Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Markaların Dijital İletişimde Emoji Kullanım Alışkanlıkları

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 101 - 114, 30.05.2022
https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1120231

Öz

Duyguların ifade edilmesinde emoji adı verilen yüz, jest, mimik, duygu vs. ifade
eden şekiller hızlı bir şekilde hayatımıza girip çok çeşitli sahalarda geniş bir
kabul görmüştür. Dijital pazarlama sahasında sosyal medyayı aktif olarak kullanan
firmalar emoji kullanımında açık ara öncü ve örnek bir görevi üslenmektedir.
Araştırmamızda markaların sosyal medyada emoji kullanım eğilimlerini tespit
etmek amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda sosyal medyada markaların emoji kullanım
örneklerinden yararlanılmıştır. Çalışmanın; markaların faaliyet alanına göre
dağılımı, sektörel dağılımı, paylaşılan emojilerin türü, markaların özel emoji kullanımı,
emojilerle birlikte slogan ve başlık kullanımı, emojilerde kullanılan duygu
durumu, paylaşımlarda ön plana çıkarılan görsel unsurlar içerik analiz tekniği
ile çözümlenerek, yorumlanmıştır. İşletmelerin, emojileri bir tutundurma unsuru
olarak kullanmasının yanında, markalarıyla özdeşleştirerek, farkındalık oluşturdukları
ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Adres Gezgini Teknik Ekibi (2017). Google, AdWords Reklamlarında Emoji Kullanımını Aktif mi Ediyor. https:// blog.reklamvermek.com/google-adwords-reklamlarinda-emoji-kullanimini-aktif-mi-ediyor/ Erişim Tarihi: 27.12.202.1
  • Atabek, G. Ş., Atabek, Ü. (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aziz, A. (1990). Araştırma Yöntemleri, Teknikleri ve İletişim. Ankara: İLAD Yayınları.
  • Bai, Qiyu, et al., (2019). “A Systematic Review of Emoji: Current Research and Future Perspectives”. Frontiers in Psychology. 10: 1-16.
  • Batar, H. ve T. Kavuran, (2019). İnteraktif Medyada Duyguların Göstergesel Aktarımı:Emojiler. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 8 (1): 308-320.
  • Boyd, C. (2017 March). Emoji appear in Google AdWords ads titles. https://www.searchenginewatch. com/2017/03/07/emoji-appear-in-google-adwords-ads-titles/ Erişim Tarihi: 30 Aralık 2021.
  • Breakingnews, (2021). Facebook, Türkiye'de en çok kullanılan emojileri açıkladı., https://www.breakingnews.com. tr/haber/facebook-turkiyede-en-cok-kullanilan-emojileri-acikladi-39711. Erişim Tarihi: 28 Aralık 2021
  • Compec (2018, Temmuz). Bugün Dünya Emoji Günü! https://compec.org/blog/bugun-dunya-emoji-gunu. Erişim Tarihi: 24 Aralık 2021.
  • Çeken, Birsen, vd., (2017). İletişimde Emojilerin Kullanımı ve İncelenmesi. 21.Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6(16): 91-105.
  • Daşkıran, L. (2015). Dünyada Herkesin Anlayabileceği Ortak Bir Dil Doğuyor. Bilim ve Teknik Dergisi. 75-81.
  • Demireli, C. vd., (2014). “Marka-Maskot Bütünleşmesi Turkcell Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19(1): 159-166.
  • Editör, JR. (2017). Markaların Emojileşmesi. https://pazarlamaturkiye.com/markalarin-emojilesmesi Erişim Tarihi: 29 Aralık 2021.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Bilimine Giriş. Ankara: Ark Yayınları.
  • Geier, B. (2015) Chevy published a press release entirely in emoji. https://fortune.com/2015/06/22/chevy-cruzeemoji/. Erişim Tarihi: 29 Aralık 2021.
  • George, A. L. (2003). İçerik Çözümlemesinde Nicel ve Nitel Yaklaşımlar: İletişim Araştırmalarında İçerik Çözümlemesi. Çev., M. S. Çebi. Ankara: Alternatif Yayınları.
  • Güven, G. G. (2018). “Dijital Çağın Eğlenceli Dili Emojiler: Reklamcılıkta Emoji Kullanımları Üzerine Bir Değerlendirme”. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi 1(1). 78-90.
  • Hürriyet (2017, Ekim). 2666 Emoji Kaç Duygu Eder? https://www.hurriyet.com.tr/kampus/2666-emoji-kac-duygueder- 40604272 Erişim Tarihi: 27 Aralık 2021.
  • Irbo, M.M. and A.A. Mohammed (2019). “Social Media, Business Capabilities And Performance: A Review of Literature”. African Journal of Business Management, Review of Literature 14(9): 271-277.
  • İşler, D. B. ve N. G. Demir, (2019). “Markaların Emoji Kullanımına Yönelik Bireylerin Tutumları:Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi 10(25): 466-484.
  • Kurtoğlu, R. ve T. Özbölük, (2016). “Görsel İletişim Çağında Markaların Emoji’ye Adaptasyonu”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 29(8). 144-155. Eisner, Ben, et al., (2016 January) “Learning Emoji Representations from their Description”. Proceeding of the Fourth International Workshop on Natural Language Processing for Social Media. Austin, USA. 48-54.
  • Ljubesic, N. ve D. Fiser, (2016). A Global Analysis of Emoji Usage. Proceedings of the 10th Web as Corpus Workshop (WAC-X) and the EmpiriST Shared Task Association for Computational Linguistics 7(12). 82-89.
  • Mathews, S. and S. Lee,. (2018). “Use of Emoji as a Marketing Tool:An Exploratory Content Analysis”. Fashion Merchandising Design Program, Central Michigan University 16(1). 46-55.
  • Olanoff, D. (2015, September). Twitter’s Custom Emojis Make Their Debut As An Ad Unit With #ShareACoke. https:// techcrunch.com/2015/09/17/twitters-custom-emojis-make-their-brands-debut-with-shareacoke/ Erişim Tarihi: 10.01.2022.
  • Sev, İ. Gülsev. (2018). “Sözlükçülükte Emojilerden Yararlanma Mümkün müdür”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 7(2). 734-748.
  • Solak, B. B. (2020). “Markaların Dijital Dönüşümü ve Sosyal Medya Kullanımı: Twitter Özelinde Bir İnceleme”. Adnan Menderes Üniversitesi Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergisi 3(1): 100-112.
  • Speier, K. (2015). The Undeniable Influence of the Emoji. https://www.business2community.com/marketing/theundeniable- influence-of-the-emoji-01340714. Erişim: 29 Aralık 2021.
  • Subaşı, Münevver ve Okumuş, Kübra. (2017). “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21(2): 419-426.
  • Svatošová V.(2012). Social Media Such As the Phenomenon of Modern Business, Journal of Marketing Development and Competitiveness. 6(4): 62-84.
  • Şahin, E. ve U. Erdoğan, (2019). “Yeni Nesil Pazarlama Aracı; Emoji Pazarlama: Emoji Kullanılan Reklamlara İlişkin Tüketici Tutumları Bağlamında Bir Araştırma”. Journal of Busıness Research-Turk.11(3): 1991-2003.
  • Şahinöz, Yiğit. (2022). Reklam Kampanyalarında İletişim Dili Olarak Emoji Kullanımı, DWT MANDALİNA. https:// www.mandalina.com.tr/ 2022/04/07/reklam-kampanyalarinda-iletisim-dili-olarak-emoji-kullanimi Erişim Tarihi: 15.04.2022.
  • Uçar, S. (2018). Markalardan Dünya Emoji Günü paylaşımları. https://mediacat.com/ markalardan-dunya-emojigunu- paylasimlari/ Erişim: 29 Aralık 2021.
  • Uğur, E. ve S. A. Özsoy, (2020). “Emojilerin İletişim Kavramları ve Etkinliği Açısından Değerlendirilmesi”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 8(110): 173-185. Emoji görsellerinin alındığı kaynak: https://emojipedia.org/ Erişim Tarihi: 15.11.2021-15.01.2022
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makale
Yazarlar

Seher Çakır 0000-0003-3113-6894

Ömer Çakın 0000-0001-7853-6460

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakır, S., & Çakın, Ö. (2022). Markaların Dijital İletişimde Emoji Kullanım Alışkanlıkları. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 7(1), 101-114. https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1120231