Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAMU ÇALIŞANLARININ FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ: ISPARTA İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 25, 432 - 456, 31.07.2021
https://doi.org/10.14784/marufacd.976384

Öz

Son yıllarda meydana gelen global krizler, nüfus artışları, yapay zekanın getirdiği yeniliklerle azalacak olan işgücü etkisi, bireylerin ve toplumların istek ve ihtiyaçlarındaki sürekli değişmeler ve küreselleşme neticesinde artan tüketim çılgınlığı bireyleri, aileleri, toplumları ve ülkeleri tasarruf konusunda daha duyarlı olmaya ve finansal okuryazarlık konusunda donanımlı olmaya muhtaç etmektedir. Bu çalışmada kamu çalışanlarının kamu personel sınıflarına göre sınıflandırılarak finansal okuryazarlık düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Bu sebeple Isparta ilinde çalışan genel idare hizmetleri, teknik hizmetler, sağlık hizmetleri ve yardımcı sağlık hizmetleri, eğitim öğretim hizmetleri, avukatlık hizmetleri, emniyet hizmetleri, din hizmetleri ve yardımcı hizmetler sınıflarındaki 450 çalışana anket uygulanmıştır. Finansal okuryazarlık seviyelerinin ölçülmesi için farklı kaynaklardan alınan ölçekler kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda kamu personel sınıflarının operasyonel işlem, ekonomi yorum kabiliyeti, riskten korunma ve sözleşme metni bilinirliği faktörlerine ilişkin anlamlı farklılıkların olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • ALMENBERG, Johan; SÄVE-SÖDERBERGH, Jenny. (2011), Financial Literacy And Retirement Planning İn Sweden. Journal Of Pension Economics & Finance, 10.4: 585-598.
  • ALTAN, Fatih; BIÇER, Enis B. (2017), Sağlık Bakanlığına Bağlı Hastanelerde Çalışan Sağlık Personelinın Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Sivas İli Örneği. Business & Management Studies: An International Journal, 5.2: 481-499.
  • ALTINTAŞ, Kadir M. (2009), Belirlenmiş Katkı Esaslı Emeklilik Planlarında Finansal Eğitimin Önemi: Katılımcıların Finansal Okur Yazarlığı Çerçevesinde Alternatif Bir Yatırım Eğitimi Modeli. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 5.9: 151-176.
  • ATKINSON, Adele; MESSY, Flore-Anne. (2012), Measuring financial literacy: Results of the
  • OECD/International Network on Financial Education (INFE) pilot study.
  • BARIŞ, Serap; ŞAHİN, Metehan. (2018), Kamu Çalışanlarında Finansal Okuryazarlık. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13.1: 79-98.
  • BAYRAM, Seliha S. (2014), Finansal Okuryazarlık Ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama. Business & Management Studies: An International Journal, 2.2: 105-135.
  • BAYSA, Eray. (2015), Finansal Okuryazarlık Ve Banka Müşteri Segmentasyonları Üzerine Bir Uygulama, Gazipaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • BAYSA, Eray; KARACA, Süleyman S. (2016), Finansal Okuryazarlık ve Banka Müşteri Segmentasyonları Üzerine Bir Uygulama. Journal of Accounting & Finance, 71.
  • BIÇER, Enis B; ALTAN, Fatih. (2016), Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 20.4.
  • CHEN, Haiyang; VOLPE, Ronald P. (2002), Gender Differences İn Personal Financial Literacy Among College Students. Financial services review, 11.3: 289-307.
  • ER, Fikret; TEMİZEL Fatih; ÖZDEMİR Ali; SÖNMEZ Harun. (2014), Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14.4: 113-125.
  • GÖKMEN, Habil. (2012), Finansal Okuryazarlık. Hiperlink Yayınları. 1. Baskı. İstanbul.
  • HAYTA, A. Beyazıt. (2011), Aile Finans Sistemi İlişkileri. Gazi Kitapevi, Ankara.
  • ING Bank, (2019), 2. Çeyrek, Türkiye’nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması.
  • İÇKE, Basak T. (2017), Finansal Okuryazarlık, Beta Yayınları, İstanbul.
  • KANUNU, Devlet Memurları. (1965), 657 sayılı. RG, 23.1965: 12056.
  • KARAAĞAÇ, Alper. (2015), Finansallaşma Sürecinde Finansal Okuryazarlık. PhD Thesis. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KARACA, Hüseyin S. (2018), Türkiye’de Finansal Okuryazarlık Ve Erişim, Analitik Ve İçgörü Araştırma Merkezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • KLAPPER, Leora; LUSARDI, Annamaria; PANOS, Georgios A. (2013), Financial Literacy And İts Consequences: Evidence From Russia During The Financial Crisis. Journal Of Banking & Finance, 37.10: 3904-3923.
  • MERCAN, Nuray; OYUR, Emine; ALTINAY, Ayşenur; AKSANYAR, Yaşar. (2012), Ekonomi Okuryazarlığına Yönelik Ampirik Bir Çalışma. Ekonomi Bilimleri Dergisi.
  • NAKİP, Mahir. (2003), Pazarlama Araştırmaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • ÖZÇAM, Mustafa. (2006), Yatırımcı Eğitimi: Dünya Uygulamaları ve Türkiye İçin Öneriler. Sermaye Piyasası Araştırma Raporu, Ankara.
  • ÖZDAMAR, Kazım. (1999), Paket Programlar İle İstatiksel Veri Analizi: SPSS-MINITAB. Kaan Kitabevi.
  • SERMAYE Piyasası Kurulu, (2012), Türkiye Finansal Yeterlilik Araştırması Sonuç Raporu.
  • SÖNMEZ, Melike T. (2019), Yedinci Sınıf Matematik Ders Kitabında Yer Alan Problemlerin Finansal Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 8.1: 1-23.
  • TCMB, (2011), Mart, Dünyada ve Türkiye’de Finansal Hizmetlere Erişim ve Finansal Eğitim.
  • TCMB, (2015), Mart, Finansal Eğitim, TCMB Bülten, Ankara, No.37.
  • T.C. Resmi Gazete, (5 Haziran 2014, sayı: 29021), Finansal Erişim, Finansal Eğitim, Finansal Tüketicinin Korunması Stratejisi ve Eylem Planları.
  • TEMIZEL, Fatih; BAYRAM, Fatih. (2011), Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma.
  • TEMIZEL, Fatih; ÖZGÜLER, İsmet. (2015), Finansal Eğitime Bakış. Business & Management Studies: An International Journal, 3.1: 1-16.
  • TETİK, Nevzat, (2019), Türkiye’nin Finansal Okuryazarlık Düzeyi: Literatür Taraması Ve Sonuçların Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 14.6.
  • YAZICIOĞLU, Yahşi; ERDOĞAN, Samiye. (2004), SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara, s 53.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gürkan Gültekin

Oğuzhan Çarıkçı Bu kişi benim 0000-0001-8709-9071

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Gültekin, G., & Çarıkçı, O. (2021). KAMU ÇALIŞANLARININ FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ: ISPARTA İLİ ÖRNEĞİ. Finansal Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi, 13(25), 432-456. https://doi.org/10.14784/marufacd.976384