BibTex RIS Kaynak Göster

SAYISAL ÇAĞDA ALTERNATİF ÖĞRETME- ÖĞRENME YAKLAŞIMLARIN MUHASEBE EĞİTİMİNDE UYGULANABİLİRLİĞİ: KAFKAS, ARDAHAN ve ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Cilt: 14 Sayı: 43, 19 - 38, 01.10.2014

Öz

Eğitim, bireyin yaşamı boyunca devam eden sosyalleşme ve kültürlenme süreci, öğretim ise bireylerin kazanması istenilen bilgi, beceri ve değerler için planlanmış ve kurumsallaşmış sosyal yaşantılar şeklinde tanımlanmaktadır.Küreselleşme olgusu ile birlikte son yıllarda meydana gelen yeni gelişmeler; öğretim anlayışında da değişimlere neden olmuş ve günümüz öğretiminde yeni kavram ve yaklaşımların kullanımını da beraberinde getirmiştir.İçinde bulunduğumuz “sayısal çağ” da yeni kavram ve yaklaşımlar eğitim ve öğretimde yerini almış ve muhasebe alanına dönük olarak önemli yasal değişlikler ile beraber muhasebe öğretiminin ayrılmaz bir parçası olmuştur. Uluslararası muhasebe standartları işletmeler, finans kuruluşları, muhasebe meslek mensupları, eğitim kurumları gibi birçok paydaşı bu konuda daha fazla çalışmaya sevk etmiştir. Bu noktadan hareketle ortaya konulan bu çalışmada “alternatif öğretme-öğrenme model ve yaklaşımlarının muhasebe öğreniminde uygulanabilirliğini öğretim elemanlarının bakış açıları ışığında değerlendirmek” amaçlanmıştır. Araştırma örneklemini, Atatürk Üniversitesi, Kafkas Üniversitesi ve Ardahan Üniversitesi’nde muhasebe dersleri veren öğretim elemanları oluşturmaktadır. Genel tarama modeli kullanılarak yapılan bu araştırmada veriler,araştırmacılar tarafından geliştirilen muhasebe öğretiminde alternatif öğretme model ve yaklaşımlarının uygulanabilirliğini ölçen 5’li Likert tipi bir ölçek aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 16.0 programı ile betimsel istatistiklerin incelenmesinin yanısıra, faktör, korelasyon, güvenirlik, ttesti, varyans analizleri kullanılmıştır. Analiz sonuçları, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirilerek görüş ve öneriler ortaya konmuştur

Kaynakça

  • Akman, N., H. ve Muğan, C., Ş. (2004), Muhasebe Eğitiminde Öğretim ve Öğrenim Yöntemleri İle Ders Başarısı Arasındaki İlişki: Pilot Çalışma, www.istanbul.edu.tr/tmes2004/bildiri1.doc_, (Erişim Tarihi: 15.12.2011).
  • Albert, W., S. and Sack, R., J. (2000), Accounting Education: Charting the Course through a Perilous Future.
  • American Accounting, Association, Accounting Edication Series, volume No:16, United States of America.
  • Balsarı, K. ve Aslanertik, B., E. (2007), “Kavram Haritalarıve Muhasebe Eğitimi: Yönetim Muhasebesi,Uygulaması”. XXVI. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya,
  • Büyükkaragöz, Ş. ve Çivi, C. (1990), Genel Öğretim Metotları, Beta Basım Dağıtım, İstanbul.
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. (2009), Powerpoint ve Klasik Usulde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Arasındaki Farklılıkların Tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde Bir Araştırma Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (17) 2009 /1, (s. 28 – 52).
  • Çilenti, K. (1988), Eğitim Teknolojisi ve Öğretim, Yargıcı Matbaası, Ankara.
  • Demirel, Ö. (Editör) - Erdoğan İ. (2003), Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Pegem Akademi, Ankara.
  • Demirel, Ö. (1996), Genel Öğretim Yöntemleri, Şafak Matbaacılık, Ankara
  • Doğanay, A.(Editör) (2006) – Tok T.N. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Pegem Akademi, Ankara.
  • Gençtürk, M. (2006), Alınan Eğitimin Meslek Yaşamındaki Yeterlilik Düzeyinin İşletmelerin Muhasebe – Finans Bölümünde Çalışanlar Üzerinde Tespitine Yönelik Bir Alan Çalışması: Isparta, Burdur, Denizli ve Antalya
  • Organize Sanayi Bölgeleri Örneği, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (12) / 2 :(s. 55-82).
  • Gençtürk, M., Demir, Y. ve Çarıkçı, O, (2008), Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe-Finans Eğitimine Bakış Açıları ve Farkındalıkları Üzerine Bir Uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Y.2008, C.13, S.1 (s.209-228).
  • Hızal, A. (1982), Programlı Öğretim Yönteminin Etkenliği, Karşılaştırmalı-Uygulamalı Araştırma, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • İşman, A. ve Eskicumalı A. (2006), Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Sempati Yayıncılık, Ankara.
  • Karasar, N. (2003), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Nakip, M. (2006), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar (Genişletilmiş 2. Baskı), Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Küçükahmet, L. (2003), Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Pegem Akademi, Ankara,
  • Orhan S., M. ve Tazegül, A. (2013), Muhasebe Öğretim Programının Öğrencilerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Meslek Yüksekokullarında Bir Uygulama, Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1), (s.16 – 34), Ankara.
  • Otlu, F., Durmuş, A., F. ve Solak, B. (2012), Meslek Yüksekokulları Muhasebe ve Vergi Bölümlerindeki Muhasebe Eğitimi ve Bölümün Geleceği Hakkında Bir Araştırma: Malatya Meslek Yüksekokulu Uygulaması, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz, (s. 35-49).
  • Özdamar, K. (2003), Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özpeynirci, R., Duman, H. ve Erdemir, N., K. (2004), Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Eğitiminin Kalitesini Artırmada Öğrenen Organizasyon Yaklaşımı ve Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Araştırması, “XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu “ (s.183-196).
  • Senemoğlu, N. (2005), Gelişim, öğrenme ve Öğretim, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sönmez, V. (2004), Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Tan, Ş. (Editör)- Erciyes, G. (2007), Öğretim İlke ve Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara
  • Tazegül, A. Senger, Ö, Yerdelen, K.,C. (2013), Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitiminin Önemi ve Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Bölümü’nde Okuyan Öğrencilerin Bölümden Memnuniyetinin ve Mesleki Beklentilerinin Ridit Analizi İle Değerlendirilmesi: Kars-Ardahan-Iğdır Örneği, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl: 2013 Sayı: 2, Ankara. (s.85-112).
  • Uyar, S. ve Yelgen, E. (2012), Konaklama İşletmelerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık, Cilt, 14. Sayı, 2 (s.327-348).
  • Ünal, O. ve Doğanay, M. (2013), Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminin Etkinliği: Sayıştay Özelinde Ampirik Bir Çalışma, http://www.xn—saytay-r9a28a.gov.tr/dergi/içerik/der74-75m7.pdf (Erişim Tarihi: 20.12.2013).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldız, F. ve Durak, G. (2011), Üniversitelerde Verilen Muhasebe Eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyinin İncelenmesi, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, (s. 37-48).

THE APPLICABILITY OF ALTERNATIVE TEACHING-LEARNING APPROACHES IN ACCOUNTING EDUCATION IN THE DIGITAL ERA: A KAFKAS, ARDAHAN AND ATATÜRK UNIVERSITY EXAMPLE

Yıl 2014, Cilt: 14 Sayı: 43, 19 - 38, 01.10.2014

Öz

Education is defined as the process of acculturation and socialization continuing throughout individual’s lifespan while teaching is planned and institutionalized experiences for the knowledge, skill, and values individuals required to gain.Recent developments, especially seen in the last years, along with the concept of globalization caused the changes in teaching concept and brought with them the use of new notions and approaches in teaching. In this “digital era”, new concepts and approaches have been widely used in education and training and they have become an important part of accounting education together with the important legal changes in the field of accounting. This situation along with the international accounting standards led many stakeholders such as businesses, financial institutions, workers of accounting vocation and educational institutions to work harder on this issue. Because of this necessity, this study aims to “evaluate the applicability of an alternative teaching-learningmodel and approaches in accounting training in the light of the opinions of teaching staff”. Research sample includes teaching staff giving accounting courses in Atatürk University, Kafkas University andArdahan University. In this research done by using general screening model, the data was collected by using a5-point Likert type scale developed by the researchers to evaluate the applicability of alternative teaching model and approaches. SPSS 16.0 was used to analyze the quantitative data obtained in this research to calculatedescriptive statistics, factor, correlation, reliability, t test, and analysis of variance. Judgments and suggestionswere asserted according the analysis results evaluated with a critical stance

