Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Televizyon Ana Haber Bültenlerinde Çerçeveleme: Türk Telekom Reklam Filmi Örneği

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 37 - 49, 26.03.2020

Öz

Çerçeveleme çözümlemesi, medya içeriklerinin çok boyutlu çözümlenmesine olanak tanıyan işlevsel bir yöntem olarak kullanılmaktadır. Özellikle yazılı basında haber metinlerinin çözümlenmesi kapsamında kullanılan çerçeveleme çözümlemesi 1990’lı yılların başından itibaren bilimsel bir yöntem olarak ortaya çıkmıştır. Çerçevelemeyi haberin üretim sürecinden başlayan ve haber içerisinde var olan bütün metinsel ve görsel imgeler üzerinde inşa edilmiş çok boyutlu bir süreç olarak tanımlamak olanaklıdır. Bu çalışmanın amacı haberlerin konusal, içeriksel ve görüntü çerçevelemesi sürecini örnek haberler üzerinden tespit etmektir. Bu amaçla örneklem olarak seçilen Türk Telekom’un “sen yeter ki hayal et” reklamına ait televizyon haberleri (15 Mart 2017- ana haberlerinde yer alan) çerçevelemenin üç boyutu göz önünde bulundurularak çözümlenmiştir.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum tarafından desteklenmemektedir.

Kaynakça

  • Althusser, Louis (2003). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev: Alp Tümertekin, İstanbul, İthaki. Alver, Füsun (2006). “Medya Yetkinliğinin Kuramsal Temelleri”, Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, Sayı: 7, Bahar, ss-9-26 Bhabha, Homi K (2016). Kültürel Konumlanış, Çev: Tahir Uluç, İstanbul, İnsan yayınları. Cambridgedictionary, “Frame”, dictionary.cambridge.org, 25 Aralık2015 Cambridgedictionary İngilize-Fransızca Sözlük, “Frame”, dictionarycambridge.org, 30 Ocak 2015 Cubitt, Sean (2013). Media Studies and New Media Studies, İçinde: J. Hartley, J. Burgess, A. Burns (der.), A Campanion to New Media Dynamics (15-32). USA: Wiley-Blackwell Publishing. D'Angelo, Paul ve Kuypers, Jim A. (2010) Doing News Framing Analysis. New York: Routledge. Dietram A. ve Tewksbury, D (2007). Framing, agenda-setting, and priming: The Evolution of Three Media Effects Models, Journal of Communication, 57(1), ss. 9–20. Dursun, Çiler (2013). İletişim Kuram Kritik, Ankara, İmge Kitabevi. Edelman, Murray J (1993).“Contestable Categories and Public Opinion” Political Communication, 10 (3), ss.231-242 Entman, Robert M (1993).“Framing, Toward Clarification of a Fractured Paradigm”, Journal of Communication 43 (4), ss.51-58 Erdoğan, İrfan ve Alemdar, Korkmaz (2005). Öteki Kuram, Ankara, Erk Yayınları. Gitlin, Todd (1980). The Whole World is Watching: Mass Media in The Making And The Unmaking Of The New Left, University Of California Press, Berkeley. Goffman, Erving (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience, Philadelphia, University of Pennsylvania Press. Güran, Mehmet Salih ve Özarslan, Hüseyin (2015).“İletişim Araştırmalarında Çerçeveleme Paradigması: Son Döneme Ait Bir İnceleme”, Selçuk İletişim, 8 (4), ss.32-48 Kars, Neşe (2010). Haberin Tarihi, Kuramları, Söylemi ve Radyo Televizyon Haberciliği, İstanbul, Derin Yayınları. Küçük Durur, Elif (2011).“İnşacı Yaklaşım İçinde Çerçeveleme Kuramı ve Haberin Çerçevelenişi”, Atatürk İletişim Dergisi, sayı:2, Temmuz s.26 Lilleker, Darren G (2006). Key Concepts In Political Communication. London, Sage. Lutz, Catherine A. ve Collins, Jane L (2005). National Geographic’i Doğru Okumak, İstanbul, Agora Kitaplığı. Matelski, Marilyn J (1996). TV Haberciliğinde Etik, Çev: Bahar Öcal Düzgören, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları. Özön, Nijat (2000). Sinema Televizyon Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü, İstanbul, Kabalcı Yayınevi. Pan, Zhondag ve Kosicki Gerald M. (1993). “Framing Analysis: An Approach to News Discourse”, Political Communication, Vol:10, ss.55-75 Pearson, Roberta (2014). Critical Dictionary of Film and Television Theory. Routledge. Ramonet, Ignacio (2000). Medya Zorbalığı, Çev: Aykut Derman, İstanbul, Om Yayınları. Scheufele, Bertram (2004).“Framing-Effects Approcach: A Theoretical And Methodological Critique” Communications, Vol. 29, Issue 4, ss.401-428 Şimşek İşliyen, Fadime (2014).“Fotoğraf ve İdeolojik Çerçeveleme: 1 Mayıs Haberlerinin Fotoğraflarına Yönelik Bir Odak Grup Çalışması”, Assos Journal Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 5, ss.592-608 Trawny, Peter (2017). Teknik, Sermaye, Medya, Çev: Süreyya Turhan, İstanbul, Ayrıntı. TDK, “Çerçeve”, www.tdk.gov.tr, 23 Aralık 2015 Van Gorp, Baldwin (2007).“The Constructionist Approach to Framing: Bringing Culture Back in”, Journal of Communication vol:57, ss.60-78 Yaylagül, Levend (2013). Kitle İletişim Kuramları, Ankara, Dipnot Yayınları.

