The aim of this study is to integrate the use of tablet PCs in 10th grade high school mathematics courses and to identify the opinion of students on tablet use hence qualitative experimental method is used. The sample of study is constituted of 18 students in a high school located in İzmir/Turkey. The data collection tools included the interview form to determine the differences between the students' views regarding the use of tablets in mathematics lessons and the processing of mathematics lessons, and the observation form during the course follow-up. The data obtained from the one-to-one interviews with the students were analyzed with content analysis method and the course follow-up data obtained with the observation form were analyzed with descriptive analysis method since it is a certain framework. It is observed during the study that students have positive thoughts on using tablet PCs in mathematics courses and they utilize instructional design tools successfully. It is also observed that the students don't face any difficulties in using tablet PCs in courses; however, due to weak background knowledge of the students, they have some trouble in understanding particular parts of instructional design tools.
Mathematics education tablet PC integration students’ opinion
Bu araştırmada Tablet PC'nin 10. sınıf matematik dersine entegrasyonunun yapılması ve buna yönelik öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlandığından araştırma modeli olarak eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İzmir ilinde MEB'e bağlı bir okuldaki 10. sınıfta öğrenim gören 18 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları arasında öğrencilerin matematik derslerinde tablet kullanımı ile matematik derslerinin işlenişine ilişkin görüşlerinde ne gibi farklılıklar olduğunu belirlemek amacıyla görüşme formu ve ders takibi sırasında ise gözlem formu bulunmaktadır. Öğrencilerle yapılan birebir görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle, gözlem formu ile elde edilen ders takibi verileri, belirli bir çerçeve olması sebebiyle betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda öğrencilerin birçoğunun tablet desteğiyle matematik derslerinin işlenmesi konusunda görüşlerinin uygulama süresinde olumlu yönde olduğu ve hazırlanan öğretim tasarımının başarılı bir şekilde uygulanabildiği sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin ders içinde tablet kullanımıyla ilgili çok sıkıntı yaşamadıkları fakat ön öğrenmelerindeki yetersizlikten dolayı öğretim tasarımının bazı kısımlarını anlamakta güçlük çektikleri tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |