Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STRATEJİK YÖNETİM ALANINDA VİZYON KAVRAMININ İÇERİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2007, Cilt: 7 Sayı: 27, 37 - 47, 10.01.2007
https://doi.org/10.14783/maruoneri.684596

Öz

Günümüzde stratejik yönetim alanında vizyon kavramının yaygın olarak kullanıldığı görülmektedir. Kurum ve firmaların vizyonumuz başlığı altında yayınlamış oldukları mesajların geleceğe ilişkin bilgi vermekten çok, genellikle mevcut durumun iyileştirilmesine yönelik hedefler işaret ettiği ve çoğu firma ve kurumun mesajlarının içerik olarak birbirine benzediği görülmektedir, ilgili yazında ise vizyon kavramı tanımlarının genellikle soyut kaldığı görülmektedir.
Bu çalışmada, yukarıdaki gözlemlerden hareketle iki konu üzerinde durulmuştur. Önce, vizyon kavramının, girişimcilik okulunun vizyoner liderlik yaklaşımı ile stratejik yönetim alanına girişinin kuramsal arka planı incelenerek kavramın içeriğinin netleştirilmesi amaçlanmıştır. İkinci olarak da, Türkiye’deki firma ve kurumlanıl yayınlamış oldukları vizyon mesajları, içerik analizi yöntemi ile incelenerek mevcut içeriklerinin neler olduğu ve bu içeriklerin kullanılmasının muhtemel nedenleri üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • [1] Bezoid, C. (1996). On Future Thinking: Trends, Scenerios, Visions, and Strategies. QııalityProgress, July, (29)7, 81- 83.
  • [2] Mintzberg, H.; Ahlstrand, B. & Lampel, J. Strategy Safari; A Guicle Toıır Througlı The Wilds of Strategic Management. New York: The Free Press.
  • [3] Kırım, A. (1998). Yeni Dünyada Strateji ve Yönetim. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • [4] Türkçe Sözlük. (http//www.TDK.org.tr/TR/SozBul). [26.09.2006].
  • [5] (1982).Büyük Sözlük. İstanbul: Ansiklopedik Yayıncılık.
  • [6] Awanıleh, R. & Gardner, W.L. (1999). Perception of Leader Charizma and Effectiveness:The Effects of Vision Content, Delivery, and Organizational Performance. The Leadership Quarterly, 10(3), 345-373.
  • [7] Kirkpatrick, S.A.; Wofford, J.C. & Baum, J.R. (2002). Measuring Motive İmaginary Contained in The Vision Statement. The Leadership Quarterly, 13,(2), 139-150.
  • [8] Berson, Y.; Shamir, B.; Avalio, B.J. & Popper, M. (2001). The Realationship Between Vision Strength Leadership Style, and Context. The Leadership Quarterly, 12(1), 53- 73.
  • [9] Domn, D.R. (2001). Strategic Vision:Sustaining Employee Commitment. Business Strategy Review, 12(4), 39-48.
  • [10] Wheelen, T. & Hunger, D.J. (1998). Strategic Management and Business Policy. Amsterdam Addison-Wesley Longman Inc.
  • [11] Tofler, A. & Tofler, H. Önsöz, Geleceği Yeniden Düşünmek. (Der.: Gibson, R.). (Çev.: Gül, S.). İstanbul: Sabah Kitapları.
  • [12] Tofler, A. (1981). Gelecek Korkusu: Şok. (Çev.: Sargut, S.). 3. Baskı. İstanbul: Altın Kitaplar Yay.
  • [13] Tofler, A. (1992). Yeni Güçler Yeni Şoklar. (Çev.: Çorakçı, B.). İstanbul: Altın Kitaplar Yay.
  • [14] Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği. 10. Baskı. İstanbul: Arıkan Yayınevi.
  • [15] Ruelle, D. (1995). Rastlantı ve Kaos. (Çev.: Yurtören, D.). Ankara: Tubitak Yay.
  • [16] Gilbert, X. & Strebel, P. (1988). Devoloping Competetive Advantage, The Strategy Process: Concepts, Contexts and Cases. (Der.: Quinn, J.B.; Mintzberg, H. & James, R.M.). London: Printece-Hall.
  • [17] Porter. M.E. (1990). The Competetive Advantage of Nations. New York: The Free Pres.
  • [18] Kızılkaya, E. (2005). Joseph A. Schumpeter’in Girişimcilik Fikrine Dair Bir Not. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, .Kasım, 10, 26-45.
  • [19] Craig, T. (1996). The Japanese Beer Wars: Initiating and Responding to Hypercompetition in New Product Development. Organization Science, 7(3), 302-321.
  • [20] Child, J. (1973). Predicting and Understanding Organization Structure. Administative Science Ouarterly, 18(2), 168-185.
  • [21] Child, J. (1997). Strategic Choice in The Analysis of Action, Structure, Organizations and Environment: Retrospect and Prospect. Organization Studies, 18(1), 43- 76.
  • [22] Oliver, C. (1988). The Collective Strategy Framework: An Application to Competing Predictions of Isomorphism, Administrative. Science Ouarterly, 33(12), 543-561.
  • [23] Hrebiniak, L.G.; William, F.J. (1985). Organizational Adaptation: Strategic Choice and Environmental Determinism. Administrative Science Quarterly, 30(3), 336-349.
  • [24] Thomas, L.G. (1996). The Two Faces of Competition: Dynamic Resourfulness and the Hypercompetitive Shift. Organization Science, 7(3), 221-242.
  • [25] Lei, D. & Slocom, J.W. (2005). Strategic and Organizational Requirements of Competetive Advantage. Academy of Management Executive, 19(1), 31 -45.
  • [26] Handy, C. (1997). Belirsizlikte Anlam Bulmak, Geleceği Yeniden Düşünmek. (Der.: Gibson, R.). (Çev.: Gül, S.). İstanbul: Sabah Kitapları.
  • [27] Porter, M. (1996). Yarının Avantajlarını Yaratmak, Geleceği Yeniden Düşünmek. (Der.: Gibson, R.). (Çev.: Gül, S.). İstanbul: Sabah Kitapları.
  • [28] Hamel, G. & Prahalad, C.K. (1996). Geleceği Kazanmak, İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • [29] Prahalad, C.K. (1997). Büyüme Stratejileri, Geleceği Yeniden Düşünmek. (Der.: Gibson, R.). (Çev.: Gül, S.). İstanbul: Sabah Kitapları.
  • [30] Hamel, G. (1997). Rekabet Tabanını Yeniden Yaratmak, Geleceği Yeniden Düşünmek. (Der.: Gibson, R.). (Çev.: Gül, S.). İstanbul: Sabah Kitapları.
  • [31] Ireland, R.D. & Hitt, M.A. (2005). Achieving and Maintaining Strategic Competitiveness in the 21.st Century: The Role of Strategic Leadership. Academy of Management Executive, 19(4), 63-77.
  • [32] Humphreys, J-. (2004). The Vision Thing. MIT Sloan Managment Review, 45(4), 96-97.
  • [33] Strange, J.M. & Mumford M.D. (2005). The Origin Of Vision: Effects of Reflection, Models, and Analysis. The Leadership Quarterly, 16(1), 121-148.
  • [34] Pruzan, P. (2001). The Question of Organizational Consciousness: Can Organizations Have Values, Virtues and Visions? Journal of Business Ethics, 29(3), 271-284
  • [35] Akgemci, T.; Çelik, A. & Ertuğrul, Ü.G. (2004). Vizyon Sahibi Örgütlerin Özellikleri: Konya Sanayi İşletmelerinde Yapılan Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11,1-28.
  • [36] Yılmaz, A. & Akdemir, S. (2005). Örgütlerde Vizyon ve Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık..
  • [37] Karaman, A. (2005). Vizyon Yönetimi. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yay.
  • [38] Ülgen, H. & Mirze, S.K. (2004). işlemelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Literatür Yay.
  • [39] Aktan, C. (2005). Geleceği Kazanmanın Yolu: Stratejik Yönetim, (http://www.canaktan.org/canaktan_personal/canaktan-arastirmalari/toplam-kalite/aktan-stratejik- yonetim.pdf). [29.08.2006],
  • [40] David, F.R. (1999). Strategic Management: Concepts. New Jersey: Prentice Hail.
  • [41] Shepard, G.S. & Podolny, J. (2001). Strategic Management. New York: John Willey and Sons İne.
  • [42] Lewis, B.C. (1999). The Right Question Lead to The Right Vision. Journal of Management in Engineering,\5(5), 6-7.
  • [43] Titiz, Tınaz, (http: //www.tinaztitiz. com/hizmet.php4) [29.08.2005],
  • [44] Hampden, C.T. & Trompenaars, A. (1995). Kapitalizmin Yedi Kültürü. (Çev.: Doruker, F.). İstanbul: Sabah Kitapları.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eski Sayılar
Yazarlar

Binali Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 7 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Doğan, B. (2007). STRATEJİK YÖNETİM ALANINDA VİZYON KAVRAMININ İÇERİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Öneri Dergisi, 7(27), 37-47. https://doi.org/10.14783/maruoneri.684596

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377