İç mimarlık; tasarlanan mekânın verilen kararlar doğrultusunda amacına uygun çözümler üretmesi ve var olan problemi çözme faaliyeti olarak adlandırılabilir. Fakat geleneksel öğrenme metotları ile gerçek dünya sorunlarını anlamak ve çözmek zaman zaman yeterli olamamaktadır. Bu nedenle birçok disiplinin entegrasyonu ile edinilen bilgi ve düşünme biçimini etkileyecek yeni çözümler üretebilmek üzere oluşturulan eğitim modelleri geliştirilmektedir. Tasarım odaklı düşünme modeli de yaratıcılığın, problem çözmenin ve yenilikçiliğin vazgeçilmezi olduğundan tasarım eğitim sürecinde giderek daha önemli hale gelmektedir. Çalışma; Selçuk Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi İç Mimarlık Bölümü 2022-2023 güz yarıyılı 4.sınıf öğrencileri ile İç Mimari Proje-V dersi kapsamında 14 haftalık stüdyo çalışması kapsamında gerçekleştirilmiştir. Çalışma tasarım odaklı düşünme metodu üzerine kurgulanmıştır. Dört aşamadan oluşan çalışmanın amacı; öğrencinin bir metoda bağlı kalarak belirlenen problemler özelinde özgün ve yenilikçi projeler üretmesini sağlamaktır. Bu sayede güncel klinik mekânlarını tasarlarken yaratıcı düşünme ve düşündüğünü fikre dönüştürme sürecinde öğrenciye kazandırılan öğrenim çıktıları belirlenebilecektir.
Interior architecture can be described as the activity of a designated space to produce solutions that are appropriate to its purpose and to solve existing problems in accordance with the decisions made. However, sometimes using conventional learning techniques to comprehend and solve real-world problems is insufficient. Therefore, through the integration of many disciplines, educational models are being developed to produce new solutions that will influence the knowledge and thinking acquired. Design-oriented thinking is also becoming more and more important in the design education process, as creativity, problem-solving and innovation are indispensable. As part of a 14-week studio study for the Interior Architecture Project-V course, the study was conducted with fourth-grade students from Selçuk University's Faculty of Architecture and Design in the fall semester of 2022–2023. The study is based on a design-oriented thinking method. The objective of the four-stage study is to enable the student to produce original and innovative projects specific to the identified problems by staying attached to a method. This will enable the student to identify the learning outcomes in the process of creative thinking and transforming thinking into an idea when designing the current clinical premises.
Clinic design design-oriented thinking model design interior architecture problem-oriented solution.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Interior Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | December 20, 2023 |
Acceptance Date | June 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |