Araştırmada hemşirelik öğrencilerine verilen dijital dünyaya yönelik farkındalık eğitiminin dijital okuryazarlık, dijital bağımlılık ve siber zorbalık düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tek grupta ön test-son test-izlem testi ölçümlü yarı deneysel desende yapılan araştırmanın evrenini ülkemizin kuzey batı bölgesinde bulunan bir üniversitesinin hemşirelik bölümünde okuyan 230 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeden evrenin tamamına ulaşmak hedeflenmiş, araştırma 211 öğrenci ile tamamlanmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Dijital Okuryazarlık Ölçeği (DOÖ), Dijital Bağımlılık Ölçeği (DBÖ) ve Siber Zorbalık Ölçeği (SZÖ) ile toplanmıştır. Araştırma; (1)ön testin uygulanması, (2)Dijital Dünyaya Yönelik Farkındalık Eğitimi’nin verilmesi, (3)son testin yapılması, (4)izlem testinin yapılması şeklinde yürütülmüştür. Verilerin analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20,500±1,691, %72,0’ı kadın, %43,6’sı 1. sınıfta okumakta ve günlük internette geçirilen saat ortalaması 3,980±1,810’dur. DOÖ ön teste göre, son test ve izlem testindeki artış anlamlıdır (p<0,05). DBÖ ölçümleri arasındaki değişim anlamlı bulunmamıştır (p>0,05). SZÖ’nin siber zorbalık, mağduriyet ve tanık olma alt boyutlarında ön teste göre, son test ve izlem testindeki düşüş anlamlıdır (p<0,05). Araştırmanın, öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyini yükselttiği, siber zorbalık düzeyini azalttığı belirlenmiştir. Farklı değişkenlerin karşılaştırıldığı uzun takip süreli çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Bu çalışma 2021 yılı 2. Dönem Çağrısında 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı tarafından 1919B012108208 Proje numarası ile desteklenmiştir.
1919B012108208
In the study, it was aimed to examine the effects of digital world awareness training given to nursing students on digital literacy, digital addiction and cyberbullying levels. The universe of the research, which was conducted in a quasi-experimental design with pretest-posttest-follow-up test measurement in a single group, consisted of 230 students studying in the nursing department of a university located in the northwest region of our country. In the research, it was aimed to reach the whole universe without choosing the sample, the research was completed with 211 students. The data were collected with Personal Information Form, Digital Literacy Scale (DLS), Digital Addiction Scale (DAI), and Cyber Bullying Scale (CBI). Research; (1) pre-test, (2) Digital World Awareness Training, (3) post-test, (4) follow-up test. SPSS 22.0 package program was used in the analysis of the data. The mean age of the participants is 20,500±1,691, 72.0% of them are female, 43.6% of them are studying in the first grade, and the average daily time spent on the Internet is 3,980±1,810. The increase in the post-test and follow-up test was significant compared to the DOS pre-test (p<0.05). The difference between DBI measurements was not significant (p>0.05). The decrease in the cyberbullying, victimization and witnessing sub-dimensions of SCI compared to the pre-test, post-test and follow-up test was significant (p<0.05). It was determined that the research increased the digital literacy level of the students and decreased the level of cyberbullying. It is recommended to conduct studies with long follow-up periods in which different variables are compared.
1919B012108208
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012108208 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |