BibTex RIS Kaynak Göster

BOĞAZİÇİNE SIĞINANLARIN TÜRKİYE’DEKİ İŞLETME VE MUHASEBE EĞİTİMİNE KATKILARI: ORD.PROF.DR. ALFRED ISAAC ÖRNEĞİNDE 1933-1950 YILLARINA TARİHSEL BAKIŞ

Yıl 2007, Sayı: 21, 35 - 52, 01.01.2007

Öz

Türkiye’de 1930’lu yıllarda üniversite sisteminin kurulmasında Almanya’da Hitler döneminde yaşanan trajedinin önemli etkileri olmuştur. Bu etkiler, kurulması planlanan üniversite sisteminin çağdaş anlamda oluşturulmasından, eğitimin demokratikleştirilmesine ve yaygınlaştırılmasına kadar geniş bir alanı kapsamıştır. Almanya’dangöç eden bilim adamları diğer alanların yanı sıra işletme ve muhasebe alanında da katkıları olmuştur. Bu alanlarda Ord. Prof. Dr. Alfred Isaac önemli bir örnektir. Çalışmamızda Prof. Isaac örneğinde göç eden bilim adamlarının Türk üniversite sistemi içinde yarattıkları değer ve bu değerin etkileri incelenmiştir

Kaynakça

  • Arslan, Ali (1995), Darülfünun’dan Üniversiteye, İstanbul: Kitabevi.
  • Ash, Mitchell G. ve Söllner, Alfons (1996), “Introduction: Forced Migration and Scientific Change after 1933”, Forced Migration and Scientific Change: Emigre German-Speaking Scientits and Scholars After 1933, USA: Cambridge University Press.
  • Bahadır, Osman (2004), “Cumhuriyetin İlk Yıllarında Bilim”, Günce.
  • Distel, Barbara ve Jakusch, Ruth (1978), Concentration Camp Dachau 1933-1945, 17. Edition, Munich: Comite International de Dachau.
  • Doğanay, İsmail (1986), “Atatürk’ün Ülkesinde Yirmi Yıl Hukuk Dersi Veren Ölümsüz Hocamız Ord. Prof. Dr. Jur. Dr. h.c. Ernst E. Hirsch’in Ardından”, Prof. Dr. Ernst E. Hirsch’in Hatırasına Armağan (1902-1985), Ankara: Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
  • Greenberg, Karen J. (1996), “The Refugee Scholar in America: The Case of Paul Tillich”, Forced Migration and Scientific Change: Emigre German-Speaking Scientits and Scholars After 1933, USA: Cambridge University Press.
  • Grothusen, Klaus Detlev (1981), “1933 Yılından Sonra Alman Bilim Adamlarının Türkiye’ye Göçü”, Türk Tarih Kurumu, Belleten, Cilt: XLV/2, Sayı: 180.
  • Hirsch, Ernst E. (1997), Anılarım: Kayzer Dönemi Weimar Cumhuriyeti Atatürk Ülkesi, Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Karayalçın, Yaşar (1986), “Prof. Dr. Ernst E. Hirsch: Kişiliği-Türk Hukuku”, Prof. Dr. Ernst E. Hirsch’in Hatırasına Armağan (1902-1985), Ankara: Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
  • Koçak, Cemil (1991). Türk-Alman İlişkileri (1923-1939), Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek kurumu, Türk Tarih Kurumu Yayınları, XVI. Dizi.
  • Krohn, Claus-Dieter (1996), “Dismissal and Emigration of German-Speaking Economists after 1933”, Forced Migration and Scientific Change: Emigre German-Speaking Scientits and Scholars After 1933, USA: Cambridge University Press.
  • Malche, Albert (1939), İstanbul Üniversitesi Hakkında Rapor, İstanbul: Maarif Vekilliği Ana Programa Hazırlıklar Seri:B, No.: 5.
  • Müftüoğlu, Tamer (1999), İşletme İktisadı, Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Neuhausler, Johannes (2002), What was it like in the Concentration Camp at Dachau, Dachau: Trustees fort he Manument of Atonement in the Concentration Camp at Dachau.
  • Neumark, Fritz (1982). Boğaziçine Sığınanlar: Türkiye’ye İltica Eden Alman İlim Siyaset ve Sanat Adamları 1933-1953, Çev.: Şefik Alp Bahadır, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Maliye Enstitüsü Yayını.
  • Öztürk, Yaşar (2003), “İstanbul Üniversitesi 70 Yaşında”, Bütün Dünya, Sayı: 2003/08, Ağustos.
  • Yavuz, Fehmi (1968), “Prof. Ernst Reuter”, A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: XXIII, No: 3, Eylül.
  • Widmann, Horst (1999), Atatürk ve Üniversite Reformu, İstanbul: Kabalcı.
Yıl 2007, Sayı: 21, 35 - 52, 01.01.2007

Öz

The historical tragedy during Hitler’s era has had significant effects on the establishment of contemporary Turkish higher education system in the 1930’s. These effects were related to the establishment of a contemporaryuniversity system, democratization of education, and its extension. The scientists who emigrated from Germanyhave contributed to the improvement of several fields and also the fields of education of business administration and accounting. The contributions of Ord. Prof. Dr. Alfred Isaac are significant example for Turkish highereducation system. In our study, contributions of the emigrated scientists and their reflections have been researched at the example of Ord. Prof. Dr. Alfred Isaac

Kaynakça

  • Arslan, Ali (1995), Darülfünun’dan Üniversiteye, İstanbul: Kitabevi.
  • Ash, Mitchell G. ve Söllner, Alfons (1996), “Introduction: Forced Migration and Scientific Change after 1933”, Forced Migration and Scientific Change: Emigre German-Speaking Scientits and Scholars After 1933, USA: Cambridge University Press.
  • Bahadır, Osman (2004), “Cumhuriyetin İlk Yıllarında Bilim”, Günce.
  • Distel, Barbara ve Jakusch, Ruth (1978), Concentration Camp Dachau 1933-1945, 17. Edition, Munich: Comite International de Dachau.
  • Doğanay, İsmail (1986), “Atatürk’ün Ülkesinde Yirmi Yıl Hukuk Dersi Veren Ölümsüz Hocamız Ord. Prof. Dr. Jur. Dr. h.c. Ernst E. Hirsch’in Ardından”, Prof. Dr. Ernst E. Hirsch’in Hatırasına Armağan (1902-1985), Ankara: Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
  • Greenberg, Karen J. (1996), “The Refugee Scholar in America: The Case of Paul Tillich”, Forced Migration and Scientific Change: Emigre German-Speaking Scientits and Scholars After 1933, USA: Cambridge University Press.
  • Grothusen, Klaus Detlev (1981), “1933 Yılından Sonra Alman Bilim Adamlarının Türkiye’ye Göçü”, Türk Tarih Kurumu, Belleten, Cilt: XLV/2, Sayı: 180.
  • Hirsch, Ernst E. (1997), Anılarım: Kayzer Dönemi Weimar Cumhuriyeti Atatürk Ülkesi, Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Karayalçın, Yaşar (1986), “Prof. Dr. Ernst E. Hirsch: Kişiliği-Türk Hukuku”, Prof. Dr. Ernst E. Hirsch’in Hatırasına Armağan (1902-1985), Ankara: Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
  • Koçak, Cemil (1991). Türk-Alman İlişkileri (1923-1939), Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek kurumu, Türk Tarih Kurumu Yayınları, XVI. Dizi.
  • Krohn, Claus-Dieter (1996), “Dismissal and Emigration of German-Speaking Economists after 1933”, Forced Migration and Scientific Change: Emigre German-Speaking Scientits and Scholars After 1933, USA: Cambridge University Press.
  • Malche, Albert (1939), İstanbul Üniversitesi Hakkında Rapor, İstanbul: Maarif Vekilliği Ana Programa Hazırlıklar Seri:B, No.: 5.
  • Müftüoğlu, Tamer (1999), İşletme İktisadı, Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Neuhausler, Johannes (2002), What was it like in the Concentration Camp at Dachau, Dachau: Trustees fort he Manument of Atonement in the Concentration Camp at Dachau.
  • Neumark, Fritz (1982). Boğaziçine Sığınanlar: Türkiye’ye İltica Eden Alman İlim Siyaset ve Sanat Adamları 1933-1953, Çev.: Şefik Alp Bahadır, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Maliye Enstitüsü Yayını.
  • Öztürk, Yaşar (2003), “İstanbul Üniversitesi 70 Yaşında”, Bütün Dünya, Sayı: 2003/08, Ağustos.
  • Yavuz, Fehmi (1968), “Prof. Ernst Reuter”, A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: XXIII, No: 3, Eylül.
  • Widmann, Horst (1999), Atatürk ve Üniversite Reformu, İstanbul: Kabalcı.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orhan Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Çelik, O. (2007). BOĞAZİÇİNE SIĞINANLARIN TÜRKİYE’DEKİ İŞLETME VE MUHASEBE EĞİTİMİNE KATKILARI: ORD.PROF.DR. ALFRED ISAAC ÖRNEĞİNDE 1933-1950 YILLARINA TARİHSEL BAKIŞ. Muhasebe Ve Denetime Bakış(21), 35-52.