Araştırmanın amacı akılcı duygusal davranışçı terapisi (ADDT) odaklı grupla psikolojik danışmanın ortaokul kademesindeki öğrencilerin sosyal beceri düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deney deseni (ÖSKD) kullanılmıştır. Karşılaştırmalarda, tekrarlı ölçümler için iki yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, 2009-2010 öğretim yılında Denizli Çameli 8. sınıf öğrencilerinden elde edilmiştir. Riggo (1986, 1989) tarafından geliştirilen, geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış, Yüksel (1998) tarafından Türkçeye uyarlanan Sosyal Beceri Envanteri ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formunun ön uygulama verilerine dayanarak 63 kişilik gruptan 10 kişi deney, 10 kişi de kontrol grubu olmak üzere toplam 20 kişi seçilmiştir. Araştırmada deney grubu ADDT odaklı 10 haftalık bir grupla psikolojik danışma sürecine tabii tutulmuştur. Kontrol grubuna ise herhangi bir işlem yapılmamıştır. ADDT odaklı grupla psikolojik danışmaya katılan deney grubu öğrencilerinin; ön test- son test karşılaştırmaları sonucunda, sosyal beceri düzeylerinin kontrol grubu öğrencilerine göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre; akılcı duygusal davranışçı terapisi, sosyal beceri düzeyini anlamlı düzeyde olumlu yönde etkilemektedir.
Sosyal beceri eğitimi akılcı duygulanımcı davranış terapisi grupla psikolojik danışma
The purpose of the research is to analyze the effect of rational emotive behavior therapy (REBT) centered group counseling to the social skill level of secondary school students. In the research, experimental design with pre post test control group (PPCG) was used. The split plot design ANOVA was administered for comparison. In the research, Social Skill Inventory developed and tested by Riggio (1989) in an effort to scale the social skills and adapted to Turkish by Yüksel and the Personal Sheet prepared by the researcher were administered simultaneously to 63 8th grade students of Denizli Çameli. On the basis of pre-application data, 20 students 10 experimental 10 control group were selected from these 63 students. In the research, rational emotive behavior therapy (REBT) centered group counseling was conducted in experimental group during 10 weeks. On the other hand, control group were not taken any application. It has been seen that in the result of the comparison of the pre-post test of experimental and control group, social skill level of experimental group attending rebt centered group counseling is higher than the social skill level of control group who doesn’t attend the process of counseling. According to the findings; rational affective behavioral therapy significantly affects social skill level.
Social skill education Rational emotive behavior therapy Group counseling
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 |