Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KALABALIK VE ZAMAN BASKISI ALTINDAKİ TÜKETİCİLERİN ALIŞVERİŞTEN DUYDUKLARI TATMİN DÜZEYİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2008, , 1 - 12, 10.01.2008
https://doi.org/10.14783/maruoneri.680603

Öz

Kalabalık ve zaman baskısı faktörlerinin tüketicilerin alışveriş davranışlarını nasıl etkilediğinin anlaşılması perakendeciler için önemlidir. Kalabalık, tüketicilerin mağazaya girip girmeme kararı ile mağaza içerisindeki karar ve davranışları üzerinde etkili olmaktadır. Son yıllarda, insanların yaşam standartlarının yükselmesi ve hayat tarzlarının değişmesi sonucu ortaya çıkan zaman baskısı da tüketicilerin alışveriş davranışlarını ve tercihlerini önemli ölçüde etkileyen bir diğer değişkendir. Ayrıca, kalabalık ve zaman baskısı faktörleri, tüketicilerin, yaptıkları alışverişten tatmin olma düzeyi üzerinde de etkili olabilmektedir. Bu çalışmanın temel amacı; kalabalık ve zaman baskısı faktörlerinin, tüketicilerin alışverişten duydukları tatmin düzeyini ne yönde etkilediğini saptamaktır.
Bu çalışmadan elde edilen bazı önemli bulgulara göre; (1) tüketicilerin kalabalık algısının zaman baskısı ve alışveriş güdüsüne bağlı olarak değiştiği, (2) algılanan kalabalık ve zaman baskısının tüketicilerin alışverişten duydukları tatmin düzeyini azalttığı anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • [1] Odabaşı, Y. & Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • [2] Machleit, K.A.; Kellaris, J.J. & Eroğlu, S.A. (1994). Human versus spatial dimensions of crowding perceptions in retail environments: A note on their measurement and effect on shopper satisfaction. Marketing Letters, 5(2), 183-195.
  • [3] Herrington, D.J. & Capella, L.M. (1995). Shopper reactions to perceived time pressure. International Journal of Retail & Distribution Management, 23(12), 13-20.
  • [4] Eroğlu, S. & Harrell, G.D. (1986). Retail crowding: Theoretical and strategic implication. Journal of Retailing, 62(4), 346-363.
  • [5] Eroğlu, S.A. & Machleit, K.A. (1990). An empirical study of retail crovvding: Antecedents and consequences. Journal of Retailing, 66(2), 201-221.
  • [6] Hui, M.K. & Bateson, J.E.G. (1991). Perceived control and the effects of crovvding and consumer choice on the sevice experience. Journal of Consumer Research, 18(2), 174— 184.
  • [7] Dion, D. (2004). Personal control and coping with retail crovvding. International Journal of Service Industry Management, 15(3), 250-263.
  • [8] Harrell, G.D.; Hutt, M.D. & Anderson, J.C. (1980). Path analysis of buyer behavior under conditions of crovvding. Journal of Marketing Research, 17(1), 45-51.
  • [9] Aylott, R. & Mitchell, V-W. (1998). An exploratory study of grocery shopping stressors. International Journal of Retail & Distribution Management, 26(9), 362-373.
  • [10] Bery, L. (1979). The time-buying consumer. Journal of Retailing, 55(4), 58-69.
  • [11] Schary, P.B. (1971). Consumption and the problem of time. Journal of Marketing, 35(2), 50-55.
  • [12] Darian, J.C. & Cohen, J. (1995). Segmenting by consumer time shortage. The Journal of Consumer Marketing, 12(1), 32-45.
  • [13] Oropesa, R.S., (1993). Female labor force participation and time saving household technology: A case study of microwave from 1978 to 1989. Journal of Consumer Research, 19(4), 567-579.
  • [14] Torlak, Ö. & Özmen, M. (2003). Alışveriş ortamının kalabalıklığı, zaman baskısı ve alışverişten duyulan tatmin: Kavramsal bir çalışma. Pi Dergisi, 4(4), 27-34.
  • [15] Chebat, J.-C. & Chebat, G.C. (1995). The impact of mood on time perception, memorization, and acceptance of vvaiting. Genetic, Social & General Psychology Monographs, 121(4), 411-425.
  • [16] Leclerc, F.; Schmitt, B.H. & Dube, L. (1995). Waiting time and decision making is time like money? Journal of Consumer Research, 22(1), 110-119.
  • [17] Machleit, K.A.; Eroğlu, S.A. & Mantel, S.P. (2000). Perceived retail crovvding and shopping satisfaction: What modifıes this relationship? Journal of Consumer Psychology, 9(1), 29-43.
  • [18] Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama Araştırmaları, Genişletilmiş 7. Basım. İstanbul: Literatür Yayınları: 114.
  • [19] Zikmund, W.G. (1986). Exploring Marketing Research, Second Edition, New York: The Dryden Press.
  • [20] Aaker, D.; Kumar, V. & Day, G.S. (1998). Marketing Research. Sixth Edition, New York: John Wiley&Sons, Inc.
  • [21] Nakip, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar. 1. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • [22] Eroğlu, S. & Machleit, K.A. (2000). An empirical study of retail croıvding: Antecedents and consequences. Journal of Retailing, 66(2), 201-221.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eski Sayılar
Yazarlar

Serap Çabuk

Fatma Demirci Orel

Esengül İplik

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008

Kaynak Göster

APA Çabuk, S., Demirci Orel, F., & İplik, E. (2008). KALABALIK VE ZAMAN BASKISI ALTINDAKİ TÜKETİCİLERİN ALIŞVERİŞTEN DUYDUKLARI TATMİN DÜZEYİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Öneri Dergisi, 8(29), 1-12. https://doi.org/10.14783/maruoneri.680603

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377