Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Kural Dışı Tekfirciliğin Yapısal Unsurları Üzerine Bir Model Denemesi - III

Yıl 2016, , 55 - 79, 15.12.2016
https://doi.org/10.15370/maruifd.287886

Öz

Makalede dört örnek kişiden hareketle çağdaş tekfirciliğin sosyal kimliği ele alınmaktadır.

Gözlem altına alınan örnekler, genel bir profilden ziyade, itibari değerlendirmelere

izin vermektedir. Buna göre, sosyal cinsiyet bakımından tekfircilik erkek

egemen bir harekettir, kadınlar grup faaliyetlerinde önde değildirler. Yirmili yaşların

ortalarında belirginleşen tekfirci eğilimler yaş ilerledikçe azalmaktadır. Çağdaş tekfirciliğin

çatışma bölgelerinde şekillenen bir ideoloji olduğu görülmektedir. Resmi din

eğitiminden gelmeyen tekfirciler, çeşitli dini gruplar içinde kendi kimliklerini bulmaktalar

ve İslâmî hareketlerde öne çıkarılan külliyatlardan özel okumalara dayalı

yorumlarla tekfiri çizgiye kaymaktadır. Sınıfsal olarak alt-orta gelir grubuna mensupturlar.

Dava işleri dışında ya ek/yan işleri ya aileden mülkleri vardır ya da grup

içi bağış ekonomisine dayalı gelirleri vardır. Çatışma bölgeleriyle ilişkileri, kendilerini

askeri kamplara, dolayısıyla silaha aşina kılmakla birlikte; modern tekfircilerin,

umumiyetle, ideolog vazifesi gördükleri, fikirlerinden etkilenen dış halkaların şiddete

daha meyyal oldukları görülmektedir.

Kaynakça

  • Anjarini, Suhaib, “The Mufti of the Syrian Opposition” http://english.al-akhbar.com/content/ mufti-syrian-opposition, 08.01.2015.
  • Anadolu Haberim, “Sevilen Alim Ebu Basir Tartusi İstanbul’daydı”, http://www.anadoluhaberim. com/haber_detay.asp?haberID=3433, 07.01.14.
  • Aydınalp, Halil, “Bir Karşıt Kültür Unsuru Olarak Çağdaş Tekfircilerin Türkiye’de Dini Hayata Bakışı ve Anlamları”, Toplum Bilimleri Dergisi, C.7, S.14, Temmuz-Aralık 2013.
  • Aydınalp, Halil, “Çağdaş Kural Dışı Tekfirciliğin Yapısal Unsurları Üzerine Bir Model Denemesi-I”, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 49, Sayı 49, Aralık
  • Aydınalp, Halil, “Çağdaş Kural Dışı Tekfirciliğin Yapısal Unsurları Üzerine Bir Model Denemesi-II”, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 50, Sayı 50, Haziran 2016.
  • Aydınalp, Halil, “Kural Dışı Dini Bir Yönelim Olarak Çağdaş Tekfir İdeolojisini Anlamak”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.46, C.1, Nisan 2014.
  • Aydınalp, Halil, İntihar Eylemleri Ekseninde Din ve Terör, Birleşik Yayınları, Ankara 2001.

A Model for the Structural Elements of Contemporary Takfir Discourse-III

Yıl 2016, , 55 - 79, 15.12.2016
https://doi.org/10.15370/maruifd.287886

Öz

This article deals with the social identity of contemporary takfiris based

on the four distinctive cases as the last chain of our series about the problem. These

cases provide a general explanation of the modern takfirists, rather than a try to put

forward a typology. From the cases observed in this article, in terms of social gender,

takfir is a masculine movement and women are not in the forefront within the group

activities. Takfiris are generally persons who are in their mid-twenties, and there is

a contrasting relationship between takfir and age; as age increases tendency towards

takfiri belief diminishes. In terms of geography, modern takfir has been shaped in the

conflicting areas among the Muslim countries. Lacking regular and official religious

education, takfiris get closer to the takfir line by special reading and interpretations

from the anthology of Islamic movements. In terms of economy, they reflect the lower

and middle classes. Beside “dava” activities, there are some possibilities of their economic

situations. They can have an extra economic activity/job, properties handed

down from parents or donations from inner-group relations. Having connections

with the conflict areas in the Islamic world or socializing in those cultural spheres

familiarizes them with arms and violence; however, the cases here show that they are

ideologues who affect outer circles inclined towards terror and violence.

Kaynakça

  • Anjarini, Suhaib, “The Mufti of the Syrian Opposition” http://english.al-akhbar.com/content/ mufti-syrian-opposition, 08.01.2015.
  • Anadolu Haberim, “Sevilen Alim Ebu Basir Tartusi İstanbul’daydı”, http://www.anadoluhaberim. com/haber_detay.asp?haberID=3433, 07.01.14.
  • Aydınalp, Halil, “Bir Karşıt Kültür Unsuru Olarak Çağdaş Tekfircilerin Türkiye’de Dini Hayata Bakışı ve Anlamları”, Toplum Bilimleri Dergisi, C.7, S.14, Temmuz-Aralık 2013.
  • Aydınalp, Halil, “Çağdaş Kural Dışı Tekfirciliğin Yapısal Unsurları Üzerine Bir Model Denemesi-I”, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 49, Sayı 49, Aralık
  • Aydınalp, Halil, “Çağdaş Kural Dışı Tekfirciliğin Yapısal Unsurları Üzerine Bir Model Denemesi-II”, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 50, Sayı 50, Haziran 2016.
  • Aydınalp, Halil, “Kural Dışı Dini Bir Yönelim Olarak Çağdaş Tekfir İdeolojisini Anlamak”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.46, C.1, Nisan 2014.
  • Aydınalp, Halil, İntihar Eylemleri Ekseninde Din ve Terör, Birleşik Yayınları, Ankara 2001.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halil Aydınalp Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

Chicago Aydınalp, Halil. “Çağdaş Kural Dışı Tekfirciliğin Yapısal Unsurları Üzerine Bir Model Denemesi - III”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51, sy. 51 (Aralık 2016): 55-79. https://doi.org/10.15370/maruifd.287886.

Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi açık erişimli bir dergidir

Açık Erişim Politikası için tıklayınız.

 Creative Commons License