Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNDE SATIN ALMA FONKSİYONUNUN DEĞİŞEN KARAKTERİ: STRATEJİK SATIN ALMA

Yıl 2009, Cilt: 8 Sayı: 31, 103 - 111, 10.01.2009
https://doi.org/10.14783/maruoneri.677422

Öz

Satmalma, tekrar satmak veya üretimde kullanmak üzere yönetsel ve stratejik amaçları gerçekleştirmek için araç gereçlerin, esas parçaların elde edilmesidir. Satınalma, maliyetleri azaltmada ve operasyonel verimliliği sağlamada etkin bir araç olmasından dolayı önemli bir fonksiyondur. Satmalmada hem firma ihtiyaçlarının en etkin biçimde karşılanması hem de tedarikçilerle ilişkilerin etkin bir biçimde yürütülmesi esastır. Satmalma fonksiyonunun bu iki yönlü rolü, fonksiyonun diğer firma fonksiyonlarıyla daha bütünleştirilmesini gerektirmiştir. Bu çalışmada satmalma fonksiyonunun stratejik gelişimi ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu bağlamda satmalma fonksiyonunun gelişimi içerisinde geleneksel yaklaşım ve stratejik yaklaşım tanımlanmakta, stratejik satmalma süreci açıklanmakta, stratejik satmalmanın önemi ortaya konmaktadır.

Kaynakça

  • [1] Lambert, D.M.; Cooper, M.C. & Pagh, J.D. (1998). Supply Chain Management: Implementation, Issues and Research Opportunities. International Journal of Logistics Management, 9(2), 1-19.
  • [2] Lysons, K. (2000). Purchasing and Supply Chain Management. London: Prentice Hail Inc.
  • [3] Robenson, J.F. & Copacino, W.C. (1994). The Logistics Handbook. New York: The Free Press.
  • [4] Carr, A.S. & Smeltzer, L.R. (1997). An Emprically Based Operational Defınition of Strategic Purchasing. European Journal of Purchasing & Supply Management, 4(3), 199- 207
  • [5] Gundlach G.T.; Bolumole, R.A.E & Frankel, R. (2006) The Changing Landscape of Supply Chain Management, Marketing Channels of Distribution, Logistics and Purchasing. Journal of Business and Industrial Marketing, 21(7), 428-438.
  • [6] Ellram, L.M. & Carr, A.S. (1994). Strategic Purchasing: A History and Review of The Literatüre. International Journal of Purchasing and Materials Management, 30(2), 10- 18
  • [7] Brookshaw, T. & Terziovski, M. (1997). The Relationship Betvveen Strategic Purchasing and Customer Satisfaction within a Total Quality Management Environment. Benchmarking for Quality Management & Technology, 4(4), 244-258.
  • [8] Burt, D.N. & Pinkerton, R.L. (2003). A Purchasing Manager’s Guide to Strategic Proactive Procurement. New York: Amacom Books
  • [9] Pressey, A.; Tzokas, N. & Winklhofer, H. (2007). Strategic Purchasing and The Evolution of Problem Key Supply Relationships: What Do Key Suppliers need to Know? Journal of Business and Industrial Marketing, 22(5), 282- 294
  • [10] Ross, D.F. (2004). Distribution: Planning & Control In the Era of Supply Chain Management, New York: Chapman & Hail Inc.
  • [11] Cousins, P.D.; Lawson, B. & Squire, B. (2006). An Emprical Taxanomy of Purchasing Functions. International Journal of Operations & Production Management, 26(7), 775-794.
  • [12] Fung, P. (1999). Managing Purchasing in a Supply Chain Context- Evolotion and Resolution. Logistics Information Management, 12(5), 362-366.
  • [13] Hatiboğlu, Z. (1995). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul: Lebib Yayıncılık 14
  • [14] Carr, A.S. & Pearson, J.N. (2002). The Impact of Purchasing and Supplier Involvement on Strategic Purchasing and Its Impact on Firm’s Performance. International Journal of Operations & Production Management, 22(9), 1032-1053.
  • [15] Rajagopal, S. & Bernard, K.N. (1993). Strategic Procurement and Competitive Advantage. International Journal of Purchasing and Materials Management, 29(4), 13-20.
  • [16] Benito, J.G. (2007). Information Technology Investment and Operational Performance in Purchasing, The Mediating Role of Supply Chain Management Practices and Strategic Integration of Purchasing. Industrial Management & Data Systems, 107(2), 201-228
  • [17] Mclvor, R.; Humpreys, P. & McAleer, E. (1997). The Evolution of The Purchasing Function. Strategic Change, 6(3), 165-179.
  • [18] Ferguson, W.C.; Hartley, M.F.; Tumer, G.B. & Pierce, E.M. (1996). Purchasing’s Role in Corporate Strategic Planning. International Journal of Physical Distribution & Logistics, 26(4), 51-62.
  • [19] Chen, I.J.; Paulraj, A. & Lado, A.A. (2004). Strategic Purchasing, Supply Management and Firm Performance. Journal of Operations Management, 22(5), 505-523.
  • [20] Cooper, M.C. & Ellram, L.M. (1993). Characteristics of Supply Chain Management and The Implications for Purchasing and Logistics Strategy. The International Journal of Logistics Management, 4(2), 14-24.
  • [21] Cavinato, J.L. (1999). A General Methodology For Determining A Fit Betvveen Supply Chain Logistics and Five Stages of Strategic Management. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 29(3), 162-180.
  • [22] Janda, S. & Seshadi, S. (2001). The Influenc of Purchasing Strategies on Performance. Journal of Business & Industrial Marketing, 16(4), 294-308.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eski Sayılar
Yazarlar

Ulun Akturan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 8 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Akturan, U. (2009). TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNDE SATIN ALMA FONKSİYONUNUN DEĞİŞEN KARAKTERİ: STRATEJİK SATIN ALMA. Öneri Dergisi, 8(31), 103-111. https://doi.org/10.14783/maruoneri.677422

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377