Özet:
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin örgütsel
bağlılıkları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki
ilişki ve etkileşimin belirlenmesinden oluşmaktadır.
Araştırmanın örneklemini Nevşehir İl Merkezinde bulunan
dokuz ortaöğretim okulunda çalışan toplam 206 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veriler, iki ölçekten
oluşan anket yardımı ile toplanmıştır.
Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin örgütsel
bağlılıkları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasında
pozitif yönde fakat düşük bir ilişkinin olduğu, regresyon
analizi sonuçlarına göre ise, eğitim çalışanlarının örgütsel
vatandaşlık davranışlarının ortaya çıkmasında, örgütsel
bağlılığın boyutlarından duygusal bağlılık ve normatif
(minnet) bağlılık boyutlarının etkili olduğu tespit edilmiştir.
Ayrıca çalışanların örgütsel vatandaşlık davranışının
demografik değişkenlerden yaşa göre, örgütsel bağlılığın ise
görev yapılan okullara göre farklılık gösterdiği tespit
edilmiştir.
Abstract:
The purpose of this research is the determination of the
relationship and interactions between teachers’ organizational
commitment and their organizational citizenship behaviors.
The sample of this research is 206 teachers working at 9 different
high schools in Nevsehir. Data used in this research was
gathered by a questionnaire composed of two scales.
According to research findings, it was determined that there is a
positive but low correlation between the teachers’ organizational
commitment and their organizational citizenship behaviors. On
the other hand, according to regression analysis findings,
affective and normative commitment, the dimensions of the
organizational commitment, are effective on the organizational
citizenship behavior. Also, it was found that organizational
citizenship behavior varies by age and organizational
commitment varies by schools.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eski Sayılar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Kasım 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 34 |
Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Öneri Dergisi
Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377