Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KOTLER VE LEE’NİN ALTI SOSYAL GİRİŞİMİ KAPSAMINDA SOSYAL SORUMLULUK PROJELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 19 - 40, 11.11.2024
https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1411710

Öz

Günümüz dünyasında her kurumun misyonuna, vizyonuna ve ideolojilerine bağlı olarak farklı sosyal sorumluluk faaliyetleri gerçekleştirdiğini gözlemlemekteyiz. Bu araştırmanın temel amacı da Türkiye’deki bankaların gerçekleştirdiği sosyal sorumluluk faaliyetlerinin basın bültenleri üzerinden karşılaştırmalı incelenmesi olarak belirlenmiştir. Çalışmanın örneklemi için 14.11.2023 tarihinde Türkiye Bankalar Birliği’nin yayınladığı raporda “Türkiye’de Kurulmuş Yabancı Sermayeli Bankaların Yurtiçi Şube Sayılarına Göre Büyüklüğü’’ ele alınmıştır. Sınırlılıklar için ikinci en çok şube sayısına sahip DenizBank ve üçüncü en çok şube sayısına sahip QNB bankaları örnekleme dahil edilmiştir. Bankaların kurumsal web sitelerinde bulunan basın bültenleri 01.05.2023 tarihinden 31.10.2023 tarihine kadar altı aylık zaman diliminde incelenmiştir. Çalışma, nitel araştırma tekniklerinden, içerik analizi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda her iki bankanın da basın bültenlerinde düzenli aralıklarla sosyal sorumluluk faaliyetlerine yer verdiği, altı sosyal girişim faaliyetinden de en fazla sosyal amaç teşviklerinin ve sosyal açıdan sorumluluk taşıyan iş uygulamalarının yer aldığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akbulut, D. (2016). Halkla İlişkiler ve Gazetecilik Sektörleri İlişkisi Bağlamında Haber Kaynağı Olarak Basın Bültenleri. İletişim Çalışmaları Dergisi, 2 (1), s. 1-24.
  • Akgeyik, T. (2007). İnsan Kaynakları Yönetimi Boyutuyla Kurumsal Sosyal Sorumluluk: (Bir Alan Araştırması). Journal of Social Policy Conferences, (52), s. 4.
  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk. İgiad Yayınları.
  • Balıkçıoğlu, B., & Karacaoğlan, K. (2007). Sosyal Bir Ürün Olarak Topluma Pazarlanan Hayırseverlik: Stratejik Hayırseverlik. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (2), s. 121-141.
  • Becan, C. (2011). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramının Paydaş Teorisi ve İletişim Yaklaşımı Açısından Değerlendirilmesi: Bankaların Basın Bültenlerine Yönelik Bir İçerik Analizi. Selçuk İletişim, 7 (1), s. 16-35.
  • Carroll, A. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34 (4), s. 39-48.
  • Dinçer, S. (2018). Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), s. 176-190. https://doi.org/10.14686/ buefad.363159
  • Erkman, T., & Şahinoğlu, F. (2012). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerine İlişkin Çalışan Algıları ile Örgütsel Bağlılığın Hizmet Sektöründe İncelenmesi. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33 (2), s. 267-294.
  • Hürmeriç, P. (2009). Sosyal Pazarlama Yöntemi Olarak karşılıklı Yarar Odaklı Sponsorluk (Neden ilişkili Pazarlama) Uygulamalarının Tutumlar Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kotler, P., & Lee, N. (2006). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. Sibel Kaçamak (çev.). Mediacat Yayınları
  • Kurtoğlu, S. (2007). Sosyal Pazarlama Kavramının Analizi. Sosyal Bilimler Dergisi, (1), s. 125-134.
  • Olgun, C. K. (2008). Nitel Araştırmalarda İçerik Analizi Tekniği. Sosyoloji Notları.
  • Oulton, W., & Hancock, J. (2005). Measuring Corporate Social Responsibility, in Investing in Corporate Social Responsibility: A Guide to Best Practice, Business Planning & the UK’s Leading Companies. Kogan Page.
  • Raiborn, C., Green, A., Todorava, L., Trapani , T., & Watson, W. (2003). Corporate Philanthropy: When is Giving Effective? The Journal of Corporate Accounting & Finance, 15 (1), s. 1-92.
  • Sağır, M. (2016). Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurum Kimliğinin Kurum Sadakati Üzerine Etkisi: Kurum İmajının Aracılık Rolü. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12 (2), s. 291-312.
  • Sekar, S., & Dyaram, L. (2017). What Drives Employees To Participate in Corporate Volunteering Programs? Social Responsibility Journal, 13 (4), s. 661-677.
  • Silsüpür, Ö. (2021). GSM Operatörü Markalarının Sosyal Sorumluluk Çalışmaları: Kurumsal Web Sayfaları Üzerine Bir Analiz. Erciyes İletişim Dergisi, 8 (2), s. 871-890. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.892812
  • Türkmen, M., Pirtimi , S., Bayraktar, A., & Bilgen , İ. (2016). Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Tüketicilerin Satın Alma Niyeti İle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12 (45), s. 375-392. https://doi. org/10.14783/od.v12i45.1000020018
  • Uğur, U., Sarıoğlu Uğur, S., & Soba, M. (2017). İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Karşı Tüketicilerin Tutumu: Cumhuriyet Üniversitesinde Bir Araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4 (11), s. 234-242.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay , N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Journal of Social Sciences, 10, s. 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Weinreich, N. K. (1999). Hands-On Social Marketing: A Step by Step Guide. to Designing Chance for Good. Sage Publications.
  • Wood, D. (1991). Corporate Social Performance Revisited. Academy of Management Review, 16, s. 691-718. İnternet Kaynakları
  • Apple, (2024, Temmuz 28). Apple İlk Karbon Nötr Ürünlerini Duyurdu. https://www.apple.com/tr/newsroom/ 2023/09/apple-unveils-its-first-carbon-neutral-products/
  • DenizBank, (2023, Ekim 20). DenizBank Basın Bülteni. https://www.denizbank.com/hakkimizda/medya-merkezi/ basinda-denizbank
  • Domestos, (2024, Temmuz 28). Domestos Hijyen Projesi. https://domestoshijyenprojesi.com/
  • Hepsiburada, (2024, Temmuz 28). Toplumsal Fayda Burada Başlar. https://kurumsal.hepsiburada.com/tr/toplumsal- fayda-burada-baslar/egitim
  • P&G, (2024, Temmuz 29). BeCrueltyFree. https://www.pg.com.tr/cruelty-free/
  • Starbucks, (2024, Temmuz 30). Starbucks Sosyal Sorumluluk. https://www.starbucks.com.tr/responsibility/yardim- calismalari
  • Türk Dil Kurumu, (2023, Kasım 10). Gönüllü Ne Demek? https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Dil Kurumu, (2023, Kasım 10). Sorumluluk Ne Demek? https://sozluk.gov.tr/
  • Türkiye Bankalar Birliği, (2023, Ekim 15). Türkiye’de Kurulmuş Yabancı Sermayeli Bankaların Yurtiçi Şube Sayılarına Göre Büyüklüğü. https://www.tbb.org.tr/tr?aspxerrorpath=/modules/banka-bilgileri/banka_sube_bilgileri.
  • asp,Yapı Kredi, (2024, Temmuz 28). Yapı Kredi Gönüllüleri. https://www.yapikredi.com.tr/yapi- kredi-hakkinda/ kurumsal-sosyal-sorumluluk/kurumsal-sosyal-sorumluluk-projeleri/yapi- kredide-gonulluluk/
  • QNB FinansBank, (2023, Ekim 20). QNB FinansBank Basın Bülteni.

EVALUATION OF SOCIAL RESPONSIBILITY PROJECTS WITH IN THE SCOPE OF KOTLER AND LEE’S SIX SOCIAL INITIATIVES

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 19 - 40, 11.11.2024
https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1411710

Öz

In today’s world, we observe that every organization carries out different social responsibility activities depending on its mission, vision and ideologies. The main purpose of this study is to make a comparative analysis of the social responsibility activities carried out by banks in Turkey through press releases. For the sample of the study, the report published by the Banks Association of Turkey on 14.11.2023, “The Size of Foreign Capital Banks Established in Turkey According to the Number of Domestic Branches” was taken into consideration. For limitations, DenizBank with the second largest number of branches and QNB with the third largest number of branches were included in the sample. The press releases on the corporate websites of the banks were analyzed over a six-month period from 01.05.2023 to 31.10.2023. The study was conducted with the content analysis method, one of the qualitative research techniques. As a result of the study, it was determined that both banks regularly included social responsibility activities in their press releases, and among the six social enterprise activities, social purpose incentives and socially responsible business practices were the most common.

Kaynakça

  • Akbulut, D. (2016). Halkla İlişkiler ve Gazetecilik Sektörleri İlişkisi Bağlamında Haber Kaynağı Olarak Basın Bültenleri. İletişim Çalışmaları Dergisi, 2 (1), s. 1-24.
  • Akgeyik, T. (2007). İnsan Kaynakları Yönetimi Boyutuyla Kurumsal Sosyal Sorumluluk: (Bir Alan Araştırması). Journal of Social Policy Conferences, (52), s. 4.
  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk. İgiad Yayınları.
  • Balıkçıoğlu, B., & Karacaoğlan, K. (2007). Sosyal Bir Ürün Olarak Topluma Pazarlanan Hayırseverlik: Stratejik Hayırseverlik. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (2), s. 121-141.
  • Becan, C. (2011). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramının Paydaş Teorisi ve İletişim Yaklaşımı Açısından Değerlendirilmesi: Bankaların Basın Bültenlerine Yönelik Bir İçerik Analizi. Selçuk İletişim, 7 (1), s. 16-35.
  • Carroll, A. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34 (4), s. 39-48.
  • Dinçer, S. (2018). Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), s. 176-190. https://doi.org/10.14686/ buefad.363159
  • Erkman, T., & Şahinoğlu, F. (2012). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerine İlişkin Çalışan Algıları ile Örgütsel Bağlılığın Hizmet Sektöründe İncelenmesi. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33 (2), s. 267-294.
  • Hürmeriç, P. (2009). Sosyal Pazarlama Yöntemi Olarak karşılıklı Yarar Odaklı Sponsorluk (Neden ilişkili Pazarlama) Uygulamalarının Tutumlar Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kotler, P., & Lee, N. (2006). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. Sibel Kaçamak (çev.). Mediacat Yayınları
  • Kurtoğlu, S. (2007). Sosyal Pazarlama Kavramının Analizi. Sosyal Bilimler Dergisi, (1), s. 125-134.
  • Olgun, C. K. (2008). Nitel Araştırmalarda İçerik Analizi Tekniği. Sosyoloji Notları.
  • Oulton, W., & Hancock, J. (2005). Measuring Corporate Social Responsibility, in Investing in Corporate Social Responsibility: A Guide to Best Practice, Business Planning & the UK’s Leading Companies. Kogan Page.
  • Raiborn, C., Green, A., Todorava, L., Trapani , T., & Watson, W. (2003). Corporate Philanthropy: When is Giving Effective? The Journal of Corporate Accounting & Finance, 15 (1), s. 1-92.
  • Sağır, M. (2016). Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurum Kimliğinin Kurum Sadakati Üzerine Etkisi: Kurum İmajının Aracılık Rolü. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12 (2), s. 291-312.
  • Sekar, S., & Dyaram, L. (2017). What Drives Employees To Participate in Corporate Volunteering Programs? Social Responsibility Journal, 13 (4), s. 661-677.
  • Silsüpür, Ö. (2021). GSM Operatörü Markalarının Sosyal Sorumluluk Çalışmaları: Kurumsal Web Sayfaları Üzerine Bir Analiz. Erciyes İletişim Dergisi, 8 (2), s. 871-890. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.892812
  • Türkmen, M., Pirtimi , S., Bayraktar, A., & Bilgen , İ. (2016). Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Tüketicilerin Satın Alma Niyeti İle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12 (45), s. 375-392. https://doi. org/10.14783/od.v12i45.1000020018
  • Uğur, U., Sarıoğlu Uğur, S., & Soba, M. (2017). İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Karşı Tüketicilerin Tutumu: Cumhuriyet Üniversitesinde Bir Araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4 (11), s. 234-242.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay , N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Journal of Social Sciences, 10, s. 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Weinreich, N. K. (1999). Hands-On Social Marketing: A Step by Step Guide. to Designing Chance for Good. Sage Publications.
  • Wood, D. (1991). Corporate Social Performance Revisited. Academy of Management Review, 16, s. 691-718. İnternet Kaynakları
  • Apple, (2024, Temmuz 28). Apple İlk Karbon Nötr Ürünlerini Duyurdu. https://www.apple.com/tr/newsroom/ 2023/09/apple-unveils-its-first-carbon-neutral-products/
  • DenizBank, (2023, Ekim 20). DenizBank Basın Bülteni. https://www.denizbank.com/hakkimizda/medya-merkezi/ basinda-denizbank
  • Domestos, (2024, Temmuz 28). Domestos Hijyen Projesi. https://domestoshijyenprojesi.com/
  • Hepsiburada, (2024, Temmuz 28). Toplumsal Fayda Burada Başlar. https://kurumsal.hepsiburada.com/tr/toplumsal- fayda-burada-baslar/egitim
  • P&G, (2024, Temmuz 29). BeCrueltyFree. https://www.pg.com.tr/cruelty-free/
  • Starbucks, (2024, Temmuz 30). Starbucks Sosyal Sorumluluk. https://www.starbucks.com.tr/responsibility/yardim- calismalari
  • Türk Dil Kurumu, (2023, Kasım 10). Gönüllü Ne Demek? https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Dil Kurumu, (2023, Kasım 10). Sorumluluk Ne Demek? https://sozluk.gov.tr/
  • Türkiye Bankalar Birliği, (2023, Ekim 15). Türkiye’de Kurulmuş Yabancı Sermayeli Bankaların Yurtiçi Şube Sayılarına Göre Büyüklüğü. https://www.tbb.org.tr/tr?aspxerrorpath=/modules/banka-bilgileri/banka_sube_bilgileri.
  • asp,Yapı Kredi, (2024, Temmuz 28). Yapı Kredi Gönüllüleri. https://www.yapikredi.com.tr/yapi- kredi-hakkinda/ kurumsal-sosyal-sorumluluk/kurumsal-sosyal-sorumluluk-projeleri/yapi- kredide-gonulluluk/
  • QNB FinansBank, (2023, Ekim 20). QNB FinansBank Basın Bülteni.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Halkla İlişkiler
Bölüm Makale
Yazarlar

Yasemin Kırkıl 0009-0009-8175-6590

Tuğçe Boran 0000-0001-5674-4090

Yayımlanma Tarihi 11 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2023
Kabul Tarihi 30 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kırkıl, Y., & Boran, T. (2024). KOTLER VE LEE’NİN ALTI SOSYAL GİRİŞİMİ KAPSAMINDA SOSYAL SORUMLULUK PROJELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 9(1), 19-40. https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1411710