Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Atm (Otomatik Vezne Makinesi) Güvenilirliği ve Yapılması Gerekenler

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 174 - 180, 01.08.2018

Öz

Bankacılıkta giderek artan
dijitalleşme ile müşteriler şube ATM (otomatik vezne makinesi)’lerinden daha
fazla işlem çeşidi hizmeti alabilmektedir. Para yatırma ve çekme ile sınırlı
kalmayan bankalar ATM işlem çeşitliliğini giderek artırmaktadır. Bunun yanı
sıra günlük para çekme limitleride eskiye oranla daha yüksektir. Hatta
müşteriler kendi banka kartları ile kendi bankalarının ATM lerinin bulunmadığı
yerlerde başka banka ATM lerini kullanarak ( belirli bir hizmet bedeli ödeme
şartıyla) para çekebilmektedirler. Bu sayede ATM kullanımında giderek artış
olmaktadır. ATM kullanımının artışı bazı riskleri de beraberinde getirmektedir.
Müşteriler dolandırıcılık riskiyle karşı karşıya kalmaktadır. Geçtiğimiz
yıllarda ATM lere çeşitli düzenekler kurularak, insanların kartlarının kaptırıp
oradan ayrılmalarını bekledikten sonra para çekme yoluyla yapılan
dolandırıcılıklar oldukça fazladır. Aynı yöntemin devamı için bankamatik yanına
telefon ve kamera kurarakta müşterilerin şifrelerine kolayca ulaşabilmişlerdir.
Bu ve bunun gibi dolandırıcılık yöntemlerinde müşterilerin mali varlıklarını
koruyabilmek için bankalar çeşitli önlemler almaktadırlar. ATM ye kamera
kurulumu, kart okuyucularının daha güvenli hale getirilmesi gibi sistemsel
düzenlemeler yapılmaktadır. Bu konuda banka ve müşteriye önemli sorumluluklar
düşmektedir. Sistemsel altyapı geliştirmelerini yapan bankalar kadar
müşterilerinde kendi güvenlikleri için önemler alması gerekmektedir. Şifreleri
banka personeli dahil kimseyle paylaşmama, anne kızlık soyadı gibi önemli bir
güvenlik bilgisini kimseye söylememe, farklı telefonlardan banka çağrı
merkezini aramak yerine kendi cep telefonundan daha güvenli bir şekilde arama
yapma, ATM de mesai saati dışında kart kaptırdıysa ve bu nedenle şubeden teyit
yapamıyorsa oradan ayrılmadan çağrı merkezini arayarak kartı kapatmak veya
hesabı geçici olarak bloke koydurmak gibi önlemler alınmalıdır.

Kaynakça

  • Akalp, G., Yeniman, E., Aytaç, U., (2011), Bankamatik Sistemlerinde Ergonomik Arayüz Tasarımı ve Kullanılabilirlilik, 17. Ulusal Ergonomi Kongresi, Bildiri kitabı, 14-16 Ekim, Eskişehir.
  • Balsöz, F.M., (2004), Bankacılıkta Değişen Pazarlama Anlayışı: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, Y., (2007), Türk Bankacılık Sektöründe Müşteri İlişkileri Yönetimi’nin Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13(1), 56-81.
  • Erikson, K., Nilsson, D., (2007), Determinants of the continued use of self-service technology: The case of Internet banking, Technovation, 27, 159–167.
  • Kimball, R., Gregor, W., (1995), How Distribution is Transforming Retail Banking: Changes Leading Banks Are Making, Journal of Retail Banking Services, 17(3), 1–9.
  • Taohai, K., Phimoltares, S., Cooharojananone, N., (2010), Usability Comparisons of Seven Main Functions for ATMs Banking Service of Five Banks in Thailand, 10th Annual International Symposium on Applications and the Internet, ss:312-315.
  • Thatcher, A., Shaik, F., Zimmerman, C., (2005), Attitudes Of Semi-Literate And Literate Bank Account Holders To The Use Of Automatic Teller Machines(Atms), International Journal of Industrial Ergonomics, ss:115-130.
  • Wang, Y., (2010), The Formal Design Model of an Automated Teller Machine ,International Journal of Software Science and Computational Intelligence, ss:102-131.
  • https://bkm.com.tr/pos-atm-kart-sayilari E. Tar: 16.09.2017.
  • https://www.tbb.org.tr/modules/banka-bilgileri/banka_sube_bilgileri.asp E. Tar: 17.09.2017.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 174 - 180, 01.08.2018

Öz

Kaynakça

  • Akalp, G., Yeniman, E., Aytaç, U., (2011), Bankamatik Sistemlerinde Ergonomik Arayüz Tasarımı ve Kullanılabilirlilik, 17. Ulusal Ergonomi Kongresi, Bildiri kitabı, 14-16 Ekim, Eskişehir.
  • Balsöz, F.M., (2004), Bankacılıkta Değişen Pazarlama Anlayışı: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, Y., (2007), Türk Bankacılık Sektöründe Müşteri İlişkileri Yönetimi’nin Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13(1), 56-81.
  • Erikson, K., Nilsson, D., (2007), Determinants of the continued use of self-service technology: The case of Internet banking, Technovation, 27, 159–167.
  • Kimball, R., Gregor, W., (1995), How Distribution is Transforming Retail Banking: Changes Leading Banks Are Making, Journal of Retail Banking Services, 17(3), 1–9.
  • Taohai, K., Phimoltares, S., Cooharojananone, N., (2010), Usability Comparisons of Seven Main Functions for ATMs Banking Service of Five Banks in Thailand, 10th Annual International Symposium on Applications and the Internet, ss:312-315.
  • Thatcher, A., Shaik, F., Zimmerman, C., (2005), Attitudes Of Semi-Literate And Literate Bank Account Holders To The Use Of Automatic Teller Machines(Atms), International Journal of Industrial Ergonomics, ss:115-130.
  • Wang, Y., (2010), The Formal Design Model of an Automated Teller Machine ,International Journal of Software Science and Computational Intelligence, ss:102-131.
  • https://bkm.com.tr/pos-atm-kart-sayilari E. Tar: 16.09.2017.
  • https://www.tbb.org.tr/modules/banka-bilgileri/banka_sube_bilgileri.asp E. Tar: 17.09.2017.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeliha Koca

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koca, Z. (2018). Atm (Otomatik Vezne Makinesi) Güvenilirliği ve Yapılması Gerekenler. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 7(2), 174-180.