Kaynakça

  • Akman, N., H. ve Muğan, C., Ş. (2004), Muhasebe Eğitiminde Öğretim ve Öğrenim Yöntemleri İle Ders Başarısı Arasındaki İlişki: Pilot Çalışma, www.istanbul.edu.tr/tmes2004/bildiri1.doc_, (Erişim Tarihi: 15.12.2011).
  • Albert, W., S. and Sack, R., J. (2000), Accounting Education: Charting the Course through a Perilous Future.
  • American Accounting, Association, Accounting Edication Series, volume No:16, United States of America.
  • Balsarı, K. ve Aslanertik, B., E. (2007), “Kavram Haritalarıve Muhasebe Eğitimi: Yönetim Muhasebesi,Uygulaması”. XXVI. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya,
  • Büyükkaragöz, Ş. ve Çivi, C. (1990), Genel Öğretim Metotları, Beta Basım Dağıtım, İstanbul.
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. (2009), Powerpoint ve Klasik Usulde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Arasındaki Farklılıkların Tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde Bir Araştırma Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (17) 2009 /1, (s. 28 – 52).
  • Çilenti, K. (1988), Eğitim Teknolojisi ve Öğretim, Yargıcı Matbaası, Ankara.
  • Demirel, Ö. (Editör) - Erdoğan İ. (2003), Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Pegem Akademi, Ankara.
  • Demirel, Ö. (1996), Genel Öğretim Yöntemleri, Şafak Matbaacılık, Ankara
  • Doğanay, A.(Editör) (2006) – Tok T.N. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Pegem Akademi, Ankara.
  • Gençtürk, M. (2006), Alınan Eğitimin Meslek Yaşamındaki Yeterlilik Düzeyinin İşletmelerin Muhasebe – Finans Bölümünde Çalışanlar Üzerinde Tespitine Yönelik Bir Alan Çalışması: Isparta, Burdur, Denizli ve Antalya
  • Organize Sanayi Bölgeleri Örneği, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (12) / 2 :(s. 55-82).
  • Gençtürk, M., Demir, Y. ve Çarıkçı, O, (2008), Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe-Finans Eğitimine Bakış Açıları ve Farkındalıkları Üzerine Bir Uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Y.2008, C.13, S.1 (s.209-228).
  • Hızal, A. (1982), Programlı Öğretim Yönteminin Etkenliği, Karşılaştırmalı-Uygulamalı Araştırma, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • İşman, A. ve Eskicumalı A. (2006), Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Sempati Yayıncılık, Ankara.
  • Karasar, N. (2003), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Nakip, M. (2006), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar (Genişletilmiş 2. Baskı), Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Küçükahmet, L. (2003), Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Pegem Akademi, Ankara,
  • Orhan S., M. ve Tazegül, A. (2013), Muhasebe Öğretim Programının Öğrencilerin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Meslek Yüksekokullarında Bir Uygulama, Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1), (s.16 – 34), Ankara.
  • Otlu, F., Durmuş, A., F. ve Solak, B. (2012), Meslek Yüksekokulları Muhasebe ve Vergi Bölümlerindeki Muhasebe Eğitimi ve Bölümün Geleceği Hakkında Bir Araştırma: Malatya Meslek Yüksekokulu Uygulaması, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz, (s. 35-49).
  • Özdamar, K. (2003), Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özpeynirci, R., Duman, H. ve Erdemir, N., K. (2004), Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Eğitiminin Kalitesini Artırmada Öğrenen Organizasyon Yaklaşımı ve Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Araştırması, “XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu “ (s.183-196).
  • Senemoğlu, N. (2005), Gelişim, öğrenme ve Öğretim, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sönmez, V. (2004), Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Tan, Ş. (Editör)- Erciyes, G. (2007), Öğretim İlke ve Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara
  • Tazegül, A. Senger, Ö, Yerdelen, K.,C. (2013), Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitiminin Önemi ve Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Bölümü’nde Okuyan Öğrencilerin Bölümden Memnuniyetinin ve Mesleki Beklentilerinin Ridit Analizi İle Değerlendirilmesi: Kars-Ardahan-Iğdır Örneği, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl: 2013 Sayı: 2, Ankara. (s.85-112).
  • Uyar, S. ve Yelgen, E. (2012), Konaklama İşletmelerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık, Cilt, 14. Sayı, 2 (s.327-348).
  • Ünal, O. ve Doğanay, M. (2013), Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminin Etkinliği: Sayıştay Özelinde Ampirik Bir Çalışma, http://www.xn—saytay-r9a28a.gov.tr/dergi/içerik/der74-75m7.pdf (Erişim Tarihi: 20.12.2013).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldız, F. ve Durak, G. (2011), Üniversitelerde Verilen Muhasebe Eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyinin İncelenmesi, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, (s. 37-48).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Ali Kutlu Bu kişi benim

Alper Tazegül Bu kişi benim

Ümit Yaşar Elyıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 14 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Kutlu, H. A., Tazegül, A., & Elyıldırım, Ü. Y. (2014). SAYISAL ÇAĞDA ALTERNATİF ÖĞRETME- ÖĞRENME YAKLAŞIMLARIN MUHASEBE EĞİTİMİNDE UYGULANABİLİRLİĞİ: KAFKAS, ARDAHAN ve ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 14(43), 19-38.