Ülkemiz gibi yargı ayrılığını benimsemiş olan ülkelerde içtihat
aykırılığının ortaya çıkması doğal karşılansa da aykırı içtihatlar nedeniyle
oluşan hukuki belirsizliğin sürüp gitmesi, sonuçta yargıya güveni
zedeleyeceğinden kabul edilemez. Bu durum, içtihadî nitelik taşıyan
idari yargı açısından, dramatik sonuçlara yol açacak niteliktedir. İdari
yargı sistemimizde içtihat aykırılıklarını giderici bir mekanizma olarak
içtihatların birleştirilmesi müessesesine Danıştay dava daireleri ile kurul
kararları yönünden 90 yıldır başvurulmaktadır. Temmuz/2016’da istinaf
sisteminin faaliyete geçirilmesiyle idari yargı uyuşmazlıklarının büyük
kısmının bölge idare mahkemelerinin verdiği kararlarla kesinleştiği
düşünüldüğünde, aynı/benzer uyuşmazlıklar açısından Danıştay ve
istinaf kararları arasında aykırılığın oluşması kaçınılmazdır. Bölge idare
mahkemesi kararları arasındaki içtihat aykırılığının giderilmesi amacıyla
yürürlüğe konulan mekanizma da sadece giderici yönüyle devrededir.
İçtihat aykırılığını önleyici mekanizmalar henüz aykırılığın doğmadığı bir
aşamada sorunu kaynağında çözme yetisine sahip olduğundan, giderici
mekanizmalara kıyasla içtihat aykırılığından doğan hukuki sorunların
çözümünde daha etkindirler. Bu itibarla, iyi uygulama örnekleri göz
önünde bulundurularak öncelikle içtihat aykırılığını önleyecek etkin
mekanizmaların idari yargı düzenimize kazandırılması, üzerine kafa
yorulan bir meseledir. Bu mekanizmaların entegrasyonu ve iyi uygulama
örnekleri, bundan sonraki süreçte meselenin hukuk sistemimizde işgal
edeceği yer ve boyutla doğrudan ilgilidir. Ayrıca, yalnızca aykırılıkları
giderici yönüyle uygulamadaki her iki sistemin daha etkin bir çözüm mekanizmasına büründürülmesi için mevzuat değişikliği yapılması da
elzemdir.
İçtihat aykırılığı içtihatların birleştirilmesi önleyici-giderici mekanizmalar çözüm önerisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 18 |