Image is one of the basic elements that direct
human perceptions. Just as the image becomes effective while clarifying our
opinion about a product, place, brand or institution in our daily life, there
is not much change in leadership when it comes to leadership. In this study, it
is aimed to compare the effects of the image of political leader on the effects
of demographic variables on the voting behavior of voters. For this purpose,
400 voters living in the center of Karaman province were contacted and a
face-to-face survey was conducted. When compared with gender, age, education
and income variables; the political and political characteristics of the
political and political characteristics of the male voters were affected more,
the voters over the age of 61 were more affected, the post-graduate educated
people were more affected, the 650 TL under-income and the 4000 TL and above
voters were affected more and the political leader's image led voters to vote;
It has been reached. The article has a unique value with the results presented
by academicians working in the field in the context of political party,
political leader and target group.
İmaj, insan algılarını yönlendiren temel unsurlardan
biridir. Nasıl ki, günlük hayatta karşımıza çıkan bir ürün, mekan, marka ya da
kurum hakkında kanaatlerimizi netleştirirken imaj etkili oluyorsa, liderlik söz
konusu olduğunda da değişen pek bir şey olmuyor. Bu çalışmada siyasi lider
imajının etkisinin seçmenlerin oy verme davranışlarında demografik
değişkenlerin etkilerini karşılaştırmak amaçlanmaktadır. Bunun için Karaman İli
merkezinde yaşayan 400 seçmene ulaşılarak, yüz yüze anket tekniği
kullanılmıştır. Cinsiyet, yaş, eğitim ve gelir değişkenleri ile
karşılaştırdığımızda; siyasi liderlerin kişilik ve siyasi özelliklerinden erkek
seçmenlerin daha fazla etkilendiği, 61 yaş üstü seçmenlerin daha fazla
etkilendiği, lisansüstü eğitimlilerin daha fazla etkilendiği, 650TL altı gelire
sahip olanlar ile 4000TL ve üstü gelire sahip seçmenlerin daha fazla
etkilendiğini ve siyasi lider imajının seçmenleri oy vermeye yönelttiği
sonuçlarına ulaşılmıştır. Makale, siyasi parti, siyasi lider ve hedef kitle
ilişkisi bağlamında alanda çalışan akademisyenler ve ilgililere sunduğu
sonuçlar ile özgün bir değer edinmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |