Sinema salonları insanların sadece içinde film izledikleri bir uzam olarak görülmemelidir. Sinemanın geniş halk kitleleri tarafından benimsenmesiyle birlikte izleyicinin seyir hali ya da haz duygusu da değişmektedir. Hacivat ve Karagöz oyunlarının sergilendiği ve meddahların sanatlarını icra ettikleri mekânların yerini sinema salonları almıştır. Çalışma kapsamında bu değişimin ve sinema seyir ilişkisinin kırsal kesimde nasıl farklılaştığı, insanların filmlerle ilgili bilgileri nasıl edindikleri ve ilk sinema deneyimleri araştırılmıştır.
Bu bağlamda sinema seyir ilişkisinin daha çok büyük kentler bazında incelendiği görülmüş ve çalışmada büyük kentler yerine, kırsalda yaşayan insanların sinema deneyimleri ele alınmıştır. Çalışma kapsamında Gaziantep yöresinin kırsal kesiminde yaşamış olanlarını 1970 öncesi sinema deneyimleri yapılan epizodik görüşmeye incelenmiştir. Makalede o dönemde yaşayan insanların eğlence anlayışının nasıl değiştiği ve sinema solanlarının diğer eğlence mekânlarının yerine aldığı ele alınmış ve insanların sinema salonlarına gitmek için ayrı bir önem gösterdikleri ortaya çıkmıştır. Bu anlamda sinema seyir ilişkisinin kırsal kesimde büyük kentlere oranlar farklılaştığı anlaşılmaktadır.
Sinema salonları insanların sadece içinde film izledikleri bir uzam olarak görülmemelidir.
Sinemanın geniş halk kitleleri tarafından benimsenmesiyle birlikte
izleyicinin seyir hali ya da haz duygusu da değişmektedir. Çalışma kapsamında bu
değişimin ve sinema seyir ilişkisinin kırsal kesimde nasıl farklılaştığı, insanların
filmlerle ilgili bilgileri nasıl edindikleri ve ilk sinema deneyimleri araştırılmıştır.
Sinema seyir ilişkisinin daha çok büyük kentler bazında incelendiği görülmüş
ve çalışmada büyük kentler yerine, kırsalda yaşayan insanların sinema deneyimleri
ele alınmıştır. Çalışma kapsamında Gaziantep yöresinin kırsal kesiminde yaşamış
olanların 1970 öncesi sinema deneyimleri, yapılan epizodik görüşmeyle incelenmiştir.
Makalede o dönemde yaşayan insanların eğlence anlayışının nasıl değiştiği,
sinema solanlarının diğer eğlence mekânlarının yerini aldığı ele alınmış ve insanların
sinema salonlarına gitmek için ayrı bir önem gösterdikleri ortaya çıkmıştır.
İncelenen dönemlerde insanların daha çok kahvehanelerde zaman geçirdikleri
gözlenmiştir. Bu mekanların eğlence anlayışının temelinde meddahlık ile Karagöz
ve Hacivat oyunları bulunmaktadır. Çalışmada sinemanın yaygınlaşmasıyla
birlikte bu oyunların zamanla ortadan kalktığı ve sinemanın temel eğlence haline
geldiği görülmüştür. O dönemde sinemaya gidenlerin filmlere özel anlam verdikleri,
oyunculara hayran kaldıkları, filmleri izlemek için önceden hazırlık yaptıkları
ve kimi zaman filmlerde geçen olayları gerçek sandıkları ortaya çıkmıştır. Bu anlamda
sinema seyir ilişkisinin kırsal kesimde büyük kentlere oranla farklılaştığı
anlaşılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |