The
aim of this study is to reveal the meaning of the concepts of image and
reputation for consumers. On top of that this study is also tries to find out
the impact potential of image, reputation and brand over consumers’ attitudes
towards the corporations and as well as the elements that affect image and
reputation in building a corporate brand in terms of the perception of consumers.
Therefore a survey research, which consists of 48 questions applied on randomly
chosen 1208 consumers who live in big cities of Marmara Region of Turkey. It
was found in the research that the most important element that increases trust and respect of the corporate
brand in general is comments
on the social media about a person or a corporation. Regarding the
responsibilities of the corporations to their stakeholders, the most important
activity that builds trust and respect is sponsoring to various activities.
Bu
çalışmanın amacı, tüketiciler açıcından imaj ve itibarın anlamını ortaya
çıkarmaktır. Ayrıca, imaj, titbar ve markanın tüketicilerin kurumlara karşı
davranışlarını etkileme potansiyelini belirlemek ve marka oluşumunda imaj ve
itibarı etkileyen unsurları müşteri algısı üzerinden ortaya koyabilmektir. Bu
nedenle Türkiye’nin Marmara Bölge’sinin büyük şehirlerinde yaşayan 1208
tüketiciye 48 soruluk bir anket uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre,
tüketiciler açısından güven ve itibarı artıran en önemli unsur, sosyal medyada
kişi veya kurumlar hakkındaki konuşmalar olarak belirlenmiştir. Kurumların
paydaşlarına karşı sorumluluklarında güven ve itibarı artıran en önemli unsur
olarak ise, çeşitli aktivitelere sponsor olunması olarak tespit edilmiştir.
Bölüm | Eski Sayılar |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 47 |
Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Öneri Dergisi
Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377