This study aims to reveal the views of undergraduate geography students regarding experimental material practices, which are one of the modern teaching methods, before and after design development experiences and their opinions about the improvement of experimental material practices in undergraduate geography education. The study group, which was determined through purposeful sampling, consisted of 45 pre-service teachers studying at Marmara University Atatürk Faculty of Education Department of Geography Teaching in the 2013-2014 academic year. Within the framework of experimental material works taking six months, the participants reviewed the subjects included in the Secondary Education Geography Curriculum separately and prepared and employed experimental materials on many subjects included in it. Two semi-structured questionnaire forms were administered to the participants at the beginning and end of the study. Frequency analyses and tables created by categorizing the given responses were used for analysing the obtained data. The undergraduate geography students did not believe at the beginning of the study that they could conduct an experiment on any geography subject, but their views regarding the feasibility of experiments in the field of geography had mostly changed by the end of the study. In addition, an improvement occurred in their skills on this subject. Also, it was observed that the participants had a chance to notice their deficiencies in terms of teaching competencies and skills and to realize how to eliminate them. The present study indicated that universities providing geography education need a geography project and experiment room where experimental materials can be prepared, employed, and exhibited, and that practical courses should be provided every semester. The study also put forward some suggestions to train undergraduate geography students better and to make them use geography teaching methods more productively
Undergraduate geography students experimental material practices geography teaching
Bu çalışma, coğrafya lisans öğrencilerinin modern öğretim
yöntemlerinden birisi olan deney materyali uygulaması ile ilgili tasarım
geliştirme deneyimi öncesi ve sonrasındaki düşüncelerini ortaya çıkarmak
amacıyla yapılmıştır. Ayrıca coğrafya lisans eğitiminde deney materyali
uygulamalarının geliştirilmesi ile ilgili farklı görüşlerde tespit edilmiştir.
Amaçsal örneklem yöntemine göre belirlenen çalışma grubunu, 2013-2014
öğretim yılında, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Coğrafya
Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören toplam 45 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Altı ay süresince devam eden deney materyali uygulama
çalışmalarında katılımcılar tarafından Ortaöğretim Coğrafya Dersi Öğretim
Programı konuları ayrı ayrı taranarak buradaki birçok konu ile ilgili deney
materyalleri hazırlanmış ve uygulanmıştır. Çalışmanın başlangıcında ve
sonucunda katılımcılara yarı yapılandırılmış iki anket formu uygulanmış ve
elde edilen verilerin çözümlenmesinde sıklık analizleri ve verilen cevapları
kategorilere ayırma yoluyla oluşturulan tablolar kullanılmıştır. Bulgular
incelendiğinde, coğrafya lisans öğrencilerinin çalışma öncesi herhangi bir
coğrafya konusu üzerinde deney yapabileceğine inanmadıkları, ancak çalışma
sonrasında çoğunlukla coğrafyada bu tür çalışmaların yapılabilirliğine ilişkin
hem düşüncelerinin, hem de becerilerinin geliştiği gözlenmiştir. Ayrıca
katılımcılarda, öğretmenlik yeterlik ve becerileri yönüyle kendilerindeki
eksiklikleri ve bunu nasıl gidereceklerini görme imkânı buldukları gözlenmiştir.
Bununla birlikte yapılan çalışma, coğrafya eğitimi verilen üniversitelerde deney
materyali malzemelerinin hazırlanıp, uygulama yapılabileceği ve
sergilenebileceği bir coğrafya proje ve deney odasına ihtiyaç olduğunu ve bu
şekilde uygulamalı derslerin her dönemde olması gerektiğini ortaya koymuştur.
Çalışmanın sonunda, coğrafya lisans öğrencilerinin daha iyi yetiştirilmeleri ve
coğrafya öğretim yöntemlerini daha verimli kullanmaları adına çeşitli
önerilerde bulunulmuştur.
Coğrafya lisans öğrencileri deney materyali uygulamaları coğrafya öğretimi
Birincil Dil | tr; |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 31 |