Kadınlık
ve erkeklik rolleri toplumsal yapı içerisinde gündelik yaşam pratikleri ve
cinsiyete ilişkin toplumsal mekanizmalarla yeniden inşa edilmektedir. Ancak bu
inşa süreci sadece var olmakla kalmaz, bu var edilen cinsiyetçi yapının ataerkil
ideolojinin kodlarıyla pekiştirilmesi ve devamlılığının gelmesi gerekmektedir.
İşte bu noktada egemen toplumsal değerleri ve kimlik oluşumunda önemli rol
oynayan medya devreye girer ve bu değerler sistemini içerik üretimleriyle
yeniden inşa eder ve dolaşıma sokar. Özellikle televizyon ve üretimleri,
toplumsal cinsiyete ilişkin egemen düşünce ve davranış kalıplarını yeniden
üretmede ve iletmede çok etkin bir araç konumundadır.
Bu çalışma Türkiye’de özellikle 2000’li
yıllardan sonra hız kazanan erkeklik çalışmalarının merkezinde tartışılan
hegemonik erkekliğin inşası ve toplumsal dinamikleri özelinde, bu dinamiklerin üretilme alanlarından biri
olan televizyon programlarını söylemsel düzlemde ele almaktadır. 2005 yılından bu yana yayınlanan ve izlenme
oranlarının yüksekliği ile dikkat çeken reality televizyon şovu Survivor 2017
yarışması, erkek egemen söylemelerin oldukça fazla üretildiği medya
üretimlerinden biridir. Medyadaki toplumsal cinsiyet temsillerinin stereotiplerinin
incelendiği bu çalışmada, “hegemonik erkeklik söylemleri, erkeklik ve kadınlığa
ilişkin egemen normlar, kodlar ve rollere ait cinsiyetçi söylemler aracılığıyla
medya metinlerinde nasıl üretilmektedir?” sorusuna yanıt aranmaya
çalışılmıştır.
Bölüm | Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |