Objective: This study aimed to determine the relationship between e-health literacy level and menopause-specific quality of life.
Methods: The population of the study (on 10.10.2023-10.11.2023) consisted of women aged 45-59 years who were in premenopausal, menopausal and postmenopausal periods but experienced natural menopause. Data were collected online using the "Sociodemographic Data Form", "eHealth Literacy Scale" and "Menopause Specific Quality of Life Scale".
Findings: The mean total score of the “eHealth Literacy Scale” was 28.85±5.79. The mean scores of the sub-dimensions of the “Menopause Specific Quality of Life Scale” were as follows: vasomotor 1.69±1.82; psychosocial 2.19±1.55; physical 2.32±1.34 and sexual 1.93±1.93. It was found that the eHealth literacy scores of the participant women who were 13-14 years old at menarche, had postgraduate education, lived in the city center, had been married for 19-24 years, had a respiratory system disease, received information about menopause from a health professional, spent 1-2 hours a day on the internet and used it as an information source were high.
Conclusion: It was determined that the menopause-specific sub-dimensions of women who visited a doctor for menopausal complaints and used medication were affected and this contributed negatively to quality of life. While eHealth literacy increased, menopause-specific psychosocial domain scores decreased and quality of life improved in women. Midwives and other health professionals can provide period-specific trainings to women during menopause, thus improving their quality of life.
Keywords: Midwifery, E-health literacy, Menopause, Quality of life
Amaç: Bu çalışmada, e-sağlık okur yazarlık düzeyinin menopoza özgü yaşam kalitesi ile ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini (10.10.2023-10.11.2023 tarihlerinde) 45-59 yaş premenopozal, menopozal ve postmenopozal dönemde ancak doğal menopoz yaşayan kadınlar oluşturmaktadır. Veriler “Sosyodemografik Veri Formu”, “e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği” ve “Menopoza Özgü Yaşam Kalitesi Ölçeğini” kullanarak online toplanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği toplam puan ortalaması 28,85±5,79 olarak belirlenmiştir. “Menopoza Özgü Yaşam Kalitesi Ölçeği” alt boyut puan ortalamaları; vazomotor 1,69±1,82; psikososyal 2,19±1,55; fiziksel 2,32±1,34 ve cinsel 1,93±1,93 olarak belirlenmiştir. Menarş yaşı 13-14 olan, lisansüstü eğitime sahip, il merkezinde yaşayan, 19-24 yıldır evli, solunum sistemi hastalığı bulunan, sağlık profesyonelinden menopoz konusunda bilgi almış, günlük 1-2 saatini internette geçiren ve bilgi kaynağı olarak kullanan katılımcı kadınların e-Sağlık okuryazarlığı puanlarının yüksek olduğu bulunmuştur.
Sonuç: Menopoz şikayetleri için doktora giden ve ilaç kullanan kadınların menopoza özgü alt boyutlarının etkilendiği, bunun yaşam kalitesine olumsuz katkı yaptığı belirlenmiştir. E-Sağlık okuryazarlığı artarken kadınlarda menopoza özgü psikososyal alan puanları azalmış, yaşam kaliteleri artmıştır. Ebeler ve diğer sağlık profesyonellerinin menopoz döneminde kadınlara döneme özgü eğitimler vermesi dolayısıyla yaşam kalitelerinin artması sağlanabilir.
Anahtar kelimeler: Ebelik, E-sağlık okuryazarlığı, Menopoz, Yaşam kalitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ebelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 3 |