The aim of this study is to evaluate the effects of preschool teachers' emotional well-being on classroom climate, quality of education and children's motivation and to develop suggestions for the solution of negative factors. In this context, the effects of teachers' emotional states on classroom atmosphere, children's behaviors, learning processes and classroom management were investigated. The participants of the study consisted of 17 preschool teachers working in educational institutions in the province of Muş. Semi-structured interviews were conducted with the teachers in the study and the data were evaluated using the content analysis method. The findings revealed that there are factors that directly and indirectly affect teachers' emotional well-being. While children's attitudes and behaviors directly affect teachers' emotional states, it was seen that the physical facilities of the classroom, school administration, parents, interns, school personnel and the value given to education and training indirectly affect them. It was observed that teachers with negative emotional states carry out aggressive, reluctant and inefficient education and training activities, mostly focus on desk activities, are inadequate in establishing healthy communication with children and negatively affect the classroom climate. It is understood that teachers make an effort to develop emotional control, planning and communication skills in order not to reflect negative emotions on children. The effect of a positive classroom climate on children's motivation and social-emotional development is emphasized. In addition, it was concluded that teachers in a positive mood create a supportive classroom environment, manage the classroom climate effectively, and this situation increases their job satisfaction and professional motivation.
Teacher-child interaction Emotional state Classroom climate Educational Quality Child motivation
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin duygusal iyi oluşlarının sınıf iklimi, eğitim kalitesi ve çocuk motivasyonuna etkisini değerlendirmek ve olumsuz olan faktörlerin çözümüne yönelik öneriler geliştirmektir. Bu doğrultuda, öğretmenlerin duygu durumlarının sınıf atmosferine, çocukların davranışlarına, öğrenme süreçlerine ve sınıf yönetimine etkileri araştırılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını, Muş ilinde eğitim kurumlarında görev yapan 17 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış, veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgularda öğretmenlerin duygusal iyi oluşlarını doğrudan ve dolaylı yoldan etkileyen faktörlerin olduğu ortaya konmuştur. Çocukların tutum ve davranışları, öğretmenlerin duygu durumlarını doğrudan etkilerken, sınıfın fiziki imkânları, okul yönetimi, veli, stajyer, okul personelleri ve eğitim öğretime verilen değer unsurlarının dolaylı yoldan etkilediği görülmüştür. Olumsuz duygu durumuna sahip öğretmenlerin, agresif, isteksiz ve verimsiz eğitim öğretim faaliyeti gerçekleştirdikleri, daha çok masa başı etkinliklere yöneldikleri, çocuklarla sağlıklı iletişim kurmada yetersiz kaldıkları ve sınıf iklimini olumsuz etkiledikleri görülmüştür. Öğretmenlerin olumsuz duyguları çocuklara yansıtmamak adına duygu kontrolü, planlılık ve iletişim becerilerini geliştirme çabası içinde oldukları anlaşılmaktadır. Olumlu bir sınıf ikliminin çocukların motivasyonu ve sosyal-duygusal gelişim üzerindeki etkisi vurgulanmaktadır. Ayrıca, Olumlu duygu durumundaki öğretmenlerin destekleyici bir sınıf ortamı oluşturduğu, sınıf iklimini etkili yönettikleri ve bu durumun iş doyumu ve mesleki motivasyonlarını artırdığı sonucuna varılmıştır.
Öğretmen- çocuk etkileşimi Duygu durumu Sınıf iklimi Eğitim kalitesi Çocuk motivasyonu
Bu araştırmanın Etik Kurul İzni, Muş Alparslan Üniversitesi, Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 10/02/2025 tarih ve 182126 sayılı kararı ile onaylanmıştır. Bu araştırmada yer alan katılımcılar bilgilendirilmiş ardından gönüllü onam beyanları alınmıştır.
-
Bu çalışmada gönüllü olarak yer alan tüm öğretmenlere en içten teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |