Abstract
It can be observed that, celebrities are used in advertisements in order to help to transmit cultural and utilitarian meanings to consumers, with the purpose of persuading them. Factors such as consumers finding the celebrities in these advertisements as experts, trust-worthy and reliable, liking, admiring them, can influence consumers’ attitude towards advertisements and this can cause differences in consumers’ evaluation related to the image of brands. However, the gender of the celebrities in advertisements can also cause differences in the attitudes of individuals towards advertisements. In this study, it has been aimed at determining the effects of celebrities used in advertisements being male or female have on brands’ images. Two advertisements, in which a female and a male celebrity endorsers, have been shown to consumers and the effect of consumers’ attitudes towards advertisements on the change in the perception of brands’ images have been determined. According to the results of the study, use of celebrities in advertisements has a positive impact on the perception related to the brands. In addition, the gender of the celebrity used in the advertisement being female has been determined to have a more positive impact in comparison to a male celebrity, on both female and male consumers’ evaluation related to the brand’s image.
Özet
.rünlerle ilişkili gerek kültürel gerekse faydacı anlamları tüketicilere aktarmaya yardımcı olan reklamlarda
tüketicileri ikna etmek amacıyla ünlü kullanımına yer verildiği g.rülmektedir. Tüketicilerin reklamda
yer alan ünlü kişileri uzman, güvenilir, inanılır bulması, bu kişileri sevmesi, beğenmesi vb. faktörler
tüketicilerin reklama karşı tutumlarını etkileyebilmekte ve bu durum tüketicilerin marka imajına ilişkin
değerlendirmelerinde farklılıklara neden olabilmektedir. Ancak reklamda yer alan ünlünün cinsiyeti de
reklam mesajını alan bireylerin reklama karşı tutumlarında farklılıklara yol açabilmektedir. Çalışmada
reklamlarda kullanılan ünlülerinin erkek ya da kadın olmasının marka imajı üzerindeki etkisinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada kadın ve erkek ünlünün yer aldığı iki reklam tüketicilere gösterilmiş ve
tüketicilerin reklama karşı tutumlarının marka imajına yönelik algılamalarındaki değişiklik üzerindeki
etkisi belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre reklamda ünlü kullanımının marka ile ilgili algıyı
olumlu yönde etkilediği g.rülmektedir. Ayrıca reklamda yer alan ünlünün cinsiyetinin kadın olmasının,
hem kadın hem erkek tüketicilerin marka imajına ilişkin değerlendirmelerini, reklamda kullanılan ünlünün
erkek olmasına göre daha olumlu etkilediği saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale Başvuru |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 44 |
Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Öneri Dergisi
Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377