Makalede dört örnek kişiden hareketle çağdaş tekfirciliğin sosyal kimliği ele alınmaktadır.
Gözlem altına alınan örnekler, genel bir profilden ziyade, itibari değerlendirmelere
izin vermektedir. Buna göre, sosyal cinsiyet bakımından tekfircilik erkek
egemen bir harekettir, kadınlar grup faaliyetlerinde önde değildirler. Yirmili yaşların
ortalarında belirginleşen tekfirci eğilimler yaş ilerledikçe azalmaktadır. Çağdaş tekfirciliğin
çatışma bölgelerinde şekillenen bir ideoloji olduğu görülmektedir. Resmi din
eğitiminden gelmeyen tekfirciler, çeşitli dini gruplar içinde kendi kimliklerini bulmaktalar
ve İslâmî hareketlerde öne çıkarılan külliyatlardan özel okumalara dayalı
yorumlarla tekfiri çizgiye kaymaktadır. Sınıfsal olarak alt-orta gelir grubuna mensupturlar.
Dava işleri dışında ya ek/yan işleri ya aileden mülkleri vardır ya da grup
içi bağış ekonomisine dayalı gelirleri vardır. Çatışma bölgeleriyle ilişkileri, kendilerini
askeri kamplara, dolayısıyla silaha aşina kılmakla birlikte; modern tekfircilerin,
umumiyetle, ideolog vazifesi gördükleri, fikirlerinden etkilenen dış halkaların şiddete
daha meyyal oldukları görülmektedir.
Çağdaş tekfircilik sosyal kimlik cinsiyet yaş bölge ekonomi eğitim ve şiddet
This article deals with the social identity of contemporary takfiris based
on the four distinctive cases as the last chain of our series about the problem. These
cases provide a general explanation of the modern takfirists, rather than a try to put
forward a typology. From the cases observed in this article, in terms of social gender,
takfir is a masculine movement and women are not in the forefront within the group
activities. Takfiris are generally persons who are in their mid-twenties, and there is
a contrasting relationship between takfir and age; as age increases tendency towards
takfiri belief diminishes. In terms of geography, modern takfir has been shaped in the
conflicting areas among the Muslim countries. Lacking regular and official religious
education, takfiris get closer to the takfir line by special reading and interpretations
from the anthology of Islamic movements. In terms of economy, they reflect the lower
and middle classes. Beside “dava” activities, there are some possibilities of their economic
situations. They can have an extra economic activity/job, properties handed
down from parents or donations from inner-group relations. Having connections
with the conflict areas in the Islamic world or socializing in those cultural spheres
familiarizes them with arms and violence; however, the cases here show that they are
ideologues who affect outer circles inclined towards terror and violence.
Contemporary takfir social identity gender age geography economy education and violence
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi açık erişimli bir dergidir
Açık Erişim Politikası için tıklayınız.