Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 3, 18 - 56, 31.12.2018

Öz

Bu araştırma yaz spor okulu sporcularının antrenör kavramını nasıl algıladıklarına ilişkin metaforların araştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016 yüz döneminde Ankara Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü kapsamında açılan yaz spor okullarına katılan ve 18 farklı branşta eğitim gören 706 sporcu oluşturmuştur. Sporcuların antrenör kavramına yönelik ürettikleri metaforlar ortak özelliklerine göre 13 farklı kategoride sınıflandırılmıştır. Araştırma verileri incelendiğinde sporcuların “antrenör” kavramına ilişkin 132 metafor ürettikleri görülmüştür. Sporcuların antrenör kavramına yönelik en çok ürettikleri metaforlar %11,8’i baba, %10,6’sı arkadaş, %9,6’sı abi, %6,9’sı abla şeklindedir. Sonuç olarak, katılımcı sporcuların en çok ürettikleri metaforlar “Bilgi kaynağı ve aktarıcısı olarak antrenör”, “Dinlendirici-iyileştirici biri olarak antrenör”, “Koruyucu, kollayıcı ve yardımsever biri olarak antrenör”, “Saf ve temiz biri olarak antrenör” kategorisinde toplanmıştır. Bu kategorilere ait metaforlar, sporcuların antrenörlerini aileden biri olarak gördüklerini, antrenörlerinin onları anne ve baba gibi koruyacağını, onlara saf ve temiz duygularla yaklaşacağı yönünde olduğu saptanmıştır. Antrenörlerin gösterdiği bu davranış şeklinin sporcularda iyilik, sevgi ve başarı gibi sonuçları arttıracağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Ada, S. (2013). Öğrencilerin Matematik Dersine ve Matematik Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yardımıyla Belirlenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans) Tezi, Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim Okullarında Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları İle İdeal Okul Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi/ Eskişehir.
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical İmages of School: School Perceptions of Students, Teachers and Parents From Four Selected Schools (in Ankara) (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem.
  • Bennie, A. and O'Connor, D. (2010). Coaching Philosophies: Perceptions From Professional Cricket, Rugby League and Rugby Union Players and Coaches in Australia. International Journal of Sports Science & Coaching, 5 (2), 309-320.
  • Bora, M.V. and Cengiz R., (2016). Sportif Başarı Motivasyonun Öğrenci Sporcular İle Beden Eğitimi Öğretmeni Arasındaki İletişime Etkileri. ERPA International Health and Physical Education Congress, 2-4 June 2016, Sarajevo/Bosnia and Herzegovina. 1-6.
  • Buonamano, R., Cei, A. and Mussino, A. (1995). Participation Motivation in Italian Youth Sport. The Sport Psychologist, 9(3), 265-281.
  • Cengiz, R. ve Karabulut, O. (2015). Öğrencilerin Algılarına Göre Öğretim Elemanlarının İletişim ve Konuşma Becerileri Arasındaki İlişki (Harran Üniversitesi Örneği) International Scıence Culture and Sport Association, 22-26 May 2015, Makedonya-Ohrid.
  • Cengiz, R. ve Yenel, İ.F. (2005). Yazılı Spor Basınında Bazı Kavramların Anlamları Dışında Kullanılması Üzerine Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi, Spor Eğitiminin Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu Poster Bildiriler, 08-09 Nisan 2005, Manisa.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 6(3), 669-699.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Siyasal Yayınları.
  • Çulha- Özbaş, B. ve Aktekin, S. (2013). Tarih Öğretmen Adaylarının Tarih Öğretmenliğine İlişkin İnançlarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Journal of Theory and Practice in Education / Eğitimde Kuram ve Uygulama, Articles /Makaleler, 9(3), 211-228.
  • Demir, C. E. (2007). Metaphors as a Reflection of Middle School Students’ Perception of School: a Cross Cultural Analysis. Educational Research and Evaluation, 13(2), 89-107.
  • Gedikli, Ö. (2014). Ortaokul 2, 3 ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Öğretmenini Algılayışının Metaforlar Aracılığıyla Belirlenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Gill, D. L. and Deeter, T. E. (1988). Development of The Sport Orientation Questionnaire. Research Quarterly for Exercise and Sport, 59(3), 191-202.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü. ve Öner, Ü. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Metaforik Algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 419-436.
