Bu çalışmanın amacı ülke
imajı ölçümüne yeni bir öneri getiren ülke kişiliği ölçeğinin geçerlilik ve
güvenilirliğini incelemektir. Araştırmaya konu olan ülkeler olarak Amerika
Birleşik Devletleri, Çin Halk Cumhuriyeti ve Japonya tercih edilmiştir.
Araştırma verisi denekler arası tasarımla ve kolayda örnekleme yöntemiyle
İnternet üzerinden toplanmıştır. Yani her bir katılımcı sadece bir ülkeyle
ilgili olan anket formunu cevaplamıştır. Araştırmanın örneklemi 412 kişiden
oluşmaktadır. Analizde öncelikle ölçeğin güvenilirliği Cronbach’s alfa
katsayısı ile hesaplanmış, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile faktör
yapıları incelenmiştir. Geçerli bir ölçüm modeli elde edilene kadar açıklayıcı
ve doğrulayıcı faktör analizi tekrar edilmiştir. Ayrıca ölçek, ayrışma ve
yakınsama geçerliliği açısından test edilmiştir. Sonuç olarak “kibirli, pısırık,
dindar, eğlenceli” faktörlerinden ve 18 ifadeden oluşan ülke kişiliği ölçüm
modelinin daha geçerli ve güvenilir bir model olduğu görülmüştür. Ülkelerin
kişilik faktörlerinde almış olduğu değerler tek yönlü ANOVA ile
karşılaştırılmıştır. Kibirli, pısırık ve eğlenceli boyutunda en düşük
ortalamaya sahip ülke Japonya olurken,
dindar boyutunda ise ABD yer almıştır.
Ülke kişiliği ölçeğinin ülkeler arasında öngörülen farklılıkları ortaya
koyabilmesi, ülke kişiliği ölçeğinin bilinen gruplar yöntemi açısından da
geçerli bir ölçek olduğunu göstermiştir.
Ülke Kişiliği Marka Kişiliği Ülke İmajı Doğrulayıcı Faktör Analizi Ayrışma Geçerliliği Yakınsama Geçerliliği Bilinen Gruplar Geçerliliği
Bölüm | Eski Sayılar |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 47 |
Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Öneri Dergisi
Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377