BibTex RIS Kaynak Göster

RESEARCH FOR UNDERSTANDING EMOTIONAL INTELLIGENCE LITERACY THROUGH ADVERTISEMENTS

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 46, 261 - 276, 10.08.2016

Öz

Interest in the popular expands gradually and resembles each other in the new world order which indeed enhances its localness through globalization. Television is the leading of the most efficient mass communication tool. In our day, almost all the television broadcastings in the world are similar or adapted versions of each other. Changeable, fluid and temporary popular culture can be stated as “the reader’s interchanging and producing of the text”. Raising awareness of the individuals against the media messages by advertisements are intended to be delivered to them by media literacy. It is possible to say that media literacy is based upon the view that individuals should have some thinking skills for being more critical consumers. Emotional Intelligence which states the ability of recognizing, understanding and using the human emotions effectively is one of the crucial elements of media literacy. It is possible to express it as emotional intelligence literacy. The question of how is the media literacy of the young people rigged with advertisements is researched in this study within the context of emotional intelligence literacy. What sort of an emotional intelligence reading they are doing is revealed through the inquiry of three advertisements they remember at the first time. The study which is done with the senior students of Communication Faculty in 2008 and 2016 is expected to be a suggestive pre-study.

Kaynakça

  • Yararlanılan Kaynaklar
  • Baltaş Z (2006) İnsanın Dünyasını Aydınlatan ve İşine Yansıyan Işık, Duygusal Zeka, İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları. s.5.
  • Baltaş Z (2006) İnsanın Dünyasını Aydınlatan ve İşine Yansıyan Işık, Duygusal Zeka, İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları.ss.6-7
  • Erdoğdu, Y., Kebarlı, Ö. (2008) Duygusal Zeka ile Akademik Başarı Arasındaki İlişki. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:37, Sayı:178. 298-310. 6.1.2011’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/178/21.pdf. s.298.
  • Kağıtçıbaşı Ç (1998) Kültürel Psikoloji Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. İstanbul:YKY. s.73.
  • Gee J P (2000) “A situated sociocultural approach to literacy and technology”. in Situated Literacies Reading and writing in context, Ed. (David Barton, Mary Hamilton and Roz Ivanič), London:Routledge.s.2.
  • Kurt A Kürüm D (2010) Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişki: Kavramsal Bir Bakış, ttp://edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/sobed/article/view/41/55.s.21.
  • Pekman C (2007) Avrupa Birliğinde Medya Okuryazarlığı. N. Türkoğlu ve M.Cinman Şimşek (editör). Medya Okuryazarlığı. 236-246. İstanbul: Kalemus Yayınları. s.44.
  • Kurt A Kürüm D (2010) Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişki: Kavramsal Bir Bakış, ttp://edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/sobed/article/view/41/55.s.21.
  • Çatalcalı A (2009) Animasyon Film Afişlerinde Duygusal Zeka Kullanımı: Görsel Ve Metinsel Öğeler Aracılığıyla Yaratılan Beğeniler, 6.1.2011’de http://aysesoyer.wordpress.com/2009/11/11. s.11.
  • Algan E (2007) Medya Okuryazarlığı Alanında Teorik ve Pratik Yaklaşımlar, s.68-78, Nurçay Türkoğlu ve Melda Cinman Şimşek (editör) Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Kalemus Yayınları. s.68.
  • Hofstede G (1997) Cultures and Organizations: Software of the Mind., McGraw-Hill USA
  • Güvenç B (1996) Türk Kimliği:Kültür Tarihinin Kaynakları, Remzi Kitabevi.s.362.
  • Kıncal R Kartal O (2009) Medya Okuryazarlığı Eğitimi, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:37, Sayı:181.318-333 6.1.2011’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/178/21.pdf. s.318.
  • Çöloğlu D Özalpman D (2009) Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Projesi Üzerine Bir Değerlendirme, Marmara İletişim Dergisi. Temmuz 2009. Sayı: 15. http://iletisim.marmara.edu.tr/dosyalar/milef_dergi/marmara_iletisim_sayi_15.pdf.ss.196-198.
  • Kocabaş F Elden M Yurdakul N (2004) Reklam ve Hakla İlişkilerde Hedef Kitle, İstanbul: İletişim Yayınları.s.69.
  • Dağtaş B (2003). Reklamı Okumak. Ankara:Ütopya Yayınevi.s.78.
  • Şimşek S (2007) Duygusal Zekâ Bağlamında İnsanların Satın Alma Eğilimlerinin Belirlenmesinde Rol Oynayan Türk Geleneksel İmgelerin Tespitine Yönelik Ampirik Bir Çalışma, International Intelligence and Communication Symposium, İzmir, 7-9 May 2007. ss. 404-405.
  • Karaosmanoğlu K Durmuş O (2007) Reklamlar Aracılığıyla Değişen Genç Ebeveyn Kimlikler, Nurçay Türkoğlu ve Melda Cinman Şimşek (editör)Medya Okuryazarlığı. 236-246. İstanbul: Kalemus Yayınları. ss.236-237.
  • Dağtaş B (2003). Reklamı Okumak. Ankara:Ütopya Yayınevi.s.87.
  • Bilgin N (1991) Eşya ve İnsan, Ankara:Gündoğan Yayınları.365.s.365.
  • Brandage (2015) “2015’in en çok reklam veren markaları” 25 Aralık 2015’de http://thebrandage.com/2015in-en-cok-reklam-veren-markalari/.

