Bu araştırmanın amacı Bozcaada destinasyonunda yaşayan yerel halkın, turizmin etkilerine yönelik tutumlarının turizm yanlısı davranışlarına etkisini belirlemektir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket formu kullanılmıştır. Kolayda örneklem metodu kullanılarak 250 kişiden veri toplanmıştır. Araştırma hipotezleri SPSS istatistik programında regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yerel halkında olumsuz turizm etkilerine karşı tutumu ve olumlu turizm etkilerine karşı tutumlarının turizm yanlısı davranışa etkisi olduğu tespit edilmiştir. Olumlu tutum turizm yanlısı davranışı olumlu yönde etkilerken, olumsuz tutumun ise turizm yanlısı davranışı olumsuz yönde etkilemiştir.
AKIS, S., PERISTIANIS, N., WARNER, J., (1996), Residents' attitudes to tourism development: The case of Cyprus. Tourism Management, C.17, S.7, ss. 481-494.
ALAEDDİNOĞLU, F., (2008), Sivas Kentinde Halkın Turiste Ve Turizme Bakışı, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C. 5, S.2, ss. 43-47.
ALEGRE, J., CLADERA, M., (2009), Analysing the effect of satisfaction and previous visits on tourist intentions to return. European Journal of Marketing, C.43, S.6, ss. 670-685.
ANDERECK, K., VALENTİNE, K., KNOPF, R. C., VOGT, C. A., (2005), Residents' perceptions of community tourism impacts. Annals of Tourism Research, C.32, S.4, ss. 1056-1076.
ANDERECK, K., VOGT, C., (2000), The relationship between residents' attitudes to-ward tourism and tourism development options. Journal of Travel Research, C.39, S.1, ss. 27.
ANDRIOTIS, K., VAUGHAN. R. D., (2003), Urban Residents’ Attitudes toward, Tourism Development: The Case of Crete, Journal of Travel Research, S.42, ss. 172.
BELISLE, F. J., HOY, D. R., (1980), The perceived impact of tourism by residents a case study in Santa Marta, Colombia. Annals of Tourism Research, C.7,S.1, ss. 83-101.
BOLEY, B. B., MCGEHEE, N. G., PERDUE, R. R., LONG, P., (2014), Empowerment and resident attitudes toward tourism: Strengthening the theoretical foundation through a Weberian lens. Annals of Tourism Research, C.49, S.1, ss. 33-50.
BUTLER, R. W. (1980), The concept of a tourist area cycle of evolution: implications for management of resources. Canadian Geographer/Le Géographe Canadien, C.24, S.1, ss. 5-12.
CHOI, H. S. C., SİRAKAYA, E., (2005), Measuring residents' attitude toward sustainable Tourism: Development of sustainable tourism attitude scale. Journal of Travel Research, C.43 S.4, ss. 380-394.
ÇAVUŞOĞLU, S., DURMAZ, Y., (2019), Yeşil Davranışlara Karşı Tutumun Ziyaret Niyetine Etkisinde Yeşil İmajın Düzenleyicilik Rolü: Yeşil Oteller Örneği, The Journal of International Social Sciences, C.29 S.2, ss. 303-315.
DURAN E. (2013), Yerel Halkın Sürdürülebilir Turizm Gelişimine Yönelik Tutumları: Bozcaada Örneği, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, C.2, S.3, ss. 76-94.
DURAN, E., ÖZKUL, E. (2012), “Residents’ attitudes toward tourism development: A structural model via Akcakoca sample. Journal of Human Sciences”, C.9, S.2, ss. 500-520.
DYER, P., GURSOY, D., SHARMA, B., CARTER, J., (2007), Structural modeling of resident perceptions of tourism and associated development on the Sunshine Coast, Australia. Tourism Management, C.28, S.2, ss. 409-422.
EREN, R., AYPEK, N., ( 2012), Kırsal Turizm Bölgesinde Yerel Halkın Turizmin Gelişimine Karşı Tutumları: Cumalıkızık Köyü Örneği, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, C.2, S.2, ss. 43-47
FORNELL, C., LARCKER, D. F., (1981), Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics, Journal of marketing research, May, ss. 382-388.
GÜRSOY, D., RUTHERFORD, D., (2004), Host attitudes toward tourism: An improved structural model. Annals of Tourism Research, C.31, S.3, ss. 495-516.
GÜRSOY, D., JUROWSKI, C., UYSAL, M., (2002), Resident attitudes - a structural modeling approach. Annals of Tourism Research, C.29, S.1, ss. 79-105.
GÖKTAŞ KULUALP, H., SARI, Ö., (2018), Detekleme Davranışı ve Sosyal Değişim Teorisi Kapsamında Kırsal Turizmin Etkilerinin Değerlendirilmesi, Manas Sosyal Araştırmalar Deergisi, C.8, S.1, 643-666.
HAIR, J. F., SARSTEDT, M., RINGLE, C. M. MENA, J. A., (2012), An assessmentof the use of partial least squares structural equation modelingin marketing research. Journal of the Academy of Marketing Science, C.40, S.3, ss. 414-433.
KAISER, H. F., (1974), An index of factorial simplicity. Psychometrika, C.39, S.1, ss. 31-36.
KARAKAŞ, A., ŞENGÜN, H. İ. (2017), “Yerel halkın turizm faaliyetlerine yönelik tutumları”, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C.8, S.15, ss. 183-202.
KEMENT, Ü., (2020), Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.9, S.1, ss. 209-221.
KEMENT, Ü., (2019a), Ekoturizm Faaliyetlerine Katılan Bireylerin Değer İnanç Norm Teorisi Kapsamında Çevre Dostu Davranışlarının Açıklanması, Electronic Journal of Social Sciences, C.72, S.18, ss. 2182-2195.
KEMENT, Ü. (2019), “Üçüncü Nesil Kahve Sunan İşletmelerde Hizmet Kalitesi, Müşteri Tatmini ve Davranışsal Niyet İncelemesi; Algılanan Fiyatın Düzenleyicilik Rolü”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, C.7, S.2, ss. 1252-1270.
KEMENT, Ü., (2019c), Yeşil Tutumunun Davranışsal Niyet Türlerine Etkisi: Yeşil İmajın Aracılık Rolü. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, C.10 S.17, ss. 370-394.
KEMENT, Ü., (2018), Çevresel kaygı ve algılanan ahlaki yükümlülüğün yeşil otelleri ziyaret etme niyetine etkisinin incelenmesi, Turizm Akademik Dergisi, C.5, S.2, ss. 203-214.
KEMENT, Ü., ÇAVUŞOĞLU, S., (2017), “Hafızaya Yönelik Müşteri Deneyimlerinin Müşteri Sadakatine Etkisi: Yeşil Oteller Örneği”, International Journal of Social and Educational Sciences, C.4,8, ss. 172-194.
KEMENT, Ü., GÖRAL, M. (2015), “Demografik Özellikleri Açısından Turistlerin, Cittaslow Uygulaması İle İlgili Tutumlarının Değerlendirilmesi ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetlerine Etkisi: Perşembe Örneği”, Journal of Recreation and Tourism Research, C.2, S.2, ss. 12-19.
KEMENT, Ü., GÜÇER, E., (2015), “Kamping yapan bireylerin çevre dostu rekreasyon davranışlarına ekolojik tutum ve rekreasyonel motivasyon değişkenlerinin etkisinin incelenmesi”, Journal of Recreation & Tourism Research, C.2, S.3, ss. 16-27.
KIM, Y. K., (2002), Consumer value: an application to mall and Internet shopping. International Journal of Retail & Distribution Management.
KWON, J., VOGT, C. A., (2010), Identifying the role of cognitive, affective, and behavioral components in understanding residents' attitudes toward place marketing. Journal of Travel Research, C.49, S.4, ss. 423-435.
LAWSON, R.W., WILLIAMS, J., YOUNG, T., COSSENS, J., (1998), A Comparison Of Residents’ Attitudes Towards Tourism In 10 New Zealand Destinations, Tourism Management, C.19, S.3. ss. 247-256.
LEPP, A., (2007), Residents' attitudes towards tourism in Bigodi village, Uganda. Tourism Management, C.28, S.3, ss. 876-885.
LINDBERG, K., JOHNSON, R. L. (1997), Modeling resident attitudes toward tourism Annals of Tourism Research, C.24, S.2, ss. 402-424.
LIU, J. C., VAR, T., (1986), Resident attitudes toward tourism impacts in Hawaii, Annals of Tourism Research, C.13S.2, ss. 193-214.
MACKAY, K. J., CAMPBELL, J. M., (2004), An examination of residents' support for hunting as a tourism product. Tourism Management, C.25 S.4, ss. 443-452.
MADRIGAL, R., (1993), A Taleof Tourism in Two Cities. Annals of Tourism Research, C.22 S.2, ss. 336-53.
MCGEHEE, N., ANDERECK, K., (2004), Factors predicting rural residents' support of tourism. Journal of Travel Research, C.43 S.2, ss. 131-140.
NEWHOUSE, P. A., SUNDERLAND, T., NARANG, P. K., MELLOW, A. M., FERTİG, J. B., Lawlor, B. A., MURPHY, D. L., (1990), Neuroendocrine, physiologic, and behavioral responses following intravenous nicotine in nonsmoking healthy volunteers and in patients with Alzheimer's disease. Psychoneuroendocrinology, C.15 S.6, ss. 471-484.
NUNKOO, R., GURSOY, D., (2012), Residents' support for tourism: An identity perspective. Annals of Tourism Research, C.39 S.1, ss. 243-268.
PERDUE, R. R., LONG, P. T., ALLEN, L., (1990), Resident support for tourism development. Annals of Tourism Research, C.17 S.4), ss. 586-599.
PETER, J.P., (1981), Construct Validity: A Review of Basic Issues and Marketing Practices.Journal of Marketing Research, Cilt. XVIII, ss. 133-145.
RIBEIRO, M. A., WOOSNAM, K. M., PINTO, P., SILVA, J. A., (2017), Tourists' destination loyalty through emotional solidarity with Residents: An integrative moderated mediation model (in press) Journal of Travel Research (Forthcoming).
SHELDON, P. J., ABENOJA, T. (2001), Resident attitudes in a mature destination: The case of waikiki. Tourism Management, C. 22 S.5, ss. 435-443.
SİRAKAYA, E., TEYE, V., SÖNMEZ, S., (2002), Understanding residents' support for tourism development in the central region of Ghana. Journal of Travel Research, C.41 S.1, ss. 57.
SINCLAIR-MARAGH, G., GURSOY, D., (2016), A conceptual model of residents' support for tourism development in developing countries. Tourism Planning ve Development, C.13 S.1, ss. 1-22.
STYLIDIS, D., TERZIDOU, M., (2014), Tourism and the economic crisis in Kavala, Greece. Annals of Tourism Research, S.44, ss. 210-226.
TÜREMEZ, Y., KALPAKLIOĞLU N. U., (2008), Bozcaada’da Turistik Urun Geliştirme ve Çeşitlendirme Üzerine Bir Çalışma, Çanakkale İli Değerleri Sempozyumu, ss. 59-69, Çanakkale.
USAL, Alparslan., KUŞLUVAN, Zeynep., (2002), Davranış Bilimleri Sosyal Psikoloji, Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi, Gözden Geçirilmiş 4. Baskı, İzmir.
USLU, A., KİPER, T., (2006), Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, C. 3, S.3, ss. 305-314.
VALLE, P. O. D., MENDES, J., GUERREIRO, M., SILVA, J. A. (2011), Can welcoming residents increase tourist satisfaction? Anatolia, C.22 S.2 ss. 260-277.
YOON, Y., GÜRSOY, D., CHEN, J. S., (2001), Validating a tourism development theory with structural equation modeling. Tourism Management, C.22, S.4, ss. 363-372.