Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geleneksel Mobilyanın İzlerini Fotoğraflardan Sürmek

Yıl 2021, , 555 - 563, 30.12.2021
https://doi.org/10.30785/mbud.948437

Öz

Kültürel değerlerimizin tariflenmesinde önemli bir parçayı oluşturan öğelerden biri olan geleneksel mobilyalar, bireysel kimliği belirtmenin yanında, üreten ve kullanan toplumun kültürüne, inancına, toplumsal kimliğine, etnik yapısına dayalı bilgiler de iletebilmektedir. Tüm bu özellikleri ile kültürel birikimi ve etkileşimini temsil eden katmanlardan oluşur. Kullanıcısının ona kattığı anlam ile hafızada yer edinen mobilyalar, sürekliliği sağlanmadığı sürece zamanla kullanıcısı ile ortadan kaybolur. Bu nedenle mobilyaların nesilden nesile aktarılarak sürdürülebilirliğinin sağlanması önemli bir konudur. Bu aşamada geçmişi anımsatan ve günümüze kadar ulaşamamış değerleri tanıyıp anlayabileceğimiz en etkili seçeneklerden biri fotoğraflardır. Çalışmada Trabzon Beşikdüzü ilçesinde seçilen kişilere ait fotoğraflar üzerine görüşmeler yapılmış ve kişilerin fotoğraflar üzerine kurdurduğu cümleler takip edilmiştir. Bu yolla fotoğraflardaki geleneksel mobilyaların kültürel ve anlamsal açıdan kişilerin hafızalarındaki yeri sorgulanmış ve fotoğrafların kültürel değerleri aktarmadaki yeri irdelenmiştir. Çalışmanın sonucunda sözlü kültür ve görsel kültürde geleneksel mobilyaların kültürel yaşantıdaki yerleri ve fotoğrafların bu etkileşimdeki önemi ortaya konmuştur.

Teşekkür

Makalede, ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada kullanılan anket çalışması Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Etik Kurulu’nun 08.09.2021 tarihli ve 17 no’lu kararı ile etik kurallara uygundur.

Kaynakça

  • Assmann, J. (1997). Moses the Egyptian. The Memory of Egypt in Westem Monolheism. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Assmann, J. (2018). Kültürel Bellek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, J. (2017). Bir Fotoğrafı Anlamak. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Depeli, G. (2010). Görsellik ve kültürel bellek ilişkisi: göçmenin evi. Kültür ve İletişim, 13(2), 9-39.
  • Dinçok, D. (2006). Fotoğraf ve bellek (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Dreamstime (t.y.). Muslim women making argan oil in Marrakesh, Erişim adresi (10.03.2021): https://www.dreamstime.com/photos-images/argan-oil-cooperative.html
  • Ertaş Beşir Ş., Sönmez E. ve Yılmaz B (2019). Action to discourse furniture: contemporary period example. Tasarım Kuram, 15(27), 77-84
  • Hasan Söyletmez Arşivi (2021). Hasankeyf. Erişim adresi (11.03.2021): https://twitter.com/hasansoylemez/status/1280491576473591811
  • İbrahim Aysündü Arşivi, (2016). Anadolu ocağı. Erişim adresi: https://www.pinterest.es/pin/563583340862664678/
  • İşlek, N. (2009). Görsel kültür ve toplumsal bellek bağlamında sayısal fotoğraf estetiği (Lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Kutlu, İ. ve Ergün, R. (2020). Geleneksel Anadolu yapılarında ahşap üst örtü gelişiminin değerlendirilmesi. International Journal of Mardin Studies, 1(1), 93-109.
  • Murtezaoğlu, S. (2012). Kültürel belleğin ritüel yoluyla kuruluşu. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 5(9), 344-350.
  • Özçam, I. (2013). Biçim dili ve iletişim ekseninde mobilyanın sembolleşmesi ve günümüz mobilyasının sembolleşmesinde rol oynayan sosyolojik ve teknolojik etkenler (Doktora tezi). MSGSÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Shutterstock (t.y.) Experience the excitement of the kitchen ın your home. Erişim adresi (15.03.2021): https://www.shutterstock.com/tr/search/traditional+indian+woman+cooking Şahin, D. (2018). Fotoğraf ve bellek: Shimon Attie, Marcelo Brodsky. Ulakbilge, 6(26), 875.
  • Trabzon Opera Binası. (2021). Erişim adresi (15.03.2021): https://www.star.com.tr/pazar/kuzeyin-akmsikayip-opera-binasi-haber-1276680/
  • Sözlü Tarih. (2021). In Wikipedia. Erişim adresi:13.04.2021, https://tr.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6zl%C3%BC_tarih

Tracing Traditional Furniture From Photos

Yıl 2021, , 555 - 563, 30.12.2021
https://doi.org/10.30785/mbud.948437

Öz

Traditional furniture can transmit information based on the culture, belief, social identity and ethnic structure of the society. Furniture, which takes a place in the memory with the meaning that the user adds to it, disappears when its continuity is not ensured. Photographs are one of the most effective options that we can recognize and understand the values that remind us of the past and have not reached the present day. In the study, interviews were made on the photographs of the selected people in the Trabzon Beşikdüzü district and the sentences that the people made on the photographs were followed. In this way, the cultural and semantic place of the traditional furniture in the photographs in people's memories was investigated. Thus, the place of traditional furniture in cultural life in oral and visual culture and the importance of photographs in this interaction have been revealed. 

Kaynakça

  • Assmann, J. (1997). Moses the Egyptian. The Memory of Egypt in Westem Monolheism. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Assmann, J. (2018). Kültürel Bellek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, J. (2017). Bir Fotoğrafı Anlamak. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Depeli, G. (2010). Görsellik ve kültürel bellek ilişkisi: göçmenin evi. Kültür ve İletişim, 13(2), 9-39.
  • Dinçok, D. (2006). Fotoğraf ve bellek (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Dreamstime (t.y.). Muslim women making argan oil in Marrakesh, Erişim adresi (10.03.2021): https://www.dreamstime.com/photos-images/argan-oil-cooperative.html
  • Ertaş Beşir Ş., Sönmez E. ve Yılmaz B (2019). Action to discourse furniture: contemporary period example. Tasarım Kuram, 15(27), 77-84
  • Hasan Söyletmez Arşivi (2021). Hasankeyf. Erişim adresi (11.03.2021): https://twitter.com/hasansoylemez/status/1280491576473591811
  • İbrahim Aysündü Arşivi, (2016). Anadolu ocağı. Erişim adresi: https://www.pinterest.es/pin/563583340862664678/
  • İşlek, N. (2009). Görsel kültür ve toplumsal bellek bağlamında sayısal fotoğraf estetiği (Lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Kutlu, İ. ve Ergün, R. (2020). Geleneksel Anadolu yapılarında ahşap üst örtü gelişiminin değerlendirilmesi. International Journal of Mardin Studies, 1(1), 93-109.
  • Murtezaoğlu, S. (2012). Kültürel belleğin ritüel yoluyla kuruluşu. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 5(9), 344-350.
  • Özçam, I. (2013). Biçim dili ve iletişim ekseninde mobilyanın sembolleşmesi ve günümüz mobilyasının sembolleşmesinde rol oynayan sosyolojik ve teknolojik etkenler (Doktora tezi). MSGSÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Shutterstock (t.y.) Experience the excitement of the kitchen ın your home. Erişim adresi (15.03.2021): https://www.shutterstock.com/tr/search/traditional+indian+woman+cooking Şahin, D. (2018). Fotoğraf ve bellek: Shimon Attie, Marcelo Brodsky. Ulakbilge, 6(26), 875.
  • Trabzon Opera Binası. (2021). Erişim adresi (15.03.2021): https://www.star.com.tr/pazar/kuzeyin-akmsikayip-opera-binasi-haber-1276680/
  • Sözlü Tarih. (2021). In Wikipedia. Erişim adresi:13.04.2021, https://tr.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6zl%C3%BC_tarih
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İç Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İrem Bekar 0000-0002-6371-9958

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Bekar, İ. (2021). Geleneksel Mobilyanın İzlerini Fotoğraflardan Sürmek. Journal of Architectural Sciences and Applications, 6(2), 555-563. https://doi.org/10.30785/mbud.948437