Ekonomik
gelişme ile birlikte dünden bugüne değişen tutum ve davranışlar günümüz
dünyasında bireylerin de faaliyetlerinde ve tüketim alışkanlıklarında köklü ve
fark edilebilir değişimlere yol açmıştır.
Yaşanan değişimlere bağlı olarak tüketen ile tüketilen arasındaki ilişki
de ekonomik, sosyal, psikolojik, siyasal ve düşünsel gerçekler ve değerlerden
etkilenir olmuştur. Tüketim faaliyetinin
farklı ihtiyaçlardan kaynaklanır olması
ve bireylere verdiği haz ve ayrıcalık duygusu da hem toplumda hem de literatürde
yeni bir konsept olarak kabul görmeye başlamıştır. Sürdürülebilir tüketim yaklaşımı doğasına
aykırı olmasına rağmen kitlelerce rağbet gören yeni tüketim biçimleri/süreçleri
ve bunların sonuçları iktisatçıların yanı sıra, sosyologları, psikologları, politika
yapıcıları ve daha birçok kesimin ilgisini çekmiştir. İnsanların mekanlara
yükledikleri anlam zamanla mekanları tüketim yerlerine dönüştürerek, o yerlerin
turizm sektörü aracılığıyla ürün olmasına yol açmıştır. Popüler mekanların
koruma ve kullanma dengesi gözetilmeksizin tüketim ürünü ve tüketim yeri olarak
vitrinde alıcı bulmasıyla süreç tamamlanır hale gelmiştir.
Çalışmada nitel
veri toplama tekniklerinden derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmıştır.
Bodrum/Türkbükü beldesinde uygulanan ve araştırmacılar tarafından geliştirilen
derinlemesine görüşme formları ile yerleşiklerin dünden bugüne yaşanan
değişimlerle ilgili gözlemleri ele alınmıştır. Yaşadıkları bölgede
sosyo-ekonomik açıdan bölgenin kültürel değerlerinin yanı sıra; aidiyet, kullanım
ve mülkiyet hakkı olanların tüketime farklı bakışları ele alınarak bölgede
mekan tüketimi açısından koruma ve kullanma hakları ile ilgili durum tespiti
yapılmıştır. Çalışmada popüler tüketimin turizm sektöründeki mekanlar üzerine
olan etkileri ve o mekanlarda tüketim faaliyetini gerçekleştirenlerin bölgede
bıraktıkları izlenimlerinin ele alınması açısından oldukça ilginç sonuçlar elde
edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |