In
recent days when a sedentary lifestyle has been embraced, particularly in the
physical and mental development processes of children, they have positively
contributed to their healthy growth and their active lifestyle. The benefits of
activities such as physical education, sports and games for children,
adolescents and adults have been the subject of many researches. Learning is a
process that begins in the mother's womb, continues with the family and is
supported by the school. Education is the basic element of the development and
progress of societies. In this study, it is aimed to show that Turkey and
Finland have gained the role of the physical education course in the curriculum
of education systems and curriculums in terms of habit of sports to the applied
curriculum under the influence of geographical and cultural differences in
physical education and sports. In the study, scanning method based on the
literature was used. Research data was obtained by examining the related
sources on the subject in various international libraries, journals, books and
sports organizations. According to the information obtained in the research;
Finland's Education has been based on the principle of 'providing equal
opportunities for all' and has been of exceptional value to the concept of
equality. Fin Schools have been informed that a wide range of sporting
activities are available and that workshops are being conducted to further
increase the number of hours of physical education classes. Compulsory
education in Finland starts at age 7, while children in Turkey at age 6 start
compulsory education, while textbooks in Turkey are known as the main actors in
education, books are only included as extras in Finland. Furthermore, in the
Fin education system, when the children are not tested until the end of
compulsory education; In Turkey, examinations are started in primary school
period. In Finland, Physical Education and Sports lessons are administered by
the branch teacher from the 1st to the
9th. In Turkey, physical education and sports lessons are implemented by the
class teacher under the name of "Games and Physical Activity" in
primary school period.
Hareketsiz bir yaşam tarzının
benimsendiği son günlerde özellikle çocukların bedensel ve zihinsel gelişim
süreçlerinde hareket etmeleri, sağlıklı bir şekilde büyüme evresi geçirmelerine
ve aktif yaşam biçimi edinmelerini olumlu etkiler. Beden eğitimi, spor ve oyun
aktivitelerine katılımın çocuk, genç ve yetişkinlere olan faydası çoğu
araştırmaya konu olmuştur. Öğrenme anne karnında başlayan aile ile devam eden
ve okul ile desteklenen bir kavramdır. Toplumların gelişim ve ilerlemelerinin
temel taşı eğitimdir. Bu çalışmada Türkiye ile Finlandiya’nın eğitim sistemleri
ve ders programlarındaki beden eğitimi dersinin yeri ve beden eğitimi ve spor
konusunda coğrafi ve kültürel farklılıkların etkisi altında uygulanan müfredatlarına
spor yapma alışkanlığı açısından kazandırdıklarını ortaya koymak amaçlanmıştır.
Tematik derleme deseninin kullanıldığı çalışmada, literatüre dayalı Detaylı
Kaynak Taraması metodu kullanılmıştır. Araştırma bilgileri uluslararası çeşitli
kütüphanelerde, dergilerde, kitaplarda ve birincil kaynaklar olarak spor
kurumlarında konuya ilişkin kaynaklar incelenerek elde edilmiştir. Araştırmada
elde edilen bilgilere göre; Finlandiya’nın Eğitimi ‘ Herkes için eşit imkânlar
sağlamak’ ilkesine dayandırdığı ve eşitlik
kavramına olağanüstü değer verdiği tespit edilmiştir. Fin okullarında spora bol
bol yer verildiği ve beden eğitimi ders saatlerinin daha da arttırılması
yönünde çalışmalar yapıldığına dair bilgiler edinilmiştir. Finlandiya’da
zorunlu eğitime başlama yaşı 7 iken, Türkiye’de 6 yaşında çocuklar zorunlu
eğitime başlamakta, Türkiye’de ders kitapları eğitimin baş aktörleri olarak
bilinirken, Finlandiya’da kitaplar sadece figüran olarak yer almaktadır.
Bununla birlikte Fin eğitiminde çocuklar zorunlu eğitim bitene kadar sınav
olmazken; Türkiye’de ilkokul da sınavlar başlamaktadır. Finlandiya’da Beden Eğitimi ve Spor dersleri
1.sınıftan 9. Sınıfa kadar branş öğretmeni tarafından uygulanmaktadır. Türkiye'de
ise, beden eğitimi ve spor dersleri ilkokul döneminde "Oyun ve Fiziki
Etkinlik" adı altında sınıf öğretmeni tarafından uygulanmaktadır.
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |