Kayaçların elastisite modülü (E), maden
ve inşaat mühendisliği alanlarında, petrol endüstrisinde çok kritik bir
parametredir ve kaya malzemelerinin sertliğini yansıtır. Elastisite modülü,
malzemeye uygulanan gerilmenin meydana gelen deformasyona oranıdır. Elastisite
değeri arttıkça, deformasyona ulaşmak için gereken gerilme değeri artar. Tek
eksenli basınç dayanımı (UCS) ve elastisite modülü birlikte deformasyon
davranışını kontrol ederler. Bu çalışmanın temel amacı, yapı taşı olarak
kullanılan piroklastik kayaçların fizikomekanik özelliklerini belirlemek ve
elastisite modülü (temel mekanik özellik) ile nispeten uygulaması kolay ve
düşük maliyetli olan mühendislik özellikleri arasındaki ilişkileri
araştırmaktır. Bu çalışmada 27 piroklastik kayaçla elastisite modülü (E), darbe
dayanımı (DN), nokta yük dayanım indeksi (Is50), Böhme aşınma kaybı
(BSA), kaya dayanım katsayısı (CRS), İsveç kırılganlık indeksi (S20),
ultrasonik ses hızı (UPV) ve birim hacim ağırlık (UW) testleri
gerçekleştirilmiştir. Piroklastik kayaçların elastisite modülünün tahmini için
basit ve çoklu doğrusal regresyon analizleri (SPSS) yapılmış ve denklemlerin
doğrulanması için F ve t-testleri kullanılmıştır. Sonuçlar, kayaçların
elastisite modülü ve mühendislik özellikleri arasında iyi ve yeterli ilişkiler
olduğunu göstermektedir. Ayrıca, çoklu regresyon modelleri, basit modellerden
daha iyi tahmin verimliliğine sahiptir ve piroklastik kayaçların elastisite
modülünü yeterli güvenirlikle tahmin etmek için uygulanabilirler. Türetilen
eşitlikler incelendiğinde, piroklastik kayaçların elastisite modülünün tahmini
için kullanılan parametreler arasında Is50, CRS ve UPV gibi testler
oldukça etkilidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |