Öz
Kategorik değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken, gözlem değerleri bir çapraz sınıflandırma tablosu üzerinde toplanır. Kategorik değişken sayısının iki olması durumunda, değişkenlerden biri satırda, diğeri sütunda olacak şekilde iki yönlü bir çapraz tablo oluşturulur. Bu tablodan hareketle, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla sıklıkla başvurulan yöntem, ki-kare analizidir. Ki-kare analizi ile ikiden çok sayıda değişkenin iç içe çapraz tablolarının analizi yapılamamaktadır. Bu durumda, değişkenler arasındaki ilişki yapısını incelemede loglineer analizden yararlanılabilir. Loglineer analiz, hem ki-karenin uygulanabildiği IX2 ya da 2XJ boyutlu tabloları, hem de kikarenin yetersiz kaldığı üç ve daha büyük boyutlu tabloları modeller aracılığıyla analiz eden bir yöntemdir. Bu çalışmada, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından uygulanan Lisansüstü Eğitime Giriş Sınavı (LES) sonuçları, üç yönlü bir çapraz tablo üzerinde sınıflandırılarak loglineer analizle incelenmiştir. Analiz kapsamında aralarındaki ilişki yapısı incelenen faktörler, öğrenim durumu (lisans, yüksek lisans, doktora mezunu olma), LES puanı (45 yada daha fazla, 45’den az) ve puan türü (sayısal, sözel, eşit ağırlıklı) değişkenleridir. Analiz sonucunda, söz konusu değişkenler arasındaki ilişki yapısı ortaya çıkarılmış, bulgular yorumlanmıştır.