DUYGUSAL ZEKÂ OKURYAZARLIĞINI REKLAMLAR ÜZERİNDEN ANLAMAYA YÖNELİK ARAŞTIRMA

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 46, 261 - 276, 10.08.2016

Öz

Küreselleşme ile aslında yerelliğini arttıran yenidünya düzeninde popüler olana ilgi giderek büyümekte ve benzeşmektedir. Kitle iletişimin en etkili olduğu araçların başında televizyon gelmektedir. Bugün artık neredeyse tüm dünya televizyonlarındaki yayınlar birbirinin benzeri ve ya uyarlamasıdır. Değişken, akışkan ve geçici olan popüler kültür “okurun metni yeniden değiştirmesi ve üretmesi” olarak ifade edilebilir. Reklamlarla iletilmek istenilen medya mesajları karşısında bireylerin farkındalığının sağlanması medya okuryazarlığı ile amaçlanmaktadır. Medya okuryazarlığının bireylerin medya tüketiminde daha eleştirel tüketiciler olmaları için bir takım düşünme becerilerine sahip olmaları gerektiği görüşüne dayandığını da söylemek mümkündür. İnsanın duygularını tanıma, anlama ve etkin bir biçimde kullanma yeteneğini ifade eden duygusal zeka, medya okuryazarlığında önemli faktörlerdendir. Bunu duygusal zeka okuryazarlığı olarak ifade etmekte mümkündür.  Bu çalışma ile reklamlarla donatılmış dünyalarında gençlerin metin okuryazarlığının, duygusal zeka okuryazarlığı kapsamında nasıl olduğu araştırılmaktadır. Hatırladıkları ilk üç reklam sorgusu üzerinden nasıl bir duygusal zeka okuması yaptıkları ortaya konulmaktadır. İletişim Fakültesi son sınıf öğrencileriyle 2008 ve 2016 yıllarında yapılmış olan karşılaştırmalı çalışmanın fikir verici bir ön çalışma olması beklenmekledir.

 

