In this study, the perceived characteristics of the accounting profession and perspectives of society towards it are investigated by examining Turkish novels. In the novels analyzed, it is observed that to work in this profession, no training requirements were sought for those who do not participate in the profession as an expert. Those who practice the profession work for long periods of time, with very low salaries, and their minds are negatively affected by spending so much time with numbers. Despite performing a risky business, accountants are not ascribed the value they deserve by either the society or their employers.
Ali, S. (2004). İçimizdeki şeytan. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Arslan, M. C., & Şahin, E. (2018). Muhasebe Mesleğinin Medyadaki Yansımaları Üzerine Bir İnceleme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2040-2054. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.422635
Beard, V. (1994). Popular culture and professional identity: accountants in the movies. Accounting, Organizations and Society, 19(3), 303-318. https://doi.org/10.1016/0361-3682(94)90038-8
Bilis, P. Ö. (2014). Rol Modelleri Ve Toplumsal Değerler Açısından “Uçaklar” Adlı Animasyon Filmi Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 8(3), 201-227.
Bougen, P. D. (1994). Joking apart: The serious side to the accountant stereotype. Accounting, Organizations and Society, 19(3), 319-335. https://doi.org/10.1016/0361-3682(94)90039-6
Carnegie, G. D., & Napier, C. J. (2010). Traditional accountants and business professionals: Portraying the accounting profession after Enron. Accounting, Organizations and Society, 35(3), 360-376. https://doi.org/10.1016/j.aos.2009.09.002
Çıkla, S. (2002). Romanda Kurmaca ve Gerçeklik. Hece Aylık Edebiyat Dergisi Türk Romanı Özel Sayısı, 65, 66-67.
Dimnik, T., & Felton, S. (2006). Accountant stereotypes in movies distributed in North America in the twentieth century. Accounting, organizations and society, 31(2), 129-155. https://doi.org/10.1016/j.aos.2004.10.001
Eskil, H. (2004).Teftiş Öyküleri, Günizi Yayıncılık, İstanbul.
Fatma A. (2012). Refet, 1. Baskı, Kesit Yayınları, İstanbul.
Gökalp, G. G. (1999). Osmanlı Dönemi Türk romanının başlangıcında beş eser. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 185-202.
Gümüş, A. (2021). Evaluation of The Accountant Profession Through The Novel of Ferdi And Şörekâsi, International Black Sea Coastline Countries Symposium-VI, 27-31.
Güntekin, R. N. (1992). Balıkesir muhasebecisi; Tanrı dağı ziyafeti. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Güntekin, R. N. (Tarihsiz), Yaprak Dökümü, (37. Baskı), İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
Güntekin, R. N. (2009). Acımak, (37. Baskı), İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
Güntekin, R. N. (2016). Kızılcık Dalları, Baskı: 18., Anka Ofset, İstanbul.
Kemal, O. (1949). Baba evi, Baskı: 37, Everest Yayınları, İstanbul.
Kemal, O. (2012). Ekmek kavgası: hikâyeler. Baskı: 18, Everest yayınevi, İstanbul.
Maltby, J. (1997). Accounting and the soul of the middle class: Gustav Freytag's Soll und Haben. Accounting, Organizations and Society, 22(1), 112-129. https://doi.org/10.1016/0361-3682(95)00050-X
Ören, A. (2015). Edebiyatta Kurgusal Gerçeklik. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 156-162.
Smith, G. S. (2017). The accountant: a character in literature. Meditari Accountancy Research. 25(1). https://doi.org/10.1108/MEDAR-03-2015-0014
Smith, D., & Jacobs, K. (2011). “Breaking up the sky”: The characterisation of accounting and accountants in popular music. Accounting, Auditing & Accountability Journal. https://doi.org/10.1108/09513571111161648
Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. Bilig, (37), 65-80.
Taştan, Z. (2013). “Tarihi Romanda Tarihi Şahsiyetleri Kurgulamak”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 24,19-53.
