THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN ACCOUNTING EDUCATION: A STUDY ON UNIVERSITIES IN TURKEY
Yıl 2020,
Cilt: 22 Sayı: 4, 648 - 668, 31.12.2020
Tevfik Eren
,
Mehmet Nuri Salur
,
Mustafa İyibildiren
Öz
The change in information technology has affected the accounting information system significantly and caused changes in many processes of accounting such as recording, document editing and declaration. Information technology has become a part of the accounting information system. People who will be employed in the field of accounting after graduating from university have to take the knowledge and skills training required by the profession in order to avoid difficulties in business life. Therefore, it is an important issue to include applied courses related to information technologies in the curriculum besides theoretical courses. This research was conducted to determine whether there are courses related to information technologies in the curricula of business, finance and accounting departments of public and foundation universities. As a result of this study, it was determined that there is no course in this field in the majority of foundation universities and in half of public universities.
Kaynakça
- Allahverdi, M. ve Karaer, M. 2019. “E-Dönüşümün Muhasebe Mesleği Yeterlilikleri Üzerindeki Etkileri ve Türkiye’de Lisans Düzeyi Muhasebe Eğitiminin Mesleki Yeterlilikler Açısından Analizi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(1), 246-273.
- Bae, B. ve Ashcroft, P. 2004. “Implementation of ERP Systems: Accounting and Auditing Implications”, Information Systems Control Journal, 5.
- Belfo, F. ve Trigo, A. 2013. “Accounting Information Systems: Tradition and Future Directions”, Procedia Technology, 9, 536-546.
- Can, A.V. ve Demirci, Ş.D. 2016. “Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı, 319-338.
- Coşkun, S., Kır, A. ve Coşkun, S. 2017. “İş Dünyasının Muhasebe Eğitiminden Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 330-341.
- Ersoy, M. 2012. “Finansal Bilgilerin Yönetimi Sürecinde Muhasebe Bilgi Sistemi”, Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3(6), 9-21.
- Fidan, M.A., Aslan, Ü. ve Subaşı, Ş. 2015. “Muhasebe Derslerinde Teknoloji Kullanımı İle İlgili Öğrenci Görüşleri”, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 1(2), 34-61.
- Gacar, A. 2019. Fakültelerdeki İşletme Bölümlerinde Verilen Finansal Muhasebe Derslerinin İçerik ve Kapsam Yönünden Değerlendirilmesi: Devlet ve Vakıf Üniversiteleri Üzerine Bir Araştırma. Yücel, G., Yılmaz, F. ve Sakin, T. (Ed.), XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 19-23 Nisan 2019, Pamukkale/Denizli içinde (s. 217-234). İstanbul: Matsis Matbaa.
- Gökdeniz, Ü. 2005. “İşletmelerde Muhasebe Bilgi Sistemine Yaklaşım”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), 27, 86-93.
- Güneş, E., Yüksel, M. ve Kaya, H.P. 2017. “Muhasebe Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 367-382
- Güney, S. ve Özyiğit, H. 2015. “Muhasebedeki Verilerin Yönetimde Kullanılması ve Elektronik Muhasebe Verilerinin Yönetim Kararlarına Etkisi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53), 279-297.
- Hacırüstemoğlu, R. 2009. “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi İçin On Yıllık Hedefler”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 11(3), 19-31.
- International Federation of Accountants (IFAC). www.ifac.org. https://www.ifac.org/system/files/publications/files/Handbook-of-International-Education-Standards-2019.pdf (Erişim Tarihi: 10.03.2020)
- Kara, S. 2019. “Küreselleşen Muhasebe Sürecinde Meslek Mensuplarının Üniversitelerdeki Muhasebe Eğitiminden Beklentileri Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 19(58), 139-156.
- Kızılyalçın, A. 2020. “Türkiye’deki Üniversitelerde Bulunan İşletme Bölümleri Ders Programlarının Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı UMES-2 Bağlamında İncelenmesi ve Uyumlaştırılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 85, 129-152.
- Lucey, T. 2004. Management Information Systems, 9th Edition, Thomson Learning, London.
- Naranjo-Gil, D. 2009. “Management Information Systems and Strategic Performances: The Role of Top Team Composition”, International Journal of Information Management, 29(2), 104-110.
- Nicolaou, A.I. 2000. “A Contingency Model of Perceived Effectiveness in Accounting Information Systems: Organizational Coordinationand Control Effects”, International Journal of Accounting Information Systems(1), 91-105.
- Onat, O.K., Akın, O. ve Aydoğdı, A. 2017. “Türkiye’de Muhasebe Bilgi Teknolojileri Kullanımının Kariyer Planlaması Etkisi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 315-327.
- Öztürk, M.S. ve Erdoğan, M. 2018. “Muhasebe Eğitiminde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Üzerine Bir Araştırma”, Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, 38, 173-196
- Parlakkaya, R. ve Özkürkçüler, M. 2004. Bilgisayarlı Muhasebe, 1. Baskı, Atlas Kitabevi, Konya.
