Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A RESEARCH STUDY ON THE EDUCATION NEED OF ACCOUNTING PROFESSIONALS FOR ACCOUNTING STANDARDS AND INDEPENDENT AUDIT ACTIVITY

Yıl 2022, , 1 - 20, 06.09.2022
https://doi.org/10.55322/mdbakis.1120509

Öz

The present study aims to reveal education expectations and accounting standards and independent audit related professional educational needs of the certified professional accountants registered in professional bodies in the Eastern Mediterranean region of Turkiye and having independent audit certificate. The study also struggles to reveal the relations between the viewpoints of the professional accountants towards independent audit and accounting standards, their professional knowledge and experience, duration of education programs they had, and their expectations from the education programs organized by authorized organizations.

We conclude in general that the participants have a particular professional knowledge and experience to perform their activities. However, they expect that education programs should include case studies to better understand practice of auditing and accounting standards.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (1997) “Lisans Seviyesinde Tekdüzen Muhasebe Sisteminin Öğretilmesine İlişkin Yaklaşımların Değerlendirilmesi”, Türkiye XVI. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Belek Antalya, ss.2-14.
  • Çelik, O. & Gürdal, K. (1999). “Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışları Ve Akreditasyon (Eşdeğerleme) Standartları, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi. Cilt 1, Sayı:2, 45-67.
  • İskender, H. (2011). Türkiye’de Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Yetkinlik Sorunları ve Bu Sorunların Çözümünde Sürekli Eğitimin Rolü. Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İslamoğlu, A. H. & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Karlıklı, M. (2016). Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özbirecikli M. & Kıymetli Şen, İ. (2018). The education-related developments in accounting profession in Turkey: A comparative review with ınternational education standards, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi. Özel Sayı, 266-293.
  • Özbirecikli, M. & Pastacıgil, A. (2009). Türkiye’de muhasebe eğitiminin gelişim süreci: IFAC standartları ile mukayeseli bir inceleme, Muhasebe-Finansman Dergisi, (41), 82-97.
  • Sayar, A.R Z., Balsarı Ç. & A.Fatih D. (2018) “E-Dönüşüm ışığında çağdaş muhasebeciden beklenen yetkinliklerin muhasebe eğitimi kapsamında tasarlanması”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, Yıl:17, Sayı:53, (ISSN:1307-6639), ss. 115-126.
  • Subaşı, Ş. (2006). “Muhasebe meslek mensuplarının sürekli eğitimi ve Türkiye’deki uygulamanın değerlendirilmesi”. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Süer, H. (2007). Ticaret meslek liselerinde muhasebe eğitimi, muhasebe eğitiminden beklentiler ve karşılaşılan sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tazegül, A. (2011). Muhasebe öğretim programının öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi: Meslek yüksekokullarında bir uygulama, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ulutan, R. (2019). Muhasebe meslek mensuplarının ortaöğretim muhasebe alanı beceri eğitimine bakış açıları, Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yayla, H. . & Cengiz, E. (2005). “Muhasebe mesleğinin tercih edilmesinde etkili olan faktörlerin belirlenmesine yönelik bir alan çalışması: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 147-168.

MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ MUHASEBE VE BAĞIMSIZ DENETİM STANDARTLARINA YÖNELİK EĞİTİM İHTİYACI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2022, , 1 - 20, 06.09.2022
https://doi.org/10.55322/mdbakis.1120509

Öz

Bu çalışmada; Doğu Akdeniz bölgesinde bulunan SMMM odalarına kayıtlı bağımsız denetçi belgesine sahip muhasebe meslek mensuplarının muhasebe standartları ve bağımsız denetim faaliyetlerine yönelik mesleki eğitim ihtiyaçlarının ve bu eğitimlerden beklentilerinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır.
Çalışmada; meslek mensuplarının bağımsız denetim ve muhasebe standartlarına bakış açıları, bilgi ve deneyim durumları, yıllar itibariyle aldıkları eğitimin süreleri gibi unsurların kendi aralarındaki ve meslek mensuplarının yetkili kurumlar tarafından düzenlenen eğitimlerden beklentileri arasındaki ilişkiler de tespit edilmeye çalışılmıştır.
Çalışmada genel olarak katılımcıların belirli bir mesleki bilgi ve deneyime sahip olduğu, ancak mesleki eğitimlerde uygulamaya dönük örnek ve bilgilere daha fazla yer verilmesinin eğitimlerin yararını artıracağı görüşünde oldukları sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (1997) “Lisans Seviyesinde Tekdüzen Muhasebe Sisteminin Öğretilmesine İlişkin Yaklaşımların Değerlendirilmesi”, Türkiye XVI. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Belek Antalya, ss.2-14.
  • Çelik, O. & Gürdal, K. (1999). “Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışları Ve Akreditasyon (Eşdeğerleme) Standartları, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi. Cilt 1, Sayı:2, 45-67.
  • İskender, H. (2011). Türkiye’de Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Yetkinlik Sorunları ve Bu Sorunların Çözümünde Sürekli Eğitimin Rolü. Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İslamoğlu, A. H. & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Karlıklı, M. (2016). Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özbirecikli M. & Kıymetli Şen, İ. (2018). The education-related developments in accounting profession in Turkey: A comparative review with ınternational education standards, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi. Özel Sayı, 266-293.
  • Özbirecikli, M. & Pastacıgil, A. (2009). Türkiye’de muhasebe eğitiminin gelişim süreci: IFAC standartları ile mukayeseli bir inceleme, Muhasebe-Finansman Dergisi, (41), 82-97.
  • Sayar, A.R Z., Balsarı Ç. & A.Fatih D. (2018) “E-Dönüşüm ışığında çağdaş muhasebeciden beklenen yetkinliklerin muhasebe eğitimi kapsamında tasarlanması”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, Yıl:17, Sayı:53, (ISSN:1307-6639), ss. 115-126.
  • Subaşı, Ş. (2006). “Muhasebe meslek mensuplarının sürekli eğitimi ve Türkiye’deki uygulamanın değerlendirilmesi”. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Süer, H. (2007). Ticaret meslek liselerinde muhasebe eğitimi, muhasebe eğitiminden beklentiler ve karşılaşılan sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tazegül, A. (2011). Muhasebe öğretim programının öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi: Meslek yüksekokullarında bir uygulama, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ulutan, R. (2019). Muhasebe meslek mensuplarının ortaöğretim muhasebe alanı beceri eğitimine bakış açıları, Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yayla, H. . & Cengiz, E. (2005). “Muhasebe mesleğinin tercih edilmesinde etkili olan faktörlerin belirlenmesine yönelik bir alan çalışması: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 147-168.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Özbirecikli 0000-0001-5539-4658

Ali Rıza Zafer Sayar 0000-0002-2731-8209

Erkan Alper Türkoğlu 0000-0003-2945-2900

Yayımlanma Tarihi 6 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 19 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özbirecikli, M., Sayar, A. R. Z., & Türkoğlu, E. A. (2022). MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ MUHASEBE VE BAĞIMSIZ DENETİM STANDARTLARINA YÖNELİK EĞİTİM İHTİYACI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 22(67), 1-20. https://doi.org/10.55322/mdbakis.1120509

Cited By