Analyzing the Effects of Urban Sustainability Assessment Tools on City Branding: YeS-TR Case
Year 2023,
, 1034 - 1045, 16.12.2023
Aslı İlayda Koçak
,
Murat Akten
Abstract
Increasing competition between cities has led to the acceleration of branding efforts and to be treated as a commodity. In order to create a strong city brand, it is important to analyze the city well and shape all city components in a symbolic way. This is recognized as a challenging and costly process in dynamic, complex and multifaceted cities. Urban sustainability assessment tools allow cities to be addressed in a systematic, holistic and controlled manner. At the same time, it allows to reach a city that has adopted the principles of sustainable development and is resistant to climate change with an objective approach. Many urban sustainability assessment tools such as LEED, BREEAM, DGNB have been developed around the world. One of these assessment tools is YeS-TR, which has been developed in our country. Within the scope of this study, the effects of YeS-TR urban sustainability assessment tool on city branding are examined.
Thanks
The article complies with national and international research and publication ethics. Ethics Committee approval was not required for the study.
References
- Akturan, U. & Oğuztimur, S. (2016). Kent markalaşması kavramının içeriği ve gelişimi: Farklı disiplinler farklı yaklaşımlar, Planlama, 26(2), 117-129.
- Arıkan, R. (2018). Anket yöntemi üzerine bir araştırma, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1: 97-159.
- Berardi, U. (2015). Sustainability assessments of buildings, communities, and cities. In Assessing and Measuring
Environmental Impact and Sustainability. 497-545.
- Bilgili, F. F. (2021). Küreselleşmenin kentlerin ekonomik gelişimleri üzerine etkileri: TR 72 bölgesi illeri açısından bir
karşılaştırma. Journal of Economics and Administrative Sciences, 11(22), 254-280.
- Criterion Planners. (2014). A Global Survey of Urban Sustainability Rating Tools. Access Address (05.09.2023).
http://crit.com/wpccontent/uploads/2014/11/criterion_planners_ sustainability_ratings_tool.pdf.
- Dawodu, A., Sharifi, A., Cheshmehzangi, A. & Oladejo, J. (2021). The illusion of participation: Are participatory
indicators truly effective in neigborhood sustainability Assessment Tools. Journal of Cleaner Production, 311,
127538.
- Dinnie, K. (2010). City branding: Theory and cases. Springer. Access Address (08.09.2023):
https://link.springer.com/book/10.1057/9780230294790
- Hollis, N. (2012). Küresel Marka. Brange Yayınları.
- Koçak, A. İ. & Topay, M. (2022). Eko-kentleşme ilkeleri kapsamında “LEED, BREEAM ve YeS-TR” değerlendirme
araçlarının karşılaştırılması. Ecological Perspective, 2(1), 51-66.
- Koçyiğit, M. & Aktan, E. (2020). Kent markalaşması bağlamında tematik parkların kent imajı üzerindeki rolü:
konya kelebekler vadisi ziyaretçileri üzerinde bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik
Dergisi, 8(1), 1-20.
- Komeily, A. & Srinivasan, R. S. (2015). A need for balanced approach to neighborhood sustainability
assessments: A critical review and analysis. Sustainable Cities and Society, 18, 32-43.
- Merino-Saum, A., Halla, P., Superti, V., Boesch, A. & Binder, C. R. (2020). Indicators for urban sustainability: Key
lessons from a systematic analysis of 67 measurement ınitiatives. Ecological Indicators, 119, 106879.
- Ministry of Environment, Urbanization and Climate Change. (2021). Green Certificate Settlement Assessment
Guide. Access Address (06.09.2023): https://webdosya.csb.gov.tr/db/meslekihizmetler/menu/yesilbina-
degerlendirme-kilavuzu_20210611120321.pdf
- Noori, N. & De Jong, M. (2018). Towards credible city branding practices: how do Iran’s largest cities face
ecological modernization?. Sustainability, 10(5), 1354.
- Özçevik, Ö., Ertekin, Ö., Eyüboğlu, E., Oğuz, M., Akbulut, A., Çelik, Ö., Sandıkçı, N. & Kantemir, M. (2018).