- Qatawneh, A.M. 2012. “The Effect of Electronic Commerce on the Accounting Information System of Jordanian Banks”, International Business Research, 5(5), 158-163.
- Romney, M.B. ve Steinbart, P.J. 2017. Accounting Information Systems, 14th Edition, Pearson Prentice Hall.
- Sabuncu, B. 2019. Muhasebe Eğitim Sürecinde Gereksinimler. Yücel, G., Yılmaz, F. ve Sakin, T. (Ed.), XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 19-23 Nisan 2019, Pamukkale/Denizli içinde (s. 147-162). İstanbul: Matsis Matbaa
- Sürmen, Y. ve Daştan, A. 2007. “Muhasebe Bürolarında Bilgisayarlı Muhasebe Paket Programı Kullanımına Yönelik Doğu Karadeniz Bölgesi Analizi”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 22, 1-26.
- Tektüfekçi Şençiçek, F. 2013. “Bilgi Teknolojileri Destekli Elektronik Muhasebe Uygulamalarına Bütüncül Bir Yaklaşım”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 79-90.
- Tosunoğlu, B., Cengiz, S. ve Anadolu, Z. 2018. “Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları Kapsamında Muhasebe Eğitiminin Türkiye’deki Akademisyenler ve Muhasebe Meslek Mensupları Açısından İncelenmesi”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 179-192.
- Tosunoğlu. B. ve Cengiz, S. 2019. Türkiye’de Muhasebe Eğitimi: Lisans Müfredatlarının İncelenmesi. Yücel, G., Yılmaz, F. ve Sakin, T. (Ed.), XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 19-23 Nisan 2019, Pamukkale/Denizli içinde (s. 235-249). İstanbul: Matsis Matbaa
- Yıldırım, A. 2015. Bilgisayarlı Muhasebe Eta: V.8 SQL, Gözden Geçirilmiş 4. Baskı, Dora Basım-Yayım Dağıtım, Bursa.
- Yürekli, E. ve Gönen, S. 2015. “Muhasebe Meslek Mensuplarının Nitelikli Meslek Mensubu Yetiştirilmesine Yönelik Önlisans Programından Beklentileri”, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(10), 301-315.
- Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. 2007. “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Artırılmasında Kalitenin Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.
MUHASEBE EĞİTİMİNDE BİLGİ TEKNOLOJİSİ KULLANIMI: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2020,
Cilt: 22 Sayı: 4, 648 - 668, 31.12.2020
Tevfik Eren
,
Mehmet Nuri Salur
,
Mustafa İyibildiren
Öz
Bilgi teknolojilerinde meydana gelen değişim muhasebe bilgi sistemini de önemli düzeyde etkilemiş ve muhasebenin kayıt, belge düzenleme ve beyanname verme gibi birçok işleminde değişikliğe neden olmuştur. Bilgi teknolojileri muhasebe bilgi sisteminin bir parçası haline gelmiştir. Üniversiteden mezun olduğu zaman muhasebe alanında istihdam edilecek kişilerin iş hayatında zorluk yaşamamaları ancak mesleğin gerektirdiği bilgi ve beceri eğitimini almaları ile mümkündür. Bunun için de ders müfredatlarında teorik derslerin yanı sıra uygulamaya yönelik olarak bilgi teknolojileri ile ilgili derslere de yer verilmesi önemli bir husustur. Devlet ve vakıf üniversitelerinin işletme, maliye ve muhasebe bölümlerinin ders müfredatlarında, bilgi teknolojileri ile ilgili derslerin bulunup bulunmadığının tespiti amacı ile yapılan bu çalışma sonucunda, vakıf üniversitelerinin büyük çoğunluğunda, devlet üniversitelerinin ise yarıya yakınında bu alanda bir dersin bulunmadığı tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Allahverdi, M. ve Karaer, M. 2019. “E-Dönüşümün Muhasebe Mesleği Yeterlilikleri Üzerindeki Etkileri ve Türkiye’de Lisans Düzeyi Muhasebe Eğitiminin Mesleki Yeterlilikler Açısından Analizi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(1), 246-273.
- Bae, B. ve Ashcroft, P. 2004. “Implementation of ERP Systems: Accounting and Auditing Implications”, Information Systems Control Journal, 5.
- Belfo, F. ve Trigo, A. 2013. “Accounting Information Systems: Tradition and Future Directions”, Procedia Technology, 9, 536-546.
- Can, A.V. ve Demirci, Ş.D. 2016. “Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı, 319-338.
- Coşkun, S., Kır, A. ve Coşkun, S. 2017. “İş Dünyasının Muhasebe Eğitiminden Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 330-341.
- Ersoy, M. 2012. “Finansal Bilgilerin Yönetimi Sürecinde Muhasebe Bilgi Sistemi”, Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3(6), 9-21.
- Fidan, M.A., Aslan, Ü. ve Subaşı, Ş. 2015. “Muhasebe Derslerinde Teknoloji Kullanımı İle İlgili Öğrenci Görüşleri”, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 1(2), 34-61.
