Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yöntemi Kullanılmasına İlişkin Görüşleri Ümmühan ORMANCI1 Sevil ÖZCAN2

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 122 - 160, 12.06.2011

Öz

Çalışmada, ilköğretim öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersinde drama yönteminin kullanılmasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla; 20 ilköğretim altıncı sınıf öğrencisiyle sürdürülen çalışmada dersler beş hafta boyunca drama yöntemine uygun olarak işlenmiş ve süreç sonunda yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrenciler, drama yapmaktan hoşlandıklarını ve drama yönteminin Fen ve Teknoloji dersinde kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir. Bunun yanında öğrenciler drama yöntemi sayesinde, arkadaşlık ilişkilerinin arttığını ve Fen dersini daha fazla sevdiklerini ifade etmişlerdir. Bu sonuçlardan yola çıkarak Fen ve Teknoloji derslerinde drama yönteminin kullanılmasına ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. ve Tokgöz, N. {2000). Müze Ortamında Drama ile Yaşantılara Dayalı Öğrenme- Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği-. N. Aslan (Ed.) "Dramaya Çok Yönlü Bakış". Türkiye 2. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Adıgüzel, H. Ö. {2006). Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1 (1), 17-29.
  • Annarella, L. A. (1992). Creative Drama in the Classroom. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 391 206).
  • Aslan, N. {2006). Eğitimde Alternatif Bir Yöntem: Yaratıcı Drama. H. Ö. Adıgüzel {Ed.) "Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar". Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Aslan, N. {2008). Drama Öğretimi. N. Aslan {Ed.) "Eğitimde Drama". Türkiye 10. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Bailey, S. ve Watson, R. (1998). Establishing Basic Ecological Understanding in Younger Pupils: A Pilot Evaluation of a Strategy Based on Drama/Role Play. İnternational Journal of Science Education, 20 (2), 139-152.
  • Balcı, A. {2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Başkan, H. {2006). "Fen ve Teknoloji Öğretiminde Drama Yönteminin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi ve Öğrenci Motivasyonu Üzerine Etkisi". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bertiz, H. {2005). "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramaya Yönelik Tutumları ve Öyküleme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri." Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. {2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Can, B. T. {2007). Yaratıcı Drama Uygulamalı Öğretimin Öğrencilerin Fen Başarısı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerindeki Etkileri. N. Aslan (Ed.) "Drama Kavramları". Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Can, B. ve Cantürk-Günhan, B. {2009). Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Ölçeği. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4 (1), 34- 43.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. {2005). Dramada Beden Dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6 (2), 103-113.
  • Çam, F., Özkan, E. ve Avinç, İ. {2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Derse Karsı İlgi Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Köy ve Merkez Okulları Örneği. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 459-483.
  • Çepni, S. {2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çevik, H. {2006). "Çocuklara Yabancı Dil Öğretiminde Drama Tekniğinin Kullanımı". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi “osyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Dalbudak, Z. ve Köksal-Akyol, A. {2008). Anaokulu Öğretmenlerinin Eğitim Programlarında Drama Etkinliklerine Yer Verme Durumlarının İncelenmesi. Ç. Ü. “osyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 169-188.
  • Dorion, K. R. (2009). Science Through Drama: A Multiple Case Exploration of the Characteristics of Drama Activities Used in Secondary Science Lessons. İnternational Journal of Science Education, 16 (1), 2247-2270.
  • Duatepe, A. {2004). "The Effects of Drama Based Instruction on “eventh Grade “tudents' Geometry Achievement, Van Hiele Geometric Thinking Levels, Attitude Toward Mathematics And Geometry". Unpublished PhD thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Farris, P. J. ve Parke, J. (1993). To Be or not to Be: What Students Think About Drama. The Clearing House, 66 (4), 231-234. Francis, M. (2007) The İmpact of Drama on Pupils' Learning in Science. School Science Review, 89 (327), 91–102.
  • Freeman, G. D., “ullıvan, K. ve Fulton, C. ‘. {2003). Effects of Creative Drama on Self-Concept, Social Skills and Problem Behavior. The Journal of Educational Research, 96 (3), 131-138.
  • Genç, H. N. {2003). Eğitimde Yaratıcı Dramanın Alımlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24,196-205.
  • Gönen, S. ve Andaç, K. {2009). Gözden Geçirme Stratejisi ile Desteklenmiş Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Basınç Konusundaki Erişilerine ve Bilgilerinin Kalıcılığına Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 28-40.
  • Gürol, A. {2003a). Okul Öncesi Öğretmenleri ile Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eğitimde Dramanın Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Innes, M., Moss, T. ve Smigiel, H. (2001). What Do the Children Say? The İmportance of Student Voice. Research in Drama Education, 6 (2), 207-221.
  • Kara, Y. ve Çam, F. {2007). Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı “osyal Becerilerin Kazandırılmasına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32,145-155.
  • Karadağ, E. {2005). "Eğitim Yönetim ve Öğretim Yöntemleri İlişkisi Kapsamında Drama Yönteminin Değerlendirilmesi". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. {2006). İlköğretim Birinci Kademesi Öğrencilerinin Drama Yöntemine Karşı Tutumlarının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 45–53.
  • Karadağ, E., Korkmaz, T., Çalışkan, N. ve Yüksel, “. {2008). Drama Lideri Olarak Öğretmen ve Eğitimsel Drama Uygulama Yeterliği Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, (2), 169-196.
  • Karakaya, N. {2007). İlköğretimde Drama ve Örnek Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 103-139. Kavak, N. ve Köseoğlu, F. {2007). Yapılandırıcı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Rol Oynama Öğretim Yönteminin Avantaj ve Dezavantajları. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,(2), 309-325.
  • Köksal-Akyol, A. {2003). Drama ve Dramanın Önemi. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 179–192.
  • Köksal-Akyol, A. {2004). Eğitimde Drama. Oluşum Drama Enstitüsü İç Bülten, 28, 4-5.
  • Köseoğlu, İ. ve Ünlü, M. {2006). Coğrafya Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 13, 125-132.
  • McCaslin, N. (2005). Seeking the Aesthetic in Creative Drama and Theatre for Young Audiences. Journal of Aesthetic Education, 39 (4), 3-11.
  • McNaughton, M. J. {1997). Drama and Children's Writing: aStudy of the İnfluence of Drama on the İmaginative Writing of Primary School Children. Research in Drama Education, 2 (1), 55-86.
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational Drama in the Teaching of Education for Sustainability. Environmental Education Research, 10 (2), 139-155.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook.
  • Okvuran, A. {1994). Çağdaş İnsanı Yaratmada Yaratıcı Drama Eğitiminin Önemi ve Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27 (1), 185-194.
  • Okvuran, A. (2001). Okul Öncesi Dönemde Yaratıcı Drama. Çoluk Çocuk Dergisi, 3, 22-25.
  • Okvuran, A. (2009). Assessment of Drama Courses From the Preschoolers' Point of View. International Journal of Social Sciences, 4 (4), 256-259.
  • Ormancı, Ü. ve Şaşmaz-Ören, F. {2010). Dramanın İlköğretimde Kullanılabilirliğine Yönelik “ınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi Örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43 (1), 165-191. Oruç, S. {2004). "Eğitim Fakültelerinde "İlköğretimde Drama" Dersini Veren Öğretim Elemanlarının Karşılaştıkları Güçlükler ve Çözüm Önerileri". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Önder, A. ve Kamaraj, I. {2004). Okul Öncesi Dönemdeki 5-6 Yaş Çocukların Eğitici Drama Etkinlikleri İle İlgili Görüşleri. N. Aslan {Ed.) "Drama Liderliği". Türkiye 6. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama “emineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Özdemir, P., Akfırat, O. N. ve Adıgüzel, H. Ö. {2009). Bilim ve Yaratıcı Drama Eşliğinde Doğa Eğitimi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4 (7), 69-77.
  • Özen, Y., Gül, A. ve Gülaçtı, F. {2008). İlköğretim Beşinci Sınıflar Sosyal Bilgiler Dersi "Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk" Ünitesindeki "Atatürk İlkeleri ve İnkılâpları" Adlı Konunun Altı Köşeli Şapka Drama Tekniği ile Uygulanmasının Öğrenci Başarısına Etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 10 (1), 155-170.
  • Pantidos, P., Spathi, K. ve Vitoratos, E. (2001) The Use of Drama in Science Education: the Case of "Blegdamsvej Faust". Science and Education, 10, 107-117.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative Drama and Young Children: The Dramatic Learning Connection. Arts Education Policy Review, 94 (6), 24–28.
  • Ødegaard, M. {2003). Dramatic “cience. A Critical Review of Drama in Science Education. Studies in Science Education, 39, 75-102.
  • Sağırlı, H. E. ve Gürdal, A. {2002a). Fen Bilgisi Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 213-224.
  • Sağırlı, H. E. ve Gürdal, A. {2002b). Fen Bilgisi Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Tutumuna Etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara. [Online]: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/ozetler/d086.pdf adresinden 28.02.2009 tarihinde edinilmiştir.
  • San, İ. {1991). Yaratıcı Drama –Eğitsel Boyutları. İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri, İzmir. Saraç, G. {2007). "The Use of Creative Drama in Developing the “peaking “kills of Young Learners". Unpublished M.A. Thesis, Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Selimhocaoğlu, A. {2004a). Drama ve İlköğretimde Dramanın Önemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Selvi, K. {2003). Eğitimde Yaratıcı Drama Yöntemini Uygulama İlkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 181-188.
  • Sungurtekin, Ş., Onur-“ezer, G., Bağçeli-Kahraman, P. ve “adioğlu, Ö. {2009). The Views of Pre- Service Teachers about Creative Drama: A Study According to Gender. İlköğretim Online, 8 (3), 755-770.
  • Tekin, S. (2007). Hizmet-İçi Eğitimin Öğretmenlerin Drama Hakkındaki Görüşlerine Katkıları. N. Aslan (Ed.) "Drama Kavramları". Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama “emineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Tezci, E. ve Gürol, A. {2003). Oluşturmacı Öğretim Tasarımı ve Yaratıcılık. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 2 (1), 50-55.
  • Tımbıl, N. {2008). "İlköğretim II. Kademe Fen Öğretiminde Aktif Öğrenme Yaklaşımı ve Drama Tekniği Kullanılmasının Öğrenci Başarılarına Etkilerinin Karşılaştırılması". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Uşaklı, H. {2006). "Drama Temelli Grup ‘ehberliğinin İlköğretim V. “ınıf Öğrencilerinin Arkadaşlık İlişkileri, Atılganlık Düzeyi ve Benlik-“aygısına Etkisi". Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Üstündağ, T. {2006). Yaratıcı Drama Eğitim Programının Öğeleri. H. Ö. Adıgüzel {Ed.) "Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar". Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Vural, ‘. A. {2002). Eğitimde dramada Dorothy Heathcote ve "uzman rolü yaklaşımı". Oluşum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi İç Bülteni, 20, 8-12. Yalım, N. {2003). "İlköğretim Dördüncü “ınıf Fen Bilgisi Dersinin Yaratıcı Drama Yöntemi ile Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yaman, B. (2005). Senaryo Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına {“TÖY) Dayalı Eğitimde Drama Yönteminin, İlköğretim Beşinci “ınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Başarılarına Etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2), 465-482.
  • Yassa, N. A. (1999). High “chool İnvolvement in Creative Drama. Research in Drama Education, 4 (1), 37-49.
  • Yeğen, G. (2006), Öğretmen Adaylarının Kadına Uygulanan Şiddet Olgusuna Drama Yöntemi İle Bakışı. II. Uluslar Arası Kadın Araştırmaları Konferansı, Gazimagusa, Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • Yeğen, G. (2008). Matematik Öğretmen Adaylarının Eğitimde Dramanın “ağlayacağı Bireysel ve Mesleki Katkılara Yönelik Düşünceleri. N. Aslan {Ed.) "Eğitimde Drama". Türkiye 10. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama “emineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. {2006). “osyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızbaş, F. {2007).Çocukta Duygusal )ekanın Gelişiminde Drama Yönteminin Kullanılması ve Etkinlik Örnekleri. N. Aslan {Ed.) "Drama Kavramları". Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Yılmaz-Cihan, G. {2006). "Fen Bilgisi Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanımı". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli
  • Yiğit, N., Tural, G., Alev, N. ve Aydın, Ö. {2009). Fen Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanım Durumlarının Ortaya Konması. e Journal of New World Sciences Academy, 4 (3), 975-993.
  • Zayimoğlu, F. {2006). "İlköğretim 6. “Sınıf “osyal Bilgiler Dersi "Coğrafya ve Dünyamız" Ünitesinde Yaratıcı Drama Yöntemi Kullanımının Öğrenci Başarısı ve Tutumlarına Etkisi". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Elementary Students’ Opinions About Using The Drama Method in Science and Technology Course

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 122 - 160, 12.06.2011

Öz

The present study aimed to identify elementary students’ opinions about using the drama method in science and technology course. To this end, 20 elementary sixth-grade students were taught the course for five weeks in accordance with the drama method and semi- structured interviews were held at the end of the process. The data obtained from the study were analyzed by content analysis. According to the reuslts obtained, the students stated that they liked acting and the drama method should be employed in Science and Technology course. In addition, the students also stated that the drama method promoted their friendships and made them like the science course more. In the light of these results, certain suggestions are made about the use of drama method in science and technology course.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. ve Tokgöz, N. {2000). Müze Ortamında Drama ile Yaşantılara Dayalı Öğrenme- Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği-. N. Aslan (Ed.) "Dramaya Çok Yönlü Bakış". Türkiye 2. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Adıgüzel, H. Ö. {2006). Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1 (1), 17-29.
  • Annarella, L. A. (1992). Creative Drama in the Classroom. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 391 206).
  • Aslan, N. {2006). Eğitimde Alternatif Bir Yöntem: Yaratıcı Drama. H. Ö. Adıgüzel {Ed.) "Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar". Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Aslan, N. {2008). Drama Öğretimi. N. Aslan {Ed.) "Eğitimde Drama". Türkiye 10. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Bailey, S. ve Watson, R. (1998). Establishing Basic Ecological Understanding in Younger Pupils: A Pilot Evaluation of a Strategy Based on Drama/Role Play. İnternational Journal of Science Education, 20 (2), 139-152.
  • Balcı, A. {2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Başkan, H. {2006). "Fen ve Teknoloji Öğretiminde Drama Yönteminin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi ve Öğrenci Motivasyonu Üzerine Etkisi". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bertiz, H. {2005). "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramaya Yönelik Tutumları ve Öyküleme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri." Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. {2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Can, B. T. {2007). Yaratıcı Drama Uygulamalı Öğretimin Öğrencilerin Fen Başarısı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerindeki Etkileri. N. Aslan (Ed.) "Drama Kavramları". Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Can, B. ve Cantürk-Günhan, B. {2009). Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Ölçeği. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4 (1), 34- 43.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. {2005). Dramada Beden Dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6 (2), 103-113.
  • Çam, F., Özkan, E. ve Avinç, İ. {2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Derse Karsı İlgi Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Köy ve Merkez Okulları Örneği. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 459-483.
  • Çepni, S. {2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çevik, H. {2006). "Çocuklara Yabancı Dil Öğretiminde Drama Tekniğinin Kullanımı". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi “osyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Dalbudak, Z. ve Köksal-Akyol, A. {2008). Anaokulu Öğretmenlerinin Eğitim Programlarında Drama Etkinliklerine Yer Verme Durumlarının İncelenmesi. Ç. Ü. “osyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 169-188.
  • Dorion, K. R. (2009). Science Through Drama: A Multiple Case Exploration of the Characteristics of Drama Activities Used in Secondary Science Lessons. İnternational Journal of Science Education, 16 (1), 2247-2270.
  • Duatepe, A. {2004). "The Effects of Drama Based Instruction on “eventh Grade “tudents' Geometry Achievement, Van Hiele Geometric Thinking Levels, Attitude Toward Mathematics And Geometry". Unpublished PhD thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Farris, P. J. ve Parke, J. (1993). To Be or not to Be: What Students Think About Drama. The Clearing House, 66 (4), 231-234. Francis, M. (2007) The İmpact of Drama on Pupils' Learning in Science. School Science Review, 89 (327), 91–102.
  • Freeman, G. D., “ullıvan, K. ve Fulton, C. ‘. {2003). Effects of Creative Drama on Self-Concept, Social Skills and Problem Behavior. The Journal of Educational Research, 96 (3), 131-138.
  • Genç, H. N. {2003). Eğitimde Yaratıcı Dramanın Alımlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24,196-205.
  • Gönen, S. ve Andaç, K. {2009). Gözden Geçirme Stratejisi ile Desteklenmiş Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Basınç Konusundaki Erişilerine ve Bilgilerinin Kalıcılığına Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 28-40.
  • Gürol, A. {2003a). Okul Öncesi Öğretmenleri ile Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eğitimde Dramanın Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Innes, M., Moss, T. ve Smigiel, H. (2001). What Do the Children Say? The İmportance of Student Voice. Research in Drama Education, 6 (2), 207-221.
  • Kara, Y. ve Çam, F. {2007). Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı “osyal Becerilerin Kazandırılmasına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32,145-155.
  • Karadağ, E. {2005). "Eğitim Yönetim ve Öğretim Yöntemleri İlişkisi Kapsamında Drama Yönteminin Değerlendirilmesi". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. {2006). İlköğretim Birinci Kademesi Öğrencilerinin Drama Yöntemine Karşı Tutumlarının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 45–53.
  • Karadağ, E., Korkmaz, T., Çalışkan, N. ve Yüksel, “. {2008). Drama Lideri Olarak Öğretmen ve Eğitimsel Drama Uygulama Yeterliği Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, (2), 169-196.
  • Karakaya, N. {2007). İlköğretimde Drama ve Örnek Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 103-139. Kavak, N. ve Köseoğlu, F. {2007). Yapılandırıcı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Rol Oynama Öğretim Yönteminin Avantaj ve Dezavantajları. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,(2), 309-325.
  • Köksal-Akyol, A. {2003). Drama ve Dramanın Önemi. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 179–192.
  • Köksal-Akyol, A. {2004). Eğitimde Drama. Oluşum Drama Enstitüsü İç Bülten, 28, 4-5.
  • Köseoğlu, İ. ve Ünlü, M. {2006). Coğrafya Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 13, 125-132.
  • McCaslin, N. (2005). Seeking the Aesthetic in Creative Drama and Theatre for Young Audiences. Journal of Aesthetic Education, 39 (4), 3-11.
  • McNaughton, M. J. {1997). Drama and Children's Writing: aStudy of the İnfluence of Drama on the İmaginative Writing of Primary School Children. Research in Drama Education, 2 (1), 55-86.
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational Drama in the Teaching of Education for Sustainability. Environmental Education Research, 10 (2), 139-155.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook.
  • Okvuran, A. {1994). Çağdaş İnsanı Yaratmada Yaratıcı Drama Eğitiminin Önemi ve Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27 (1), 185-194.
  • Okvuran, A. (2001). Okul Öncesi Dönemde Yaratıcı Drama. Çoluk Çocuk Dergisi, 3, 22-25.
  • Okvuran, A. (2009). Assessment of Drama Courses From the Preschoolers' Point of View. International Journal of Social Sciences, 4 (4), 256-259.
  • Ormancı, Ü. ve Şaşmaz-Ören, F. {2010). Dramanın İlköğretimde Kullanılabilirliğine Yönelik “ınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi Örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43 (1), 165-191. Oruç, S. {2004). "Eğitim Fakültelerinde "İlköğretimde Drama" Dersini Veren Öğretim Elemanlarının Karşılaştıkları Güçlükler ve Çözüm Önerileri". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Önder, A. ve Kamaraj, I. {2004). Okul Öncesi Dönemdeki 5-6 Yaş Çocukların Eğitici Drama Etkinlikleri İle İlgili Görüşleri. N. Aslan {Ed.) "Drama Liderliği". Türkiye 6. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama “emineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Özdemir, P., Akfırat, O. N. ve Adıgüzel, H. Ö. {2009). Bilim ve Yaratıcı Drama Eşliğinde Doğa Eğitimi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4 (7), 69-77.
  • Özen, Y., Gül, A. ve Gülaçtı, F. {2008). İlköğretim Beşinci Sınıflar Sosyal Bilgiler Dersi "Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk" Ünitesindeki "Atatürk İlkeleri ve İnkılâpları" Adlı Konunun Altı Köşeli Şapka Drama Tekniği ile Uygulanmasının Öğrenci Başarısına Etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 10 (1), 155-170.
  • Pantidos, P., Spathi, K. ve Vitoratos, E. (2001) The Use of Drama in Science Education: the Case of "Blegdamsvej Faust". Science and Education, 10, 107-117.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative Drama and Young Children: The Dramatic Learning Connection. Arts Education Policy Review, 94 (6), 24–28.
  • Ødegaard, M. {2003). Dramatic “cience. A Critical Review of Drama in Science Education. Studies in Science Education, 39, 75-102.
  • Sağırlı, H. E. ve Gürdal, A. {2002a). Fen Bilgisi Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 213-224.