  • Güllü, M., Cengiz, Ş. Ş., Öztaşyonar, Y. ve Kaplan, B. (2016). Ortaokul Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Şanlıurfa İli Örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 49-61.
  • Kalyoncu, K. (2008). İlköğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmen ve Yöneticilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersinden Beklentileri. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaşahinoğlu, T. (2015). Ortaokullarda Beden Eğitimi Öğretmenine İlişkin Metaforik Algılar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koç, M., Murathan, F., Yetiş, Ü. ve Murathan, T. (2015). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Spor Kavramına İlişkin Algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 294- 303.
  • Mahlios, M. and Maxson, M. (1998). Metaphors as Structures For Elemantary and Secondary Preservice Teachers’ Thinking. International Journal of Educational Research, 29, 227-240.
  • Mumcu, H. E., Acet, M., Kusan, O., Zambak, Ö., & Koç, M. C. (2017). Examining to see elite sight-disabled athletes according to the dimensions of the scale of motivation in sport. Journal of Human Sciences, 14(3), 2590-2600.
  • Oğuz, A. (2005). Öğretmen Eğitim Programlarında Metafor Kullanma. H. Kıran, (Ed.), XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Denizli, 582-588.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sayar, E. (2014). Investigating Efl Teachers’ and Their Students’ Conceptions of Professional Teacher İdentity Through Metaphor Analysis. (Master Thesis), Abant İzzet Baysal University Institute of Educational Sciences, Bolu.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin “Fen ve Teknoloji Dersi” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Sekeroglu, M. Ö. (2017). Study of the Concepts of Athletic Identity and Continuous Sport Self-Confidence in the Light of Various Variables. Journal of Education and Training Studies, 5(13), 44-51.
  • Şengül, S., Katrancı, Y. and Cantimer, G. (2014). Ortaöğretim Öğrencilerinin Matematik Öğretmeni Kavramına İlişkin Metafor Algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 25(1), 89-111.
  • Taşkıran, Y. (1997). Hentbolda Performans. Ankara Bağırgan Yayınevi, S.33-34.
  • Turkay, H., Yetim, A. A., & Çeviker, A. (2017). Role Of Sports Actıvıtıes In The Socıalızatıon Process Of Street Chıldren (A Pılot Study). European Journal of Physical Education and Sport Science.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. Yılmaz, S. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Algılarının Metaforik İncelenmesi. 12. Matematik Sempozyumu, 23-25 Mayıs 2013, Ankara
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Güler

Şebnem Şarvan Cengiz

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güler, B., & Şarvan Cengiz, Ş. (2018). YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 18-56.
AMA Güler B, Şarvan Cengiz Ş. YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI. mauusbid. Aralık 2018;2(3):18-56.
Chicago Güler, Bülent, ve Şebnem Şarvan Cengiz. “YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 2, sy. 3 (Aralık 2018): 18-56.
EndNote Güler B, Şarvan Cengiz Ş (01 Aralık 2018) YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 2 3 18–56.
IEEE B. Güler ve Ş. Şarvan Cengiz, “YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI”, mauusbid, c. 2, sy. 3, ss. 18–56, 2018.
ISNAD Güler, Bülent - Şarvan Cengiz, Şebnem. “YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 2/3 (Aralık 2018), 18-56.
JAMA Güler B, Şarvan Cengiz Ş. YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI. mauusbid. 2018;2:18–56.
MLA Güler, Bülent ve Şebnem Şarvan Cengiz. “YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 3, 2018, ss. 18-56.
Vancouver Güler B, Şarvan Cengiz Ş. YAZ SPOR OKULU SPORCULARININ ANTRENÖRLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI. mauusbid. 2018;2(3):18-56.