ekim 2013;(28):304-318.
Chicago Karataş, Abdullah, ve Abdullah Karataş. “İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 28 (Ekim 2013): 304-18.
EndNote Karataş A, Karataş A (01 Ekim 2013) İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi 28 304–318.
IEEE A. Karataş ve A. Karataş, “İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ”, Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 28, ss. 304–318, Ekim 2013.
ISNAD Karataş, Abdullah - Karataş, Abdullah. “İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ”. Marmara Coğrafya Dergisi 28 (Ekim 2013), 304-318.
JAMA Karataş A, Karataş A. İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013;:304–318.
MLA Karataş, Abdullah ve Abdullah Karataş. “İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 28, 2013, ss. 304-18.
Vancouver Karataş A, Karataş A. İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013(28):304-18.