  • Sağırlı, H. E. ve Gürdal, A. {2002b). Fen Bilgisi Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Tutumuna Etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara. [Online]: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/ozetler/d086.pdf adresinden 28.02.2009 tarihinde edinilmiştir.
  • San, İ. {1991). Yaratıcı Drama –Eğitsel Boyutları. İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri, İzmir. Saraç, G. {2007). "The Use of Creative Drama in Developing the “peaking “kills of Young Learners". Unpublished M.A. Thesis, Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Selimhocaoğlu, A. {2004a). Drama ve İlköğretimde Dramanın Önemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Selvi, K. {2003). Eğitimde Yaratıcı Drama Yöntemini Uygulama İlkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 181-188.
  • Sungurtekin, Ş., Onur-“ezer, G., Bağçeli-Kahraman, P. ve “adioğlu, Ö. {2009). The Views of Pre- Service Teachers about Creative Drama: A Study According to Gender. İlköğretim Online, 8 (3), 755-770.
  • Tekin, S. (2007). Hizmet-İçi Eğitimin Öğretmenlerin Drama Hakkındaki Görüşlerine Katkıları. N. Aslan (Ed.) "Drama Kavramları". Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama “emineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Tezci, E. ve Gürol, A. {2003). Oluşturmacı Öğretim Tasarımı ve Yaratıcılık. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 2 (1), 50-55.
  • Tımbıl, N. {2008). "İlköğretim II. Kademe Fen Öğretiminde Aktif Öğrenme Yaklaşımı ve Drama Tekniği Kullanılmasının Öğrenci Başarılarına Etkilerinin Karşılaştırılması". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Uşaklı, H. {2006). "Drama Temelli Grup ‘ehberliğinin İlköğretim V. “ınıf Öğrencilerinin Arkadaşlık İlişkileri, Atılganlık Düzeyi ve Benlik-“aygısına Etkisi". Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Üstündağ, T. {2006). Yaratıcı Drama Eğitim Programının Öğeleri. H. Ö. Adıgüzel {Ed.) "Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar". Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Vural, ‘. A. {2002). Eğitimde dramada Dorothy Heathcote ve "uzman rolü yaklaşımı". Oluşum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi İç Bülteni, 20, 8-12. Yalım, N. {2003). "İlköğretim Dördüncü “ınıf Fen Bilgisi Dersinin Yaratıcı Drama Yöntemi ile Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yaman, B. (2005). Senaryo Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına {“TÖY) Dayalı Eğitimde Drama Yönteminin, İlköğretim Beşinci “ınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Başarılarına Etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2), 465-482.
  • Yassa, N. A. (1999). High “chool İnvolvement in Creative Drama. Research in Drama Education, 4 (1), 37-49.
  • Yeğen, G. (2006), Öğretmen Adaylarının Kadına Uygulanan Şiddet Olgusuna Drama Yöntemi İle Bakışı. II. Uluslar Arası Kadın Araştırmaları Konferansı, Gazimagusa, Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • Yeğen, G. (2008). Matematik Öğretmen Adaylarının Eğitimde Dramanın “ağlayacağı Bireysel ve Mesleki Katkılara Yönelik Düşünceleri. N. Aslan {Ed.) "Eğitimde Drama". Türkiye 10. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama “emineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. {2006). “osyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızbaş, F. {2007).Çocukta Duygusal )ekanın Gelişiminde Drama Yönteminin Kullanılması ve Etkinlik Örnekleri. N. Aslan {Ed.) "Drama Kavramları". Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Yılmaz-Cihan, G. {2006). "Fen Bilgisi Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanımı". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli
  • Yiğit, N., Tural, G., Alev, N. ve Aydın, Ö. {2009). Fen Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanım Durumlarının Ortaya Konması. e Journal of New World Sciences Academy, 4 (3), 975-993.
  • Zayimoğlu, F. {2006). "İlköğretim 6. “Sınıf “osyal Bilgiler Dersi "Coğrafya ve Dünyamız" Ünitesinde Yaratıcı Drama Yöntemi Kullanımının Öğrenci Başarısı ve Tutumlarına Etkisi". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ümmühan Ormancı Bu kişi benim

Sevil Özcan

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2011
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ormancı, Ü., & Özcan, S. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yöntemi Kullanılmasına İlişkin Görüşleri Ümmühan ORMANCI1 Sevil ÖZCAN2. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 122-160.