Sürdürülebilirlik, Kentsel Form, Kentsel Dönüşüm ve Yeşil Sertifika Sistemleri İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme:
Ulusal Yeşil Sertifika YeS_TR Deneyimi. Türkiye Kentsel Morfoloji Araştırma Ağı II. Kentsel Morfoloji Sempozyumu"
Değişen Kent, Mekân ve Biçim" Kitabı. 31 Ekim-2 Kasım, İstanbul, 797-809.
- Paganoni, M. (2015). City branding and new media: Linguistic perspectives, discursive strategies and
multimodality. Springer. Access Address (08.09.2023): https://link.springer.com/book/10.1057/9781137387967
- Papatya, N., Papatya, G. & Hamşıoğlu, A. B. (2015). Sürdürülebilir rekabet yönetiminde marka değeri ve marka
güveni: Süleyman Demirel Üniversitesinde bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi Dergisi, 20(3), 35-54.
- Topal, A. K. (2004). Kavramsal olarak kent nedir ve Türkiye’de kent neresidir? Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 276-294.
- Unıted Nations. (2018). The Sustainable Development Goals Report. Erişim Tarihi: 17.09.2023.
https://unstats.un.org/sdgs/files/report/2018/TheSustainableDevelopmentGoalsRepor t2018-EN.pdf.
- Vahabian, M., Ghanbari, N., Nori, S. A. & Kalhornia, B. (2021). Explain the components of urban branding,
Emphasizing the Dimensions of Tourism. Shock and Vibration, 2021, 1-7.
- Yaylı, H. (2012). Küreselleşmenin kentler üzerine etkisi: “İstanbul örneği”. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi,
12(24), 331-356.
- Zeren, H. N. (2019). Markalaşma Yolundaki Kentler İçin Stratejik Kent Yönetimi: Karaman Örneğinden Öneriler.
Ekin Yayınları.
Kentsel Sürdürülebilirlik Değerlendirme Araçlarının Kent Markalaşması Üzerindeki Etkilerinin İrdelenmesi: YeS-TR Örneği
Year 2023,
, 1034 - 1045, 16.12.2023
Aslı İlayda Koçak
,
Murat Akten
Abstract
Kentler arasındaki artan rekabet markalaşma çalışmalarının hız kazanmasına ve meta olarak ele alınmasına neden olmuştur. Güçlü bir kent markasının oluşturulabilmesi için kentin iyi bir şekilde analiz edilmesi ve tüm kent bileşenlerinin sembolik biçimde şekillendirilmesi önem taşımaktadır. Dinamik yapıdaki, karmaşık ve çok yönlü kentlerde bu zorlu ve maliyetli bir süreç olarak kabul edilmektedir. Kentsel sürdürülebilirlik değerlendirme araçları; kentlerin sistematik, bütüncül ve kontrollü bir şekilde ele alınmasına olanak tanımaktadır. Aynı zamanda objektif bir yaklaşımla sürdürülebilir kalkınma ilkelerini benimsemiş, iklim değişikliğine dirençli bir kente ulaşmaya olanak tanımaktadır. Dünya üzerinde LEED, BREEAM, DGNB gibi birçok kentsel sürdürülebilirlik değerlendirilme aracı geliştirilmiştir. Bu değerlendirme araçlarından bir tanesi de ülkemizde geliştirilmiş olan YeS-TR’dir. Bu çalışma kapsamında YeS-TR kentsel sürdürülebilirlik değerlendirme aracının kent markalaşması üzerindeki etkileri irdelenmiştir.
References
- Akturan, U. & Oğuztimur, S. (2016). Kent markalaşması kavramının içeriği ve gelişimi: Farklı disiplinler farklı yaklaşımlar, Planlama, 26(2), 117-129.
- Arıkan, R. (2018). Anket yöntemi üzerine bir araştırma, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1: 97-159.
- Berardi, U. (2015). Sustainability assessments of buildings, communities, and cities. In Assessing and Measuring
Environmental Impact and Sustainability. 497-545.
- Bilgili, F. F. (2021). Küreselleşmenin kentlerin ekonomik gelişimleri üzerine etkileri: TR 72 bölgesi illeri açısından bir
karşılaştırma. Journal of Economics and Administrative Sciences, 11(22), 254-280.
- Criterion Planners. (2014). A Global Survey of Urban Sustainability Rating Tools. Access Address (05.09.2023).
http://crit.com/wpccontent/uploads/2014/11/criterion_planners_ sustainability_ratings_tool.pdf.
- Dawodu, A., Sharifi, A., Cheshmehzangi, A. & Oladejo, J. (2021). The illusion of participation: Are participatory
indicators truly effective in neigborhood sustainability Assessment Tools. Journal of Cleaner Production, 311,
127538.
- Dinnie, K. (2010). City branding: Theory and cases. Springer. Access Address (08.09.2023):
https://link.springer.com/book/10.1057/9780230294790
- Hollis, N. (2012). Küresel Marka. Brange Yayınları.
- Koçak, A. İ. & Topay, M. (2022). Eko-kentleşme ilkeleri kapsamında “LEED, BREEAM ve YeS-TR” değerlendirme
araçlarının karşılaştırılması. Ecological Perspective, 2(1), 51-66.
- Koçyiğit, M. & Aktan, E. (2020). Kent markalaşması bağlamında tematik parkların kent imajı üzerindeki rolü:
konya kelebekler vadisi ziyaretçileri üzerinde bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik
Dergisi, 8(1), 1-20.
- Komeily, A. & Srinivasan, R. S. (2015). A need for balanced approach to neighborhood sustainability
assessments: A critical review and analysis. Sustainable Cities and Society, 18, 32-43.
- Merino-Saum, A., Halla, P., Superti, V., Boesch, A. & Binder, C. R. (2020). Indicators for urban sustainability: Key
lessons from a systematic analysis of 67 measurement ınitiatives. Ecological Indicators, 119, 106879.
- Ministry of Environment, Urbanization and Climate Change. (2021). Green Certificate Settlement Assessment
Guide. Access Address (06.09.2023): https://webdosya.csb.gov.tr/db/meslekihizmetler/menu/yesilbina-
degerlendirme-kilavuzu_20210611120321.pdf
- Noori, N. & De Jong, M. (2018). Towards credible city branding practices: how do Iran’s largest cities face
ecological modernization?. Sustainability, 10(5), 1354.
- Özçevik, Ö., Ertekin, Ö., Eyüboğlu, E., Oğuz, M., Akbulut, A., Çelik, Ö., Sandıkçı, N. & Kantemir, M. (2018).
Sürdürülebilirlik, Kentsel Form, Kentsel Dönüşüm ve Yeşil Sertifika Sistemleri İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme:
Ulusal Yeşil Sertifika YeS_TR Deneyimi. Türkiye Kentsel Morfoloji Araştırma Ağı II. Kentsel Morfoloji Sempozyumu"
Değişen Kent, Mekân ve Biçim" Kitabı. 31 Ekim-2 Kasım, İstanbul, 797-809.
- Paganoni, M. (2015). City branding and new media: Linguistic perspectives, discursive strategies and
multimodality. Springer. Access Address (08.09.2023): https://link.springer.com/book/10.1057/9781137387967
- Papatya, N., Papatya, G. & Hamşıoğlu, A. B. (2015). Sürdürülebilir rekabet yönetiminde marka değeri ve marka
güveni: Süleyman Demirel Üniversitesinde bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi Dergisi, 20(3), 35-54.
- Topal, A. K. (2004). Kavramsal olarak kent nedir ve Türkiye’de kent neresidir? Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 276-294.
- Unıted Nations. (2018). The Sustainable Development Goals Report. Erişim Tarihi: 17.09.2023.
https://unstats.un.org/sdgs/files/report/2018/TheSustainableDevelopmentGoalsRepor t2018-EN.pdf.
- Vahabian, M., Ghanbari, N., Nori, S. A. & Kalhornia, B. (2021). Explain the components of urban branding,
Emphasizing the Dimensions of Tourism. Shock and Vibration, 2021, 1-7.
- Yaylı, H. (2012). Küreselleşmenin kentler üzerine etkisi: “İstanbul örneği”. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi,
12(24), 331-356.
- Zeren, H. N. (2019). Markalaşma Yolundaki Kentler İçin Stratejik Kent Yönetimi: Karaman Örneğinden Öneriler.
Ekin Yayınları.