BibTex RIS Kaynak Göster

VİRAL PAZARLAMANIN SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİNE ÜYE OLAN KULLANICILAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİ İNCELEYEN PİLOT BİR ÇALIŞMA - A PILOT STUDY ON EFFECTS OF VIRAL MARKETING ON SOCIAL WEB SITES USERS

Yıl 2011, Cilt: 9 Sayı: 36, 73 - 86, 16.11.2012

Öz

Özet:

İnternet kullanımının artması sonucunda önemi artan
sosyal paylaşım siteleri ile ilginç iletilerin kişiler ya da gruplar
arasında paylaşımından yararlanan “viral pazarlama”
pazarlama literatürüne giren yeni kavramlar arasındadır.
Tüketiciler, genellikle arkadaşlarından gelen bir elektronik
posta mesajını en güvenilir kaynak olarak gördüklerinden
viral kampanyaların sosyal paylaşım sitelerindeki dolaşımı
kolaylaşmaktadır. Viral pazarlama, ağızdan ağza iletişimin
elektronik şekli olarak tanımlanabilir. Dijital teknolojinin
yararları sonucunda gelişmiş ve ağızdan ağza iletişimin kritik
bir elektronik versiyonu olarak da adlandırılabilir.
Bu çalışmanın ana amacı viral pazarlama uygulamalarının
etkinliğini ölçmektir. Araştırma İzmir ili içerisinde çeşitli yaş,
meslek ve gelir grubundaki 236 kişi üzerinde viral pazarlama
uygulamalarına yönelik yüz yüze anket çalışması ile
gerçekleştirilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda
katılımcıların sosyal paylaşım siteleri içerisinde en çok
facebook ve msn’i kullandıkları, viral kampanyalar içinde
komik şakalardan daha fazla etkilendikleri görülmüştür.
Ayrıca katılımcıların yaklaşık %64’ünün viral
kampanyalardan etkilenerek alışveriş yapması ve %72’sinin de
bu kampanyaları başkaları ile paylaşmaları araştırma
sonucunda elde edilen önemli bir bulgudur. Yapılan
istatistiksel analiz sonuçlarına göre, 18-28 yaş dilimindeki
katılımcıların, meslek dilimlerinden öğrenci ve serbest meslek
gruplarının ve gelir dilimleri daha yüksek olan bireylerin diğer
gruplara kıyasla e-postalardan daha fazla etkilenerek alışveriş
yaptıkları saptanmıştır. Kısacası, belirli gruplar için viral
pazarlama uygulamalarının oldukça uygun olabileceği
araştırma sonucunda elde edilen bir bulgudur. Sosyal
paylaşım sitelerinin Türkiye’de kullanımı giderek yaygınlaştığı
için, viral pazarlama daha etkili bir pazarlama çeşidi olarak
karşımıza çıkmaktadır. Bu nedenle araştırma sonucunda elde
edilen bulguların, Türk firmalarının pazarlama
faaliyetlerindeki etkinliğini arttırmaları konusunda bir rehber
olabileceği düşünülmektedir.

Abstract:

“Viral marketing” which benefits from the social
networking sites the importance of which has increased as a
result of the increase in internet usage and which benefits
from the fact that the interesting messages are shared between
people or groups is among the new terms entering the
marketing literature. As the consumers regard an e-mail sent
to them by their friends as the most reliable source, the
circulation of the viral campaigns in social networking sites is
made easy. Viral marketing can be defined as the electronic
form of word-of-mouth communication. It can be described as
a critical electronic form of word-of-mouth communication
and it can be accepted to have been an improved as a result of
the benefits of digital technology. The main purpose of this
research is to measure the efficiency of viral marketing
practices. The research has been carried out on 236 people
from different age, occupation and income groups in the
province of Izmir with face-to-face questionnaire relating to
viral marketing practices. As a result of the research
conducted, it is seen that among the social networking sites the
participants used facebook and msn the most and among viral
campaigns they were affected by funny jokes more. Also it is a
significant finding obtained out of the research that around 64
% of the participants were affected by viral campaigns and did
shopping and that 72 % of the participants share these
campaigns with others. According to the results of the
statistical analysis performed, the participants who are on the
18-28 age group, the students & the self-employed and those
who have higher incomes have been determined to do
shopping by being more influenced by e-mails compared to
other groups. In short, it is a finding obtained from the
research that viral marketing applications could be very
suitable for certain groups. As the usage of social networking
sites is becoming more and more widespread in Turkey, viral
marketing is emerging as a more influential marketing type.
For this reason, it is thought that the findings obtained out of
the research could be a guide in increasing the efficiency of
Turkish firms in marketing activities.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eski Sayılar
Yazarlar

Serpil Ünal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Kasım 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Ünal, S. (2012). VİRAL PAZARLAMANIN SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİNE ÜYE OLAN KULLANICILAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİ İNCELEYEN PİLOT BİR ÇALIŞMA - A PILOT STUDY ON EFFECTS OF VIRAL MARKETING ON SOCIAL WEB SITES USERS. Öneri Dergisi, 9(36), 73-86. https://doi.org/10.14783/od.v9i36.1012000270

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377