Yabancı dil eğitimi herkes için hayatın her aşamasında önemli olmakla
birlikte engelli bireyler için kendilerini uluslararası alanlarda
gerçekleştirme fırsatı buldukları bir hayata tutunma kaynağıdır. Normal eğitim
alabilecek öğrencilerin de doğru yöntem ve teknik ile yapılmayan öğretimler ve
motivasyon eksiklikleri sebebiyle zorluk yaşayabildiği bilinen yabancı dil
öğretiminde fiziksel ve zihinsel dezavantajlı bireyler düşünüldüğünde problemin
önemi açıktır. Bu çalışmanın amacı evrensel tasarım ilkelerinin engellilere
yabancı dil öğretiminde başarılı olmaya etkilerini araştırmaktır. Nitel olarak
tasarlanan bu çalışmada, olaylar ve davranışlar hakkında zengin ve önemli bakış
açıları sağlayan çoklu örnek olay çalışması yöntem olarak kullanılmıştır. Yaş,
engellilik veya diğer faktörlere bakılmaksızın tüm insanların erişebilmesini
sağlayan binaların, ürünlerin veya ortamların tasarımı olarak tanımlanan
Evrensel Tasarım, çevrenin herkes için daha sürdürülebilir ve daha iyi hale
getirilmesi için yaratıcı ve kapsayıcı bir yaklaşımdır. Evrensel olarak
tasarlanan binaların veya ürünlerin temel özelliği üzerinde herhangi bir
değişiklik yapmadan fiziksel olarak dezavantajlı kişiler de dahil olmak üzere
herkes tarafından tasarlandığı gibi kullanılabilmesidir. Öğrenmede Evrensel
Tasarım ise Evrensel Tasarım ilkelerinin eğitim ve pedagojide de kullanılarak
herkesin öğrenmesi için eşit fırsatlara sahip olmasını sağlamak ve böylece her
öğrenenin eğitime hızlı bir şekilde katılabilmesini kolaylaştırmaktır. Bu
çalışmada engellilere yabancı dil öğretimlerinden derlenen çoklu örnek
olaylarla eğitimcilerin evrensel tasarım ilkelerini öğretimin tasarlanmasında
ve uygulanmasında kullandıklarında, fiziksel veya zihinsel nedenlerle öğrenme
güçlüğü çeken öğrenciler için hazırladıkları bireyselleştirilmiş eğitim
programlarını, genel eğitim sınıflarında daha doğal olarak oluşturabildikleri
sonucuna varılmıştır. Engelli bireyleri toplumumuzun farklı üyeleri olarak
değil, bütünleşmiş bir parçası olarak kabul etmek ve sosyal hayatta daha aktif
olmalarını sağlamak için evrensel tasarım ilkelerini hem fiziksel mekanlarda
hem eğitim alanında uygulamak engellilerle sosyal hizmet politikalarına da
katkı sağlayacaktır.
evrensel tasarım öğrenmede evrensel tasarım engellilerle sosyal hizmet engellilere yabancı dil öğretimi
Okul Estetiği temalı Uluslararası Okul Yöneticileri Konferansı ISPC 2019’da En İyi Türkçe Sözlü Bildiri olarak seçen hakem heyetine teşekkür ederim.
Although foreign language education is important for
everyone at every stage of life, it is a source of attachment for people with
disabilities in a life where they can find opportunities to realize themselves
in international areas. The importance of the problem is obvious for physically
and mentally disadvantaged individuals in foreign language instruction
considering the difficulty even for the students who can receive normal
education due to lack of motivation and lack of teaching with the right methods
and techniques. The aim of this study is to investigate the effects of
universal design principles on the success of foreign language instruction to
disabled people. In