Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Aracılı Karşılaşmalar: Maket Yapım Teknikleri Dersi Örneği

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 737 - 750, 30.12.2021

Öz

Bu çalışmada mimarlık eğitiminin önemli bir parçası olan ve üniversitelerin müfredatında yer alan Maket Yapım Teknikleri (MYT) dersinin, Covid 19 salgını ile birlikte geçilen internet tabanlı uzaktan eğitim sürecindeki işleniş biçimi tartışılmaktadır. Bir tasarım ve/veya sunum aracı olarak mimari maket bir mekânı kavrayabilmenin ve onu kurabilmenin hala en vazgeçilmez araçlarından biridir. Uygulamalı bir ders olan MYT dersinin çevrim içi ortamda yürütülmesi ise hem dersin içeriği hem de ortamın sınırlılıkları ve olanakları bağlamında yeni durumları açığa çıkarmıştır. Dolayısıyla bu çalışmanın amacı MYT dersinin çevrim içi ortamda geçirdiği değişimi tartışmak ve bu değişim ile birlikte geliştirilen bir model önerisi sunmaktır. “Tarif et (izle) birlikte yap” eylemlerinden oluşan modelin tartışıldığı bu çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş, gözleme dayalı vaka çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonunda, çevrim içi ortamla birlikte MYT dersindeki temas biçimlerinin değişimini etkileyen bulgular elde edilmiştir. Söz konusu değişim ders sürecindeki iletişim ve ilişki biçimlerini yeniden tariflemiş, “aracılı karşılaşmaları” açığa çıkarmıştır.

Teşekkür

Bu makale Ondokuz Mayıs Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nde, 2020-2021 bahar yarıyılında çevrim içi ortamda internet tabanlı uzaktan eğitim ile yürütülen Maket Yapım Teknikleri seçmeli dersi üzerinden gerçekleştirilmiştir. Derse katkı sağlayan ve bu makalede kullanılan görsellere (ekran görüntüsü ve maket çalışması fotoğrafları) paylaşım izni veren öğrencilerim Ayşenur Kartal, Duraid Muayad Waleed Al Sammarraie, Fulya Aydın, İlayda Eser, Selam Dablan ve Sude Genç’e teşekkür ederim. Makalede ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Kullanılan tüm görseller için kullanım izni alınmıştır. Çalışmada etik kurul izni gerekmemiştir.