Framing in Main News Bulletins: The Case Study of Türk Telekom’s Commercial Film

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 37 - 49, 26.03.2020

Öz

Framing analysis is used as a functional method which provides the opportunity to analyze the media contents on a multidimensional analysis basis. Used in the analysis of news texts within the printed media in particular, the framing analysis has emerged as a scientific method as of the beginning of 1990s. The framing can be defined as a multidimensional process built on the textual and visual images within the news, starting from the generation of news. The objective of this study is to identify the thematic, contextual and visual framing process of news through case news. With this purpose in mind, the news of the TV commercial “sen yeter ki hayal et (just dream it)” by Türk Telekom, which was selected as the case news for this study, is hereby analyzed based on the three dimensions of framing.

Kaynakça

  • Althusser, Louis (2003). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev: Alp Tümertekin, İstanbul, İthaki. Alver, Füsun (2006). “Medya Yetkinliğinin Kuramsal Temelleri”, Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, Sayı: 7, Bahar, ss-9-26 Bhabha, Homi K (2016). Kültürel Konumlanış, Çev: Tahir Uluç, İstanbul, İnsan yayınları. Cambridgedictionary, “Frame”, dictionary.cambridge.org, 25 Aralık2015 Cambridgedictionary İngilize-Fransızca Sözlük, “Frame”, dictionarycambridge.org, 30 Ocak 2015 Cubitt, Sean (2013). Media Studies and New Media Studies, İçinde: J. Hartley, J. Burgess, A. Burns (der.), A Campanion to New Media Dynamics (15-32). USA: Wiley-Blackwell Publishing. D'Angelo, Paul ve Kuypers, Jim A. (2010) Doing News Framing Analysis. New York: Routledge. Dietram A. ve Tewksbury, D (2007). Framing, agenda-setting, and priming: The Evolution of Three Media Effects Models, Journal of Communication, 57(1), ss. 9–20. Dursun, Çiler (2013). İletişim Kuram Kritik, Ankara, İmge Kitabevi. Edelman, Murray J (1993).“Contestable Categories and Public Opinion” Political Communication, 10 (3), ss.231-242 Entman, Robert M (1993).“Framing, Toward Clarification of a Fractured Paradigm”, Journal of Communication 43 (4), ss.51-58 Erdoğan, İrfan ve Alemdar, Korkmaz (2005). Öteki Kuram, Ankara, Erk Yayınları. Gitlin, Todd (1980). The Whole World is Watching: Mass Media in The Making And The Unmaking Of The New Left, University Of California Press, Berkeley. Goffman, Erving (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience, Philadelphia, University of Pennsylvania Press. Güran, Mehmet Salih ve Özarslan, Hüseyin (2015).“İletişim Araştırmalarında Çerçeveleme Paradigması: Son Döneme Ait Bir İnceleme”, Selçuk İletişim, 8 (4), ss.32-48 Kars, Neşe (2010). Haberin Tarihi, Kuramları, Söylemi ve Radyo Televizyon Haberciliği, İstanbul, Derin Yayınları. Küçük Durur, Elif (2011).“İnşacı Yaklaşım İçinde Çerçeveleme Kuramı ve Haberin Çerçevelenişi”, Atatürk İletişim Dergisi, sayı:2, Temmuz s.26 Lilleker, Darren G (2006). Key Concepts In Political Communication. London, Sage. Lutz, Catherine A. ve Collins, Jane L (2005). National Geographic’i Doğru Okumak, İstanbul, Agora Kitaplığı. Matelski, Marilyn J (1996). TV Haberciliğinde Etik, Çev: Bahar Öcal Düzgören, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları. Özön, Nijat (2000). Sinema Televizyon Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü, İstanbul, Kabalcı Yayınevi. Pan, Zhondag ve Kosicki Gerald M. (1993). “Framing Analysis: An Approach to News Discourse”, Political Communication, Vol:10, ss.55-75 Pearson, Roberta (2014). Critical Dictionary of Film and Television Theory. Routledge. Ramonet, Ignacio (2000). Medya Zorbalığı, Çev: Aykut Derman, İstanbul, Om Yayınları. Scheufele, Bertram (2004).“Framing-Effects Approcach: A Theoretical And Methodological Critique” Communications, Vol. 29, Issue 4, ss.401-428 Şimşek İşliyen, Fadime (2014).“Fotoğraf ve İdeolojik Çerçeveleme: 1 Mayıs Haberlerinin Fotoğraflarına Yönelik Bir Odak Grup Çalışması”, Assos Journal Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 5, ss.592-608 Trawny, Peter (2017). Teknik, Sermaye, Medya, Çev: Süreyya Turhan, İstanbul, Ayrıntı. TDK, “Çerçeve”, www.tdk.gov.tr, 23 Aralık 2015 Van Gorp, Baldwin (2007).“The Constructionist Approach to Framing: Bringing Culture Back in”, Journal of Communication vol:57, ss.60-78 Yaylagül, Levend (2013). Kitle İletişim Kuramları, Ankara, Dipnot Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research
Yazarlar

Zuhal Akmeşe 0000-0003-3805-8649

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akmeşe, Z. (2020). Televizyon Ana Haber Bültenlerinde Çerçeveleme: Türk Telekom Reklam Filmi Örneği. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 5(1), 37-49.