In today's world even more to protect the importance of transportation in the past has gained importance as it is. The road after first mode of transportation, heavy industry after the industrial revolution and the development of steam power ushered a new era in rail transport. Thus, larger loads of people and has become much easier and faster. Railways for the states and commercial, both military and political power, depending on the time they have been. For these reasons, the development of rail transport is given great importance and speed. Both the Republic of Turkey after the Ottoman period, as well as the construction of railroads has been a matter of priority. Railway routes in the world and in Turkey are influenced by geomorphological conditions. In this study, the formation of the railway network in Turkey and the country geomorphological conditions in the construction of railway lines were investigated.
Günümüz dünyasında ulaşım geçmiş dönemlerde olduğu gibi önemini
korumakta hatta daha fazla önem kazanmış durumdadır. İlk ulaşım şekli olan
karayolundan sonra, sanayi devrimi ve sonrasında ağır sanayinin gelişmesiyle,
buhar gücü demiryolları ulaşımında yeni bir dönem başlatmıştır. Böylece
insanların ve büyük yüklerin taşınması daha kolay ve daha hızlı olmuştur.
Demiryolları devletler için hem ticari, hem askeri hem de zamanla bunlara
bağlı olarak siyasi bir güç olmuştur. Bu nedenlerden dolayı, demiryolu
ulaşımına ve gelişimine büyük önem ve hız verilmiştir.
Hem Osmanlı döneminde hem de Cumhuriyet sonrasında Türkiye’de
demiryolları yapımı öncelikli bir konu olmuştur. Hem Dünya’da hem de
Türkiye’de demiryolu güzergâhlarının jeomorfolojik koşullardan etkilendiği
görülür.
Bu çalışmada Türkiye’deki demiryolu hatları yapımında ve ülke
demiryolu ağının oluşmasında jeomorfolojik koşulların etkisi incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 28 |