Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme

Yıl 2019, Sayı: 10, 24 - 30, 13.12.2019
https://doi.org/10.35333/Sanat.2019.85

Öz

Bir marka için ürünün teşhir edileceği mekânın iç mimari tasarımları oldukça kritik önemdedir. Markanın kullanıcısı ile iletişime/ etkileşime geçtiği en önemli fiziksel alanlardan biri olan ve markayı temsil eden satış mekânları tasarlanırken, markanın tüm unsurları ile birlikte ele alınmalıdır. Özellikle markanın sahiplendiği değerler ve yaratmak istediği duygu, mekân kurgularında deneyime yansımalıdır. Marka-mekân ilişkisini kurarken kullanılan unsurlar ve bunların birbirleri ile olan temas noktalarının analizi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu bağlamda, marka ve mekân deneyiminin ilişkili unsurları Apple’ın ilk mağazası üzerinden değerlendirilecektir

Kaynakça

  • Aaker, D. (1996). Managing Brand Equity. New York: The Free Press.
  • Aaker, J. (1997). Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Research, 34(3), 347-356.
  • Andajani, E. (2015). Understanding Customer Experience Management in Retailing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 211, 629-633.
  • Baker, J., Parasuraman, A., Grewal, D., Voss, G. B. (2002). The Influence of Multi Store Environment Cues on Perceived Merchandise Value and Patronage Intentions. Journal of Marketing, 66(2), 120-141.
  • Batı, U. (2012). Markethink ya da Farkethink – Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama. İstanbul: ECE Bilişim Yayımcılık.
  • Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees. Journal of Marketing, 56(2), 57-71.
  • Floor, K. (2006). Branding a Store: How to Build Successful Retail Brands in a Changing Marketplace. Amsterdam: BIS.
  • Gentile, C., Spiller, N., Noci, G. (2007). How to Sustain the Customer Experience: An Overview of Experience Components that Co-Create Value With the Customer. European Management Journal, 25(5), 395-410.
  • Gobé, M. (2001). Emotional Branding. New York: Allworth Press.
  • Grewal, D., Levy, M., Kumar V. (2009). Customer Experience Management in Retailing: An Organizing Framework. Journal of Retailing, 85(1), 1-14.
  • Harrel, G. D., Hutt, M. D., Anderson, J. C. (1980). Path Analysis of Buyer Behavior under Conditions of Crowding. Journal of Marketing Research, 17(1), 45-51.
  • Helmefalk, M., Hultén, B. (2017). Multi-sensory Congruent Cues in Designing Retail Store Atmosphere: Effects on Shoppers’ Emotions and Purchase Behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 38, 1-11.
  • Kalit, E. (2017). Apple Müşteri Deneyimini Yeniden Kurguluyor. https://pazarlamasyon.com/apple-musteri-deneyimini-yeniden-kurguluyor/, Erişim tarihi: Nisan 2019.
  • Keller, K. L. (2001). Building Customer-Based Brand Equity: A Blueprint for Creating Strong Brands. Marketing Management, 10(2), 15-19.
  • Kotler, P. (1973). Atmospherics as a Marketing Tool. Journal of Retailing, 49(4), 48-64.
  • Mehrabian, A., Russel, J. A. (1974). An Approach to Environmental Psychology. Cambridge: MIT Press.
  • Michelli, J. (2007). The Starbucks Experience: 5 Principles for Tuning Ordinary Into Extraordinary. New York: McGraw Hill.
  • Mozota, B. B. (2003). Design Management. New York: Allworth Press.
  • Naylor, G., Kleiser, S. B., Baker, J., Yorkstone, E. (2008). Using Transformational Appeals to Enhance the Retail Experience. Journal of Retailing, 84(1), 49-57.
  • Oylum, N. Ç. (2011). Marka İç Mekan İlişkisi: Türkiye Hizmet Sektörü Üzerinden Bir Araştırma. Doktora Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi FBE.
  • Palmer, A. (2010). Customer Experience Management: a critical review of an emerging idea. Journal of Services Marketing, 24(3), 196-208.
  • Puccinelli, N. M., Goodstein, R. C., Grewal, D., Price, R., Raghubir, P., Stewart, D. (2009). Customer Experience Management in Retailing: Understanding the Buying Process. Journal of Retailing, 85(1), 15-30.
  • Shaw, C., Ivens, J. (2002). Building Great Customer Experiences. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential Marketing: How to Get Customers to Sense, Feel, Think, Act, and Relate to your Company and Brands. New York: The Free Press.
  • Verhoef, P. C., Lemon, K. N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., Schlesinger L. A. (2009). Customer Experience Creation: Determinants, Dynamics and Management Strategies. Journal of Retailing, 85(1), 31-41.
  • Voorhees, C. M., Fombelle, P. W., Gregoire, Y., Bone S., Gustafsson, A., Sousa, R., Walkowiak, T. (2017). Service encounters, experiences and the customer journey: Defining the field and a call to expand our lens. Journal of Business Research, 79, 269-280.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Jülide Arslan Bu kişi benim 0000-0003-4200-0204

İnci Deniz Ilgın Bu kişi benim 0000-0002-1062-7902

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Arslan, J., & Ilgın, İ. D. (2019). Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme. Sanat - Tasarım Dergisi(10), 24-30. https://doi.org/10.35333/Sanat.2019.85
AMA Arslan J, Ilgın İD. Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme. Sanat - Tasarım Dergisi. Aralık 2019;(10):24-30. doi:10.35333/Sanat.2019.85
Chicago Arslan, Jülide, ve İnci Deniz Ilgın. “Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme”. Sanat - Tasarım Dergisi, sy. 10 (Aralık 2019): 24-30. https://doi.org/10.35333/Sanat.2019.85.
EndNote Arslan J, Ilgın İD (01 Aralık 2019) Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme. Sanat - Tasarım Dergisi 10 24–30.
IEEE J. Arslan ve İ. D. Ilgın, “Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme”, Sanat - Tasarım Dergisi, sy. 10, ss. 24–30, Aralık 2019, doi: 10.35333/Sanat.2019.85.
ISNAD Arslan, Jülide - Ilgın, İnci Deniz. “Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme”. Sanat - Tasarım Dergisi 10 (Aralık 2019), 24-30. https://doi.org/10.35333/Sanat.2019.85.
JAMA Arslan J, Ilgın İD. Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme. Sanat - Tasarım Dergisi. 2019;:24–30.
MLA Arslan, Jülide ve İnci Deniz Ilgın. “Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme”. Sanat - Tasarım Dergisi, sy. 10, 2019, ss. 24-30, doi:10.35333/Sanat.2019.85.
Vancouver Arslan J, Ilgın İD. Mekânlaşan Markalar: Apple Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme. Sanat - Tasarım Dergisi. 2019(10):24-30.