BibTex RIS Kaynak Göster

HUKUK FAKÜLTESİ MEZUNLARININ MUHASEBE MESLEĞİNE YÖNELİK FARKINDALIKLARININ ÖLÇÜLMESİ: ESKİŞEHİR İLİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 50, 21 - 36, 01.01.2017

Öz

Son yıllarda küreselleşen dünyada ülkelerin en önemli sorunlarından biride üniversiteli işsizliktir. Bu sorun herüniversite mezunu için olduğu kadar hukuk fakültesi mezunları içinde büyük bir sorundur ve çözümlemek içindepek çok araştırmalar yapılarak yeni yol haritaları üretilmeye çalışılmaktadır. İşte bu noktada ülkemizde 1989yılında yürürlüğe giren 3568 sayılı “Muhasebe Mesleği Yasası” hukuk fakültesi mezunları için alternatif birçözüm olarak görülebilir. Gelişmiş ülkelerde muhasebe mesleğinin icrasında kurulan şirketlerin bünyelerindehukuk mezunlarını ya ortak ya da çalışan statüsünde istihdam edildikleri görülmektedir. Bu şirketlere bakıldığında“Mali Müşavirlik ve Hukuk Müşavirliği” şeklinde iş tanımlarını açtıklarını ve müşterileri olan iş dünyasına dabu şekilde hizmet ettikleri görülmektedir. Muhasebe mesleği ve hukuk mesleği birbirini tamamlayan ayrılmaziki meslektir. Bu çalışmada hukuk fakültesi mezunu avukatlık mesleği mensuplarının, muhasebe mesleğine yönelik farkındalıklarının ölçümlenmesi hedeflenmiştir. İş hayatına atılmış hukuk fakültesi mezunlarının bu konudaki farkındalıklarının düzeyi önem taşımaktadır. Avukatlık mesleğini icra eden kişilerin meslek yaşamlarında muhasebeyebakışlarını, muhasebe dersi içeriklerine ve meslek bilgisine ilişkin farkındalıklarını ortaya çıkarmak bu nedenlehedeflenmiştir. Diğer bir ifade ile piyasada bireysel ofislerde veya şirketlerde avukatlık mesleğini icra edenlerinmuhasebenin öneminin ne kadar farkında oldukları ortaya konulmaya çalışılmıştır.Anılan farkındalığı belirleyebilmek için Eskişehir Barosuna kayıtlı 22 farklı üniversitenin hukuk fakültesi mezunuavukata ulaşılmıştır. Katılımcıların hukuk eğitimi alanlara muhasebe dersini önerme oranı %63,3 olarak bulunmuştur. Hukuk fakültesi ders programlarında bu düşünceden hareketle en azından seçimlik ders düzeyindemuhasebe dersine yer vermelerinin yerinde olacağı düşünülmektedir. Çalışmanın kapsamı Eskişehir Barosu ilekısıtlanmıştır. Gelecekte Türkiye genelinden bir örneklem ile yapılacak çalışma ile avukatlık meslek mensuplarının muhasebe derslerine yönelik algılarının ve muhasebe mesleğine ilişkin farkındalıklarını ortaya çıkarılmasıplanlanmaktadır

Kaynakça

  • Akdoğan, Nalan ve Sevilengül, Orhan, “Türkiye Muhasebe Standartlarına Uyum İçin Tekdüzen Hesap Planında Yapılması Gereken Değişiklikler”, Mali Çözüm Dergisi, (2007), Sayı. 84, s. 29-70.
  • Atabay, Esra, “Osmanlıdan Gunumuze Muhasebenin Gelişiminde Hukukun Yeri – Mevcut Hukuk Fakultelerinde Muhasebe Derslerinin Önemi’’, Akademik Bakış Dergisi, (2011), 25 (Temmuz-Ağustos), 17.01.2015, s. 1-14.
  • Ayanoğlu, Y., Abuhanoğlu, H. ve Teke, A., “Sağlık Hizmetleri Yönetimi Eğitiminde Muhasebe ve Finansman Derslerinin Önemi’’(2013), Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Sayı. 15/1, s. 23-42.
  • Aysan, Aydın, Mustafa, “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi Nasıl Yapılmalıdır?”, I. Türkiye Muhasebe Eğilimi Sem- pozyumu, (1979), s. 260-266.
  • Bayazıtlı, Ercan, “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi, Gelecek Yüzyılda Muhasebe Eğitimi’’, Türmob Yayınları, (2002), s. 44-4S.
  • Bayazıtlı, Ercan ve Çelik, Orhan, “Muhasebe Eğitiminin Kalitesinin Arttırılmasında İlk Adım: Yükseköğretim Kurumlarında Muhasebe Eğitiminin Etkinliğinin Analizi”, Antalya, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, (2004), s. 63-97.
  • Birgönül, Talat, M., Dikmen, İ., Özorhon, B. ve Işık, Z., “İnşaat Sektörünün Yapım Yönetimi Eğitiminden Beklentileri’’, 4. İnşaat Yönetimi Kongresi, (2007), 30-31 Ekim, İstanbul, s. 169-179.
  • Geiger, Marshall, A. ve Ogilby, Suzanne, M., “The First Course in Accounting: Students’Perceptions and Their Effect on the Decision to Major in Accounting”, Journal of Accounting Education, (2000), 18/2, p. 63-78.
  • Kalmış, Halis ve Yılmaz, Berna, Burcu, “Lisans Seviyesindeki Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu ve Geliştirilmesi İçin Yapılması Gereken Geliştirmeler”, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, (2004), Antalya, Türkiye, 19-23 Mayıs 2004
  • Özbek, Yiğit, “Farklı Eğitim Programlarındaki Öğrencilerin Genel Muhasebe Dersine İlişkin Algıları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, (2015), Cilt 4, Sayı 2 Makale, No.03, s. 24-34.
  • Özbirecikli, Mehmet, “Dinamik Muhasebe Öğretimi İçin Yeni Yaklaşımlar”, XIX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Mayıs 2000, s. 75-80.
  • Özkul, Ahmet, Sait, “19. Yuzyıl Turk Yukseköğretiminde İşletme Eğitimi”, Suleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi, (2012), Sayı. 2/6, s. 223-241.
  • Selimoğlu, Kardeş, S., Temizel, F. ve Özdemir, A., “Hukuk Fakültesi Öğrencilerinin Muhasebe Meslek Mensubiyeti Farkındalığı: Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim 2016, s. 37-50.
  • Selimoğlu, Kardeş, S., Yeşilçelebi, G. ve Orhan, A., “Muhasebe Eğitiminin Yeni Rotası: Farklı Eğitim Programları (ABD-Türkiye Karşılaştırmalı Örneği)”, 34.Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, (2015) , Antalya, Türki- ye, 15/05/2015.
  • Tanç, Güngör, Şükran ve Uzay, Şaban, “Üniversitelerde Lisans Düzeyinde Denetim Eğitimi: Karşılaştırmalı Bir Çalışma’’, XXXII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, (2013), Antalya, s. 231-252.
  • Tarhan, Ethem, “Mühendislik ve Mimarlık Fakültesinde Ekonomi Dersinin Önemi”, 6. İnşaat Yönetimi Kongresi, (2011), Bursa, 25-27 Kasım 2011.
  • Yıldırım, Suat, “Genel Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse İlişkin Beklentileri ve Başarı Durumlarının De- ğerlendirilmesi’’, Muhasebe ve Denetime Bakış, (2015), Sayı. 14/44, s. 1-14.
  • Yükçü, Süleyman ve Atağan, Gülşah, “Muhasebenin Mühendislik Boyutu: Ürün Ağacı ve Rota Uygulaması”, Mali Çözüm Dergisi, (2010), Kasım-Aralık 2010, s. 21-38.
  • Zaif, Figen, “Muhasebe Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar”, Muhasebe Eğilimi Sempozyumu, Antalya, (2004), s. 53- 62
  • Zaif, Figen ve Ayanoğlu, Yıldız, “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme’’, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (2007), Sayı. 9/1, s. 115- 136.
  • www.turmob.org.tr (Erişim Tarihi: 25.10.2016)
  • http://www.barobirlik.org.tr (Erişim Tarihi: 25.10.2016)
Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 50, 21 - 36, 01.01.2017

