Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LİSANSÜSTÜ EĞİTİME GİRİŞ SINAVI (LES) SONUÇLARININ ÜÇ YÖNLÜ ÇAPRAZ SINIFLANDIRMA TABLOSU İLE İNCELENMESİ

Yıl 2003, Cilt: 5 Sayı: 20, 213 - 223, 29.06.2003
https://doi.org/10.14783/maruoneri.682251

Öz

Kategorik değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken, gözlem değerleri bir çapraz sınıflandırma tablosu üzerinde toplanır. Kategorik değişken sayısının iki olması durumunda, değişkenlerden biri satırda, diğeri sütunda olacak şekilde iki yönlü bir çapraz tablo oluşturulur. Bu tablodan hareketle, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla sıklıkla başvurulan yöntem, ki-kare analizidir. Ki-kare analizi ile ikiden çok sayıda değişkenin iç içe çapraz tablolarının analizi yapılamamaktadır. Bu durumda, değişkenler arasındaki ilişki yapısını incelemede loglineer analizden yararlanılabilir. Loglineer analiz, hem ki-karenin uygulanabildiği IX2 ya da 2XJ boyutlu tabloları, hem de kikarenin yetersiz kaldığı üç ve daha büyük boyutlu tabloları modeller aracılığıyla analiz eden bir yöntemdir. Bu çalışmada, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından uygulanan Lisansüstü Eğitime Giriş Sınavı (LES) sonuçları, üç yönlü bir çapraz tablo üzerinde sınıflandırılarak loglineer analizle incelenmiştir. Analiz kapsamında aralarındaki ilişki yapısı incelenen faktörler, öğrenim durumu (lisans, yüksek lisans, doktora mezunu olma), LES puanı (45 yada daha fazla, 45’den az) ve puan türü (sayısal, sözel, eşit ağırlıklı) değişkenleridir. Analiz sonucunda, söz konusu değişkenler arasındaki ilişki yapısı ortaya çıkarılmış, bulgular yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • [1] AGRESTI, A., An Introduction to Categorical Data Analysis, John Wiley & Sons, New York, 1996, ss.16-70, 145-173.
  • [2] HAGENAARS, J.A., Loglinear Models with Latent Variables, Sage Publications, Newbury Park, 1993, ss.3-13.
  • [3] DAVIS, J.A., "Hierarchical Models for Significance Tests in Multivariate Contingency Tables: An Exegesis of Goodman’s Recent Papers", Sociological Methodology, Vol.5.,1973-1974.
  • [4] SIMPSON, EH., "The Interpretation of Interaction in Contingency Tables", Journal of the Royal Statistical Society, Series B, Vol. 25, 1951.
  • [5] MOORE, D.S., "Tests of Chi-squared Type", in D’AGOSTINO, R.B.; STEPHENS, M.A., Goodness-Of-fit Techniques, Marcel Dekker, New York, 1986, ss.64- 65.
  • [6] ÖZDAMAR, K., Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1001, Fen Fakültesi Yayınları No: 11. A.Ü. Kütüphane ve Dökümantasyon Merkezi, Eskişehir, 1997, s.437.
  • [7] ANDERSEN, E.B., Discrete Statistical _Models With Social Applications, North-Holland Publishing Company, Amsterdam, 1980, ss.162-191.
  • [8] LE, C. T., Applied Categorical Data Analysis, John Wiley & Sons, New York, 1998, ss.15-102.
  • [9] VERMUNT, J.K., Log-Linear Models For Event Histories, Sage Publications, California, 1997, ss.8-22.
  • [10] WILLEKENS, F., Binary Data Analysis For Social Scientists, Population Research Centre, Groningen, 1994, s.123.
  • [11] LONG, J.S., "Estimable Functions in loglinear models", Sociological Methods & Research, Vol. 12, 1982.
  • [12] "Tests of independence using multiway contingency tables in SPSS", (12 October 1999) [www document] Erişim: 31.07.2002.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eski Sayılar
Yazarlar

Dilek Altaş Bu kişi benim

Esen Zeren Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2003
Yayımlandığı Sayı Yıl 2003 Cilt: 5 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Altaş, D., & Zeren Yıldırım, E. (2003). LİSANSÜSTÜ EĞİTİME GİRİŞ SINAVI (LES) SONUÇLARININ ÜÇ YÖNLÜ ÇAPRAZ SINIFLANDIRMA TABLOSU İLE İNCELENMESİ. Öneri Dergisi, 5(20), 213-223. https://doi.org/10.14783/maruoneri.682251

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377