- Gacar, A. 2019. Fakültelerdeki İşletme Bölümlerinde Verilen Finansal Muhasebe Derslerinin İçerik ve Kapsam Yönünden Değerlendirilmesi: Devlet ve Vakıf Üniversiteleri Üzerine Bir Araştırma. Yücel, G., Yılmaz, F. ve Sakin, T. (Ed.), XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 19-23 Nisan 2019, Pamukkale/Denizli içinde (s. 217-234). İstanbul: Matsis Matbaa.
- Gökdeniz, Ü. 2005. “İşletmelerde Muhasebe Bilgi Sistemine Yaklaşım”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), 27, 86-93.
- Güneş, E., Yüksel, M. ve Kaya, H.P. 2017. “Muhasebe Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 367-382
- Güney, S. ve Özyiğit, H. 2015. “Muhasebedeki Verilerin Yönetimde Kullanılması ve Elektronik Muhasebe Verilerinin Yönetim Kararlarına Etkisi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53), 279-297.
- Hacırüstemoğlu, R. 2009. “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi İçin On Yıllık Hedefler”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 11(3), 19-31.
- International Federation of Accountants (IFAC). www.ifac.org. https://www.ifac.org/system/files/publications/files/Handbook-of-International-Education-Standards-2019.pdf (Erişim Tarihi: 10.03.2020)
- Kara, S. 2019. “Küreselleşen Muhasebe Sürecinde Meslek Mensuplarının Üniversitelerdeki Muhasebe Eğitiminden Beklentileri Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 19(58), 139-156.
- Kızılyalçın, A. 2020. “Türkiye’deki Üniversitelerde Bulunan İşletme Bölümleri Ders Programlarının Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı UMES-2 Bağlamında İncelenmesi ve Uyumlaştırılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 85, 129-152.
- Lucey, T. 2004. Management Information Systems, 9th Edition, Thomson Learning, London.
- Naranjo-Gil, D. 2009. “Management Information Systems and Strategic Performances: The Role of Top Team Composition”, International Journal of Information Management, 29(2), 104-110.
- Nicolaou, A.I. 2000. “A Contingency Model of Perceived Effectiveness in Accounting Information Systems: Organizational Coordinationand Control Effects”, International Journal of Accounting Information Systems(1), 91-105.
- Onat, O.K., Akın, O. ve Aydoğdı, A. 2017. “Türkiye’de Muhasebe Bilgi Teknolojileri Kullanımının Kariyer Planlaması Etkisi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 315-327.
- Öztürk, M.S. ve Erdoğan, M. 2018. “Muhasebe Eğitiminde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Üzerine Bir Araştırma”, Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, 38, 173-196
- Parlakkaya, R. ve Özkürkçüler, M. 2004. Bilgisayarlı Muhasebe, 1. Baskı, Atlas Kitabevi, Konya.
- Qatawneh, A.M. 2012. “The Effect of Electronic Commerce on the Accounting Information System of Jordanian Banks”, International Business Research, 5(5), 158-163.
- Romney, M.B. ve Steinbart, P.J. 2017. Accounting Information Systems, 14th Edition, Pearson Prentice Hall.
- Sabuncu, B. 2019. Muhasebe Eğitim Sürecinde Gereksinimler. Yücel, G., Yılmaz, F. ve Sakin, T. (Ed.), XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 19-23 Nisan 2019, Pamukkale/Denizli içinde (s. 147-162). İstanbul: Matsis Matbaa
- Sürmen, Y. ve Daştan, A. 2007. “Muhasebe Bürolarında Bilgisayarlı Muhasebe Paket Programı Kullanımına Yönelik Doğu Karadeniz Bölgesi Analizi”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 22, 1-26.
- Tektüfekçi Şençiçek, F. 2013. “Bilgi Teknolojileri Destekli Elektronik Muhasebe Uygulamalarına Bütüncül Bir Yaklaşım”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 79-90.
- Tosunoğlu, B., Cengiz, S. ve Anadolu, Z. 2018. “Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları Kapsamında Muhasebe Eğitiminin Türkiye’deki Akademisyenler ve Muhasebe Meslek Mensupları Açısından İncelenmesi”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 179-192.
- Tosunoğlu. B. ve Cengiz, S. 2019. Türkiye’de Muhasebe Eğitimi: Lisans Müfredatlarının İncelenmesi. Yücel, G., Yılmaz, F. ve Sakin, T. (Ed.), XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 19-23 Nisan 2019, Pamukkale/Denizli içinde (s. 235-249). İstanbul: Matsis Matbaa
- Yıldırım, A. 2015. Bilgisayarlı Muhasebe Eta: V.8 SQL, Gözden Geçirilmiş 4. Baskı, Dora Basım-Yayım Dağıtım, Bursa.
- Yürekli, E. ve Gönen, S. 2015. “Muhasebe Meslek Mensuplarının Nitelikli Meslek Mensubu Yetiştirilmesine Yönelik Önlisans Programından Beklentileri”, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(10), 301-315.
- Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. 2007. “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Artırılmasında Kalitenin Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.