Öz

In recent years, graduate unemployment is one of the most significant problems of the countries in the globalizingworld. This issue is as great a problem for law school graduates as it is for every other university graduate, andthere have been some efforts to create new route maps by carrying out a great deal of research in order to find asolution to this problem. At this point, “ Accounting Profession Law” no. 3568, which came into force in ourcountry in 1989, can be considered an alternative solution for law faculty graduates. It appears that companiesin the developed countries, founded for the performance of accounting carreer, employ law school graduateseither as a partner or an employee. Looking at these companies, it is seen that they open their job descriptionsin the form of "Financial Advisory and Legal Consultancy" whereby they also serve to the business world whichis their customers. Accounting career and legal career are two inseparable professions that complement eachother.In this study, the aim is to measure the awareness of law faculty graduates who are members of legal profession, related to accounting profession. The level of awareness of law faculty graduates who are in businesslife is important. For this reason, it is aimed to reveal the views of those who are practicing law profession intheir professional life, their awareness related to accounting course content and profession knowledge. In otherwords, the attempt is to reveal to what extent those who practice law profession in individual offices or companieson the market are aware of the importance of accounting. In order to determine the aforementioned awareness, aconnection has been established with the lawyers who are law faculty graduates from 22 different universities,registered in Eskişehir Law Bar. The percentage of respondents who propose accountancy courses to those whostudy law has been found out to be 63.3%. Accordingly, it is thought that accountancy courses should take placeat least at the elective course level in the law faculty curriculum. The scope of this study is limited to EskişehirBar Association. In the future, it is planned to reveal the perceptions of the members of legal profession relatedto accountancy courses and their awareness of the accounting profession through a sample from Turkey as awhole

Kaynakça

  • Akdoğan, Nalan ve Sevilengül, Orhan, “Türkiye Muhasebe Standartlarına Uyum İçin Tekdüzen Hesap Planında Yapılması Gereken Değişiklikler”, Mali Çözüm Dergisi, (2007), Sayı. 84, s. 29-70.
  • Atabay, Esra, “Osmanlıdan Gunumuze Muhasebenin Gelişiminde Hukukun Yeri – Mevcut Hukuk Fakultelerinde Muhasebe Derslerinin Önemi’’, Akademik Bakış Dergisi, (2011), 25 (Temmuz-Ağustos), 17.01.2015, s. 1-14.
  • Ayanoğlu, Y., Abuhanoğlu, H. ve Teke, A., “Sağlık Hizmetleri Yönetimi Eğitiminde Muhasebe ve Finansman Derslerinin Önemi’’(2013), Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Sayı. 15/1, s. 23-42.
  • Aysan, Aydın, Mustafa, “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi Nasıl Yapılmalıdır?”, I. Türkiye Muhasebe Eğilimi Sem- pozyumu, (1979), s. 260-266.
  • Bayazıtlı, Ercan, “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi, Gelecek Yüzyılda Muhasebe Eğitimi’’, Türmob Yayınları, (2002), s. 44-4S.
  • Bayazıtlı, Ercan ve Çelik, Orhan, “Muhasebe Eğitiminin Kalitesinin Arttırılmasında İlk Adım: Yükseköğretim Kurumlarında Muhasebe Eğitiminin Etkinliğinin Analizi”, Antalya, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, (2004), s. 63-97.
  • Birgönül, Talat, M., Dikmen, İ., Özorhon, B. ve Işık, Z., “İnşaat Sektörünün Yapım Yönetimi Eğitiminden Beklentileri’’, 4. İnşaat Yönetimi Kongresi, (2007), 30-31 Ekim, İstanbul, s. 169-179.
  • Geiger, Marshall, A. ve Ogilby, Suzanne, M., “The First Course in Accounting: Students’Perceptions and Their Effect on the Decision to Major in Accounting”, Journal of Accounting Education, (2000), 18/2, p. 63-78.
  • Kalmış, Halis ve Yılmaz, Berna, Burcu, “Lisans Seviyesindeki Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu ve Geliştirilmesi İçin Yapılması Gereken Geliştirmeler”, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, (2004), Antalya, Türkiye, 19-23 Mayıs 2004
  • Özbek, Yiğit, “Farklı Eğitim Programlarındaki Öğrencilerin Genel Muhasebe Dersine İlişkin Algıları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, (2015), Cilt 4, Sayı 2 Makale, No.03, s. 24-34.
  • Özbirecikli, Mehmet, “Dinamik Muhasebe Öğretimi İçin Yeni Yaklaşımlar”, XIX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Mayıs 2000, s. 75-80.
  • Özkul, Ahmet, Sait, “19. Yuzyıl Turk Yukseköğretiminde İşletme Eğitimi”, Suleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi, (2012), Sayı. 2/6, s. 223-241.
  • Selimoğlu, Kardeş, S., Temizel, F. ve Özdemir, A., “Hukuk Fakültesi Öğrencilerinin Muhasebe Meslek Mensubiyeti Farkındalığı: Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim 2016, s. 37-50.
  • Selimoğlu, Kardeş, S., Yeşilçelebi, G. ve Orhan, A., “Muhasebe Eğitiminin Yeni Rotası: Farklı Eğitim Programları (ABD-Türkiye Karşılaştırmalı Örneği)”, 34.Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, (2015) , Antalya, Türki- ye, 15/05/2015.
  • Tanç, Güngör, Şükran ve Uzay, Şaban, “Üniversitelerde Lisans Düzeyinde Denetim Eğitimi: Karşılaştırmalı Bir Çalışma’’, XXXII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, (2013), Antalya, s. 231-252.
  • Tarhan, Ethem, “Mühendislik ve Mimarlık Fakültesinde Ekonomi Dersinin Önemi”, 6. İnşaat Yönetimi Kongresi, (2011), Bursa, 25-27 Kasım 2011.
  • Yıldırım, Suat, “Genel Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse İlişkin Beklentileri ve Başarı Durumlarının De- ğerlendirilmesi’’, Muhasebe ve Denetime Bakış, (2015), Sayı. 14/44, s. 1-14.
  • Yükçü, Süleyman ve Atağan, Gülşah, “Muhasebenin Mühendislik Boyutu: Ürün Ağacı ve Rota Uygulaması”, Mali Çözüm Dergisi, (2010), Kasım-Aralık 2010, s. 21-38.
  • Zaif, Figen, “Muhasebe Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar”, Muhasebe Eğilimi Sempozyumu, Antalya, (2004), s. 53- 62
  • Zaif, Figen ve Ayanoğlu, Yıldız, “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme’’, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (2007), Sayı. 9/1, s. 115- 136.
  • www.turmob.org.tr (Erişim Tarihi: 25.10.2016)
  • http://www.barobirlik.org.tr (Erişim Tarihi: 25.10.2016)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seval Kardeş Selimoğlu Bu kişi benim

Fatih Temizel Bu kişi benim

Ali Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Kardeş Selimoğlu, S., Temizel, F., & Özdemir, A. (2017). HUKUK FAKÜLTESİ MEZUNLARININ MUHASEBE MESLEĞİNE YÖNELİK FARKINDALIKLARININ ÖLÇÜLMESİ: ESKİŞEHİR İLİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 16(50), 21-36.