Kaynakça

  • Yararlanılan Kaynaklar
  • Baltaş Z (2006) İnsanın Dünyasını Aydınlatan ve İşine Yansıyan Işık, Duygusal Zeka, İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları. s.5.
  • Baltaş Z (2006) İnsanın Dünyasını Aydınlatan ve İşine Yansıyan Işık, Duygusal Zeka, İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları.ss.6-7
  • Erdoğdu, Y., Kebarlı, Ö. (2008) Duygusal Zeka ile Akademik Başarı Arasındaki İlişki. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:37, Sayı:178. 298-310. 6.1.2011’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/178/21.pdf. s.298.
  • Kağıtçıbaşı Ç (1998) Kültürel Psikoloji Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. İstanbul:YKY. s.73.
  • Gee J P (2000) “A situated sociocultural approach to literacy and technology”. in Situated Literacies Reading and writing in context, Ed. (David Barton, Mary Hamilton and Roz Ivanič), London:Routledge.s.2.
  • Kurt A Kürüm D (2010) Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişki: Kavramsal Bir Bakış, ttp://edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/sobed/article/view/41/55.s.21.
  • Pekman C (2007) Avrupa Birliğinde Medya Okuryazarlığı. N. Türkoğlu ve M.Cinman Şimşek (editör). Medya Okuryazarlığı. 236-246. İstanbul: Kalemus Yayınları. s.44.
  • Kurt A Kürüm D (2010) Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişki: Kavramsal Bir Bakış, ttp://edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/sobed/article/view/41/55.s.21.
  • Çatalcalı A (2009) Animasyon Film Afişlerinde Duygusal Zeka Kullanımı: Görsel Ve Metinsel Öğeler Aracılığıyla Yaratılan Beğeniler, 6.1.2011’de http://aysesoyer.wordpress.com/2009/11/11. s.11.
  • Algan E (2007) Medya Okuryazarlığı Alanında Teorik ve Pratik Yaklaşımlar, s.68-78, Nurçay Türkoğlu ve Melda Cinman Şimşek (editör) Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Kalemus Yayınları. s.68.
  • Hofstede G (1997) Cultures and Organizations: Software of the Mind., McGraw-Hill USA
  • Güvenç B (1996) Türk Kimliği:Kültür Tarihinin Kaynakları, Remzi Kitabevi.s.362.
  • Kıncal R Kartal O (2009) Medya Okuryazarlığı Eğitimi, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:37, Sayı:181.318-333 6.1.2011’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/178/21.pdf. s.318.
  • Çöloğlu D Özalpman D (2009) Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Projesi Üzerine Bir Değerlendirme, Marmara İletişim Dergisi. Temmuz 2009. Sayı: 15. http://iletisim.marmara.edu.tr/dosyalar/milef_dergi/marmara_iletisim_sayi_15.pdf.ss.196-198.
  • Kocabaş F Elden M Yurdakul N (2004) Reklam ve Hakla İlişkilerde Hedef Kitle, İstanbul: İletişim Yayınları.s.69.
  • Dağtaş B (2003). Reklamı Okumak. Ankara:Ütopya Yayınevi.s.78.
  • Şimşek S (2007) Duygusal Zekâ Bağlamında İnsanların Satın Alma Eğilimlerinin Belirlenmesinde Rol Oynayan Türk Geleneksel İmgelerin Tespitine Yönelik Ampirik Bir Çalışma, International Intelligence and Communication Symposium, İzmir, 7-9 May 2007. ss. 404-405.
  • Karaosmanoğlu K Durmuş O (2007) Reklamlar Aracılığıyla Değişen Genç Ebeveyn Kimlikler, Nurçay Türkoğlu ve Melda Cinman Şimşek (editör)Medya Okuryazarlığı. 236-246. İstanbul: Kalemus Yayınları. ss.236-237.
  • Dağtaş B (2003). Reklamı Okumak. Ankara:Ütopya Yayınevi.s.87.
  • Bilgin N (1991) Eşya ve İnsan, Ankara:Gündoğan Yayınları.365.s.365.
  • Brandage (2015) “2015’in en çok reklam veren markaları” 25 Aralık 2015’de http://thebrandage.com/2015in-en-cok-reklam-veren-markalari/.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale Başvuru
Yazarlar

Gülseli Ernek Alan

Yayımlanma Tarihi 10 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Ernek Alan, G. (2016). DUYGUSAL ZEKÂ OKURYAZARLIĞINI REKLAMLAR ÜZERİNDEN ANLAMAYA YÖNELİK ARAŞTIRMA. Öneri Dergisi, 12(46), 261-276. https://doi.org/10.14783/od.v12i46.1000010014

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377