When we study the adventure of Islamism in Turkey, among other things
we need to have a look on is the issue of women. However, the roots of the subject lies
in Ottoman times, hence we have to go back to Ottoman times and to have a historical
understanding of the issue. In the Republican times the issue started when Islamic
institutions were opened and women appeared in the Islamic movements after they
started to show up in Islamic intuitions. Hence it is also important to study the causes
and conditions why these institutions were opened. Another important subject to
study is how female students became part of these institutions, how state and people
confronted each other in the process of modernization since all these processes were
quite problematic for both sides. The participation of the girls in these institutions
made states’ approaches to Muslim masses more crystallized. This process sometimes
caused the state alienating the Muslim masses from itself and sometimes created an
opportunity to close the gap between the state and people. In these process some
other interesting subjects that will be studied are whether women could show their Muslim identity in the government offices, what will be the number of the female
students. These are subjects that causes a lot of unnecessary tension will be covered
in this article.
Ottoman State and Islamism Modernization and Woman Institutions for Religious Education: Religious Vocational (Imam Hatip) High Schools-Theology Faculties The Problem of Headscarf Constitutional Restrictions in Religious Education
İslâmcılığın Türkiye serüvenini incelerken göz önünde bulundurulması gereken
başlıklar arasında kadın konusu gelmektedir. Ancak İslâmcılık denilince de bunun temellerinin
Osmanlı’da atılmış olması, öncelikle meselenin Osmanlı’yı da dikkate alan
tarihsel boyutuna gitmeyi kaçınılmaz kılmaktadır. Cumhuriyet dönemine gelince bu
konuda söz konusu İslâmcılık cereyanının toplumsal yapıda görünür olması, din eğitimi
kurumlarının açılması ve kadınların buralarda bulunmalarıyla mümkün olmaktadır.
Bu amaçla konunun seyri takip edilirken söz konusu kurumların hangi zeminde
ve hangi ihtiyaçlar göz önünde bulundurularak açıldıklarının incelenmesi konumuz
açısından önemlidir. Kız öğrencilerin kurumsal yapıya dâhil olmaları ise devlet ile
halkın, modernleşme ile İslâm’ın din eğitimi kurumlarından sonra karşılaşmalarının
diğer önemli bir veçhesini oluşturmuş ve oldukça sancılı süreçlerden geçerek bugüne
gelmiştir. Kız öğrencilerin bu tür kurumlarda bulunmaları hem devletin halka karşı
tavrının netleşmesinde, hem de halk ile devletin zaman zaman birbirinden uzaklaşıp
zaman zaman da birbirine yaklaşma fırsatı yakalamasında önemli fonksiyon icra etmiştir.
Söz konusu süreçte onların kamusal alanda bulunabilmelerinin mümkün olup
olmadığı, bulunacaklarsa dinî kimlikleriyle olup olamayacakları, sayılarının ne kadar
olacağı gibi normalde meseleye dâhil olmaması gereken konular da hep tartışma alanına
çekilen hususlar arasında yer almıştır.
Osmanlı ve İslamcılık Modernleşme ve Kadın Din Eğitimi Kurumları: İmam Hatip Liseleri-İlahiyat Fakülteleri Başörtü Problemi Din Eğitimindeki Anayasal Kısıtlamalar
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 51 Sayı: 51 |
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi açık erişimli bir dergidir
Açık Erişim Politikası için tıklayınız.