Tonbul, Y. (2020). Okul Yöneticilerindeki Rol Modeli Özelliklerinin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı. 13. Uluslararası Eğitim Camiası Sempozyumu Tam Metinleri, 641-656.
Tunç, A. (2009). Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi. 2. Baskı, Can Yayınları, İstanbul.
Uşaklıgil, H. Z. (1973). Ferdi ve Şürekâsı (Ferdi ve ortakları), Baskı:16, İnkılâp ve Aka Kitabevleri.
Yilmaz, B., Allahverdi, M., & Kuzucu, S. C. (2018). Türkiye'de Muhasebe Mesleğinin Son Yıllardaki Durumunun İşgücü Açısından Analizi. Mali Cözüm Dergisi, 28, 13-36.
Yıldırım, A. Ç. (2019) Toplumcu Gerçekçi Romanda Öncü Adımlar: Baraka Romanında Kurgu ve Çoklu Bakış Açısı. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 108-120.
TÜRK ROMANLARINDA MUHASEBE MESLEĞİNİN İŞLENİŞİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
Bu çalışmada Türk romanlarında muhasebe mesleğinin nasıl ele alındığı ve toplumun bu meslek grubuna bakış açısı araştırılmaya çalışılmıştır. İncelenen romanlarda muhasebe mesleğini uzman olarak yapmayanların ve bir işyerinde ya da bir muhasebe uzmanının yanında çalışanların bu mesleği icra edebilmeleri için herhangi bir eğitim şartının aranmadığı görülmüştür. Muhasebe mesleğini yapanların çok düşük maaşlarla çok uzun süreler çalıştıkları, sürekli rakamlar ile vakit geçirmekten dolayı zihinlerinin olumsuz etkilendiği belirtilmiştir. Muhasebeciler, riskli bir iş icra etmelerine rağmen hem toplum nezdinde hem de işveren nezdinde değer görmezler.
Ali, S. (2004). İçimizdeki şeytan. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Arslan, M. C., & Şahin, E. (2018). Muhasebe Mesleğinin Medyadaki Yansımaları Üzerine Bir İnceleme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2040-2054. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.422635
Beard, V. (1994). Popular culture and professional identity: accountants in the movies. Accounting, Organizations and Society, 19(3), 303-318. https://doi.org/10.1016/0361-3682(94)90038-8
Bilis, P. Ö. (2014). Rol Modelleri Ve Toplumsal Değerler Açısından “Uçaklar” Adlı Animasyon Filmi Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 8(3), 201-227.
Bougen, P. D. (1994). Joking apart: The serious side to the accountant stereotype. Accounting, Organizations and Society, 19(3), 319-335. https://doi.org/10.1016/0361-3682(94)90039-6
Carnegie, G. D., & Napier, C. J. (2010). Traditional accountants and business professionals: Portraying the accounting profession after Enron. Accounting, Organizations and Society, 35(3), 360-376. https://doi.org/10.1016/j.aos.2009.09.002
Çıkla, S. (2002). Romanda Kurmaca ve Gerçeklik. Hece Aylık Edebiyat Dergisi Türk Romanı Özel Sayısı, 65, 66-67.
Dimnik, T., & Felton, S. (2006). Accountant stereotypes in movies distributed in North America in the twentieth century. Accounting, organizations and society, 31(2), 129-155. https://doi.org/10.1016/j.aos.2004.10.001
Eskil, H. (2004).Teftiş Öyküleri, Günizi Yayıncılık, İstanbul.
Fatma A. (2012). Refet, 1. Baskı, Kesit Yayınları, İstanbul.
Gökalp, G. G. (1999). Osmanlı Dönemi Türk romanının başlangıcında beş eser. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 185-202.
Gümüş, A. (2021). Evaluation of The Accountant Profession Through The Novel of Ferdi And Şörekâsi, International Black Sea Coastline Countries Symposium-VI, 27-31.
Güntekin, R. N. (1992). Balıkesir muhasebecisi; Tanrı dağı ziyafeti. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Güntekin, R. N. (Tarihsiz), Yaprak Dökümü, (37. Baskı), İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
Güntekin, R. N. (2009). Acımak, (37. Baskı), İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
Güntekin, R. N. (2016). Kızılcık Dalları, Baskı: 18., Anka Ofset, İstanbul.
Kemal, O. (1949). Baba evi, Baskı: 37, Everest Yayınları, İstanbul.
Kemal, O. (2012). Ekmek kavgası: hikâyeler. Baskı: 18, Everest yayınevi, İstanbul.
Maltby, J. (1997). Accounting and the soul of the middle class: Gustav Freytag's Soll und Haben. Accounting, Organizations and Society, 22(1), 112-129. https://doi.org/10.1016/0361-3682(95)00050-X
Ören, A. (2015). Edebiyatta Kurgusal Gerçeklik. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 156-162.
Smith, G. S. (2017). The accountant: a character in literature. Meditari Accountancy Research. 25(1). https://doi.org/10.1108/MEDAR-03-2015-0014
Smith, D., & Jacobs, K. (2011). “Breaking up the sky”: The characterisation of accounting and accountants in popular music. Accounting, Auditing & Accountability Journal. https://doi.org/10.1108/09513571111161648
Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. Bilig, (37), 65-80.
Taştan, Z. (2013). “Tarihi Romanda Tarihi Şahsiyetleri Kurgulamak”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 24,19-53.
Tonbul, Y. (2020). Okul Yöneticilerindeki Rol Modeli Özelliklerinin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı. 13. Uluslararası Eğitim Camiası Sempozyumu Tam Metinleri, 641-656.
Tunç, A. (2009). Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi. 2. Baskı, Can Yayınları, İstanbul.
Uşaklıgil, H. Z. (1973). Ferdi ve Şürekâsı (Ferdi ve ortakları), Baskı:16, İnkılâp ve Aka Kitabevleri.
Yilmaz, B., Allahverdi, M., & Kuzucu, S. C. (2018). Türkiye'de Muhasebe Mesleğinin Son Yıllardaki Durumunun İşgücü Açısından Analizi. Mali Cözüm Dergisi, 28, 13-36.
Yıldırım, A. Ç. (2019) Toplumcu Gerçekçi Romanda Öncü Adımlar: Baraka Romanında Kurgu ve Çoklu Bakış Açısı. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 108-120.
Gümüş, A. (2022). TÜRK ROMANLARINDA MUHASEBE MESLEĞİNİN İŞLENİŞİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 24(2), 392-412. https://doi.org/10.31460/mbdd.962105
MBDD, araştırma makalelerine yapılan katkıların adil şekilde tanınmasını sağlamak amacıyla COPE Yazarlık Kılavuzuna uymaktadır (https://publicationethics.org/guidance/discussion-document/authorship). Yazarlık, hem hak hem de sorumluluk taşır; bu nedenle, listelenen tüm yazarların araştırmaya önemli katkılarda bulunmuş olması gerekmektedir.
Birden fazla yazarlı çalışmalarda, Yazar Katkıları bölümü, sonuç bölümünden sonra ve kaynakçadan önce yer almalıdır. Makalenin hangi bölümlerine hangi yazarın katkı sağladığını belirtmek için yazarların isim baş harfleri ve soyadları kullanılmalıdır. Detaylı bilgiye "Makale Gönderim Kontrol Listesi" düğmesine tıklayarak ulaşılabilir. Ayrıca, yazarlar, yazarlık kriterlerini karşılamayan ancak çalışmaya katkı sağlayan kişileri teşekkür bölümünde belirtebilirler.
Yazarlar araştırmanın tasarım ve uygulanmasında üretilen Yapay Zekâ (YZ) ve YZ destekli araçların kullanımını açıklamak zorundadırlar. Bu tür kullanımlar, makalenin yöntem bölümünde belirtilmelidir. YZ kullanımının belirtilmesi, makalenin yayımlanmasını engellemez; aksine, araştırmanın şeffaf bir şekilde sunulmasını sağlar.