The study tries to focus on how the students from different cultural backgrounds learn Arabic language as a second language using their language learning strategies. Thus, a research was carried out involving a sample of 154 sixth level students at the Language Center at the University of Jordan learning Arabic as a Second Language. The research was designed to investigate the students’ language learning strategy differences from the perspective of their cultural backgrounds. This research reveals some evidence of the differences in the degree of strategies used by the students. On the one hand, memory, meta-cognitive, and affective strategies were more frequently used by some of the students. On the other hand, the use of cognitive, compensation, and social strategies are higher in some of the countries than others. The data gathered from the interview shows differences in language learning strategies due to differences in their learning culture.
Ürdün Üniversitesi Dil Merkezi’nde İkinci Dil Olarak Arapça Öğreniminde Yabancı Öğrenciler
Tarafından Kullanılan Yöntemler: Bir Örnek Olarak Altıncı Kur Öğrencileri
Öz: Bu makaleye konu olan inceleme, ikinci bir dil olarak Arapça öğrenen farklı kültürel arkaplana
sahip öğrencilerin kullandığı kendi öğrenme yöntemlerinin ne tür değişiklikler arzettiğini ortaya
koymayı amaçlamaktadır. Bu maksatla araştırma, Ürdün Üniversitesi Dil Merkezi’nde ikinci
dil olarak Arapça öğrenen dil düzeyi altıncı kur seviyesindeki 154 öğrenci üzerine uygulanmış bir
çalışmayı kendisine konu edinmiş; öğrencilerin kendi dil öğrenme yöntemlerinin sahip oldukları
kültürel arkaplana göre ne tür değişiklikler arzettiğini incelemek amacıyla yapılmıştır. Sonuç olarak
araştırma, öğrenciler tarafından kullanılan yöntemlerin derecelerindeki farklılaşmaya dair bir
takım delilleri ortaya çıkarmıştır. Bir yandan hafıza, biliş-ötesi ve duyuşsal yöntemler bazı öğrenciler
tarafından sıklıkla kullanılmış iken öte yandan bilişsel, dengeleme ve sosyal stratejilerin kullanımı,
bazı ülkelerde daha yüksek olmuştur. Nihayetinde görüşmelerde elde edilen data, öğrenme kültüründeki
farklılıklardan kaynaklanan dil öğrenme yöntemlerindeki farklılaşmayı göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: İkinci Dil, Yabancı Öğrenciler, Yöntemler
The Strategies that are used by Foreign Students Studying Arabic as a Second Language at the
Language Center at the University of Jordan, Students of the Sixth Level as a Sample
Abstract: The study tries to focus on how the students from different cultural backgrounds learn
Arabic language as a second language using their language learning strategies. Thus, a research was
carried out involving a sample of 154 sixth level students at the Language Center at the University
of Jordan learning Arabic as a Second Language. The research was designed to investigate the
students’ language learning strategy differences from the perspective of their cultural backgrounds.
This research reveals some evidence of the differences in the degree of strategies used by the students.
On the one hand, memory, meta-cognitive, and affective strategies were more frequently
used by some of the students. On the other hand, the use of cognitive, compensation, and social
strategies are higher in some of the countries than others. The data gathered from the interview
shows differences in language learning strategies due to differences in their learning culture.
Keyword: Second language, foreign students, strategies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 46 Sayı: 46 |
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi açık erişimli bir dergidir
Açık Erişim Politikası için tıklayınız.