Kaynakça

  • Abdelhameed, W. (2011). Architectural form creation in the design studio: Physical modeling as an effective design tool. ArchNet-IJAR: International Journal of Architectural Research, 5(3), 81-92. doi: 10.26687/archnet-ijar.v5i3.208.
  • Ardıç, E. ve Altun, A. (2017). Dijital çağın öğreneni. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi (IJONASS), 1(1), 12-30.
  • Asar, H. (2018). Mimari temsil araçlarından maketin tasarım düşüncesindeki yeri. Tasarım + Kuram, 14(26), 24-35. doi: 10.23835/tasarimkuram.523210
  • Cannaerts, C. (2009). Models of/ models for architecture: Physical and digital modelling in early design stages. Session 22: CAAD Curriculum 3 - eCAADe 27. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/334170593_Models_of_Models_for_Architecture_Physical_and_Digital_Modelling_in_Early_Design_Stages
  • Coldeway, D.O. (1987). Concepts: Behavior analysis in distance education: A systems perspective. American Journal of Distance Education, 1(2), 7-20. doi: 10.1080/08923648709526580
  • Dewey, J. (1997). Experience and education: The Kappa Delta Pi Lecture Series, Touchstone Edition: Simon & Schuster.
  • Dhull, P. ve Beniwal, R. (2019). Blending Learning: Effective Use of Technology in Classrooms. International Journal of Science and Research (IJSR), 8(7), 1593-1595.
  • Dunn, N. (2010). Architectural modelmaking. London: Laurance King Publishing.
  • Farrelly, L. (2012). Mimarlık temelleri 01: Mimarlıkta sunum teknikleri. Çev. Feyza, A. Literatür.
  • Gergin, A. (2015). Sanat ve tasarım alanlarında maket yapımının tasarım, üretim ve sunum aşamalarına etkileri. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, (14). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203776
  • Henderson, G. (2016). Why make models? Erişim Adresi: https://www.architectsjournal.co.uk/news/opinion/why-make-models
  • Kararmaz, Ö. ve Ciravoğlu, A. (2017). Erken dönem mimari tasarım stüdyolarına deneyim tabanlı yaklaşımların bütünleştirilmesi üzerine bir araştırma. Megaron, 12 (3), 409-419. doi: 10.5505/megaron.2017.05925
  • Karslı, U. T. (2014). Eğitim ve meslek pratiğinin yaratıcı entegrasyonu: “Tasarla-yap-öğren”, Mimarlık (379). Erişim adresi: http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=393&RecID=3472
  • Kılınç, C., Balçık, S., Karaoğlu, G. ve Yamaçlı, R. (2021). Mimarlık stüdyo eğitiminde covıd-19 süreci: ‘Temassız deneyimler’. Modular Journal, (4)1, 62-70.
  • Kolb, D. A. (2015). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. (2nd ed.). Pearson Education, Inc.
  • Kristiánová, K., Joklová, V. ve Meciar, I. (2018). Physical models in architectural education and the use of new technologies. Proceedings of ICERI2018 Conference, 12th-14th November, Seville, Spain, s. 2177-2183.
  • Maltzan, M. (2010). The model. M. Riedijk (Ed.). Architecture as a craft: Architecture, drawing, model and position (ss. 197-214) içinde. Amsterdam: SUN Architecture Publishers.
  • Mohr, K. A. ve Mohr, E. S. (2017). Understanding generation Z students to promote a contemporary learning environment. Journal on Empowering Teaching Excellence, 1(1), 9.
  • Onur, D. ve Zorlu, T. (2017). Tasarım stüdyolarında uygulanan eğitim metotları ve yaratıcılık ilişkisi. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 7(4), 542-555.
  • Özgüven, Y., Şen Bayram, A.K. ve Cantürk, E. (2020). Mimari tasarım stüdyosunda bir tamir deneyimi: COVID-19 ve uzaktan eğitim süreci, Ege Mimarlık Dergisi (108). Erişim adresi: http://egemimarlik.org/108/10.pdf
  • Persada, S. F., Miraja, B. A. ve Nadlifatin, R. (2019). Understanding the generation Z behavior on d-learning: A unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT) approach. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(5).
  • Rzazade Yılmaz, D. ve Polat, S. (2020). Teknolojik yenilikler doğrultusunda mimarlık eğitim mekânlarının dönüşümü: Yurtdışındaki ve Türkiye’deki mimarlık okulları üzerine bir araştırma. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 5(2), 441-460. doi: 10.26835/my.746719
  • Savaş, S. ve Karataş, S. (2019). Z kuşağı öğrencisini tanımak. Eğitim Araştırmaları, 223-237.
  • Şekerci, Y., Danacı, H. M. ve Elinç, Z. K. (2021). Uzaktan eğitimin uygulamalı derslerde sürdürülebilirliği: Mimarlık bölümleri örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(1), 54-68. doi: https://doi.org/10.29048/makufebed.874055.
  • Spankie, R. (2009). Basics interior architecture 03: Drawing out the interior. AVA Publishing SA.
  • Toplu, M. ve Gökçearslan, Ş. (2012). E-öğrenmenin gelişimi ve internetin eğitim sürecine yansımaları: Gazi üniversitesi örneği. Türk Kütüphaneciliği, 26(3), 501-535.
  • Turner, A. (2015). Generation Z: Technology and social interest. The journal of individual Psychology, 71(2), 103-113.
  • Yıldırım Okta, B. (2019). Mimarlık eğitiminde yaparak öğrenme: Bir bölü bir. Erişim Adresi: https://xxi.com.tr/i/mimarlik-egitiminde-yaparak-ogrenme-bir-bolu-bir

Mediated Encounters: Example of Model-Making Techniques Course

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 737 - 750, 30.12.2021

Öz

This study examines how the Model-Making Techniques (MMT) course, an essential part of architectural education and included in university curricula, is taught in the internet-based distance education process in conjunction with the Covid 19 epidemic. Conducting the MMT course, a practical course, in an online environment has revealed new situations in terms of both the course's content and the environment's limitations and possibilities. Therefore, this study aims to discuss the changes that the MMT course has undergone in the online environment and to present a model proposal that has resulted from these changes. In this study, the model consisting of "describe/(watch)/do-it-together" actions has been discussed, a qualitative research approach has been adopted, and a case study based on observation has been carried out. The change coming with the online environment has redefined the forms of communication and relationships in the course process, revealing "mediated encounters."

Kaynakça

  • Abdelhameed, W. (2011). Architectural form creation in the design studio: Physical modeling as an effective design tool. ArchNet-IJAR: International Journal of Architectural Research, 5(3), 81-92. doi: 10.26687/archnet-ijar.v5i3.208.
  • Ardıç, E. ve Altun, A. (2017). Dijital çağın öğreneni. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi (IJONASS), 1(1), 12-30.
  • Asar, H. (2018). Mimari temsil araçlarından maketin tasarım düşüncesindeki yeri. Tasarım + Kuram, 14(26), 24-35. doi: 10.23835/tasarimkuram.523210
  • Cannaerts, C. (2009). Models of/ models for architecture: Physical and digital modelling in early design stages. Session 22: CAAD Curriculum 3 - eCAADe 27. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/334170593_Models_of_Models_for_Architecture_Physical_and_Digital_Modelling_in_Early_Design_Stages
  • Coldeway, D.O. (1987). Concepts: Behavior analysis in distance education: A systems perspective. American Journal of Distance Education, 1(2), 7-20. doi: 10.1080/08923648709526580
  • Dewey, J. (1997). Experience and education: The Kappa Delta Pi Lecture Series, Touchstone Edition: Simon & Schuster.
  • Dhull, P. ve Beniwal, R. (2019). Blending Learning: Effective Use of Technology in Classrooms. International Journal of Science and Research (IJSR), 8(7), 1593-1595.
  • Dunn, N. (2010). Architectural modelmaking. London: Laurance King Publishing.
  • Farrelly, L. (2012). Mimarlık temelleri 01: Mimarlıkta sunum teknikleri. Çev. Feyza, A. Literatür.
  • Gergin, A. (2015). Sanat ve tasarım alanlarında maket yapımının tasarım, üretim ve sunum aşamalarına etkileri. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, (14). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203776
  • Henderson, G. (2016). Why make models? Erişim Adresi: https://www.architectsjournal.co.uk/news/opinion/why-make-models
  • Kararmaz, Ö. ve Ciravoğlu, A. (2017). Erken dönem mimari tasarım stüdyolarına deneyim tabanlı yaklaşımların bütünleştirilmesi üzerine bir araştırma. Megaron, 12 (3), 409-419. doi: 10.5505/megaron.2017.05925
  • Karslı, U. T. (2014). Eğitim ve meslek pratiğinin yaratıcı entegrasyonu: “Tasarla-yap-öğren”, Mimarlık (379). Erişim adresi: http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=393&RecID=3472
  • Kılınç, C., Balçık, S., Karaoğlu, G. ve Yamaçlı, R. (2021). Mimarlık stüdyo eğitiminde covıd-19 süreci: ‘Temassız deneyimler’. Modular Journal, (4)1, 62-70.
  • Kolb, D. A. (2015). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. (2nd ed.). Pearson Education, Inc.
  • Kristiánová, K., Joklová, V. ve Meciar, I. (2018). Physical models in architectural education and the use of new technologies. Proceedings of ICERI2018 Conference, 12th-14th November, Seville, Spain, s. 2177-2183.
  • Maltzan, M. (2010). The model. M. Riedijk (Ed.). Architecture as a craft: Architecture, drawing, model and position (ss. 197-214) içinde. Amsterdam: SUN Architecture Publishers.
  • Mohr, K. A. ve Mohr, E. S. (2017). Understanding generation Z students to promote a contemporary learning environment. Journal on Empowering Teaching Excellence, 1(1), 9.
  • Onur, D. ve Zorlu, T. (2017). Tasarım stüdyolarında uygulanan eğitim metotları ve yaratıcılık ilişkisi. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 7(4), 542-555.
  • Özgüven, Y., Şen Bayram, A.K. ve Cantürk, E. (2020). Mimari tasarım stüdyosunda bir tamir deneyimi: COVID-19 ve uzaktan eğitim süreci, Ege Mimarlık Dergisi (108). Erişim adresi: http://egemimarlik.org/108/10.pdf
  • Persada, S. F., Miraja, B. A. ve Nadlifatin, R. (2019). Understanding the generation Z behavior on d-learning: A unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT) approach. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(5).
  • Rzazade Yılmaz, D. ve Polat, S. (2020). Teknolojik yenilikler doğrultusunda mimarlık eğitim mekânlarının dönüşümü: Yurtdışındaki ve Türkiye’deki mimarlık okulları üzerine bir araştırma. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 5(2), 441-460. doi: 10.26835/my.746719
  • Savaş, S. ve Karataş, S. (2019). Z kuşağı öğrencisini tanımak. Eğitim Araştırmaları, 223-237.
  • Şekerci, Y., Danacı, H. M. ve Elinç, Z. K. (2021). Uzaktan eğitimin uygulamalı derslerde sürdürülebilirliği: Mimarlık bölümleri örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(1), 54-68. doi: https://doi.org/10.29048/makufebed.874055.
  • Spankie, R. (2009). Basics interior architecture 03: Drawing out the interior. AVA Publishing SA.
  • Toplu, M. ve Gökçearslan, Ş. (2012). E-öğrenmenin gelişimi ve internetin eğitim sürecine yansımaları: Gazi üniversitesi örneği. Türk Kütüphaneciliği, 26(3), 501-535.
  • Turner, A. (2015). Generation Z: Technology and social interest. The journal of individual Psychology, 71(2), 103-113.
  • Yıldırım Okta, B. (2019). Mimarlık eğitiminde yaparak öğrenme: Bir bölü bir. Erişim Adresi: https://xxi.com.tr/i/mimarlik-egitiminde-yaparak-ogrenme-bir-bolu-bir
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Hande Asar 0000-0003-3201-3204

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 13 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Asar, H. (2021). Aracılı Karşılaşmalar: Maket Yapım Teknikleri Dersi Örneği. Journal of Architectural Sciences and Applications, 6(2), 737-750.