Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) 2000’li yılların başından itibaren kamu
okullarındaki öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin performanslarını çoklu veri
kaynaklarına dayalı olarak değerlendirmeyi planlamaktadır. Literatürde 360 Derece
Performans Geri Bildirim Sistemi olarak da geçen bu sistemde çalışanların
performanslarının değerlendirmesinde yalnızca üstlerinin değil, meslektaşlarının,
astlarının ve kurumdan hizmet alan kişilerin görüşlerinin alınması da amaçlanmaktadır.
MEB bu sistemin uygulanması için 2017
yılında bir yönetmelik taslağı da hazırlanmıştır. Bu çalışmada amaçlanan
öğretmen ve okul yöneticilerinin performanslarının değerlendirilmesinde veli ve
öğrencilerin de ilk kez katılımıyla ilgili olarak öğrenci velilerinin görüşlerin
alınmasıdır. Velilerin böyle bir sistemle ilgili görüşlerinin alınmasına
yönelik yapılan bu araştırma Türkiye’de ilk olma niteliğindedir. Araştırmada
örneklem olarak alınan bireyler, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum
çeşitlilik örneklemesi yöntemiyle seçilmiştir. Araştırma deseni olarak nitel
araştırma desenlerinden olgubilim ve araştırma yöntemi olarak da görüşme
yöntemi seçilmiştir. Elde edilen bulgular ağırlıklı olarak velilerin, MEB’in
uygulamak istediği yeni sistemden habersiz olduklarını göstermekte ve de
kendilerinin ve öğrencilerinin öğretmen ve okul yöneticilerini
değerlendirmeleri konusunda dikkat çekici görüşleri olduğunu ortaya
koymaktadır.
Turkish Ministry of National Education (MEB), from the
beginning of 2000's, plans to evaluate the performances of teachers and school
administrators in public schools on the basis of multiple data sources. In this
system, which is also referred to as the 360 Degree Performance Feedback
System in the literature, it is also aimed at evaluating the performances of
the employees, not only based on views of their superiors but also their
colleagues, subordinates and those who receive service from the institution. In
order to implement this system, MEB prepared a regulation draft in 2017. In
this study, it is aimed to take the parents’ views about the involvement of
parents and students for the first time in evaluation of teachers’ performance.
The research which aims to take the views of parents for the system is the
first one. Individuals sampled in the study were selected by means of maximum
diversity sampling from purposeful sampling methods. Research design is chosen
as qualitative research design and research method is chosen as interview method.
The findings reveal that the parents are largely unaware of the new system that
MEB would like to implement and that they and their students have remarkable
views on the evaluation of teachers and school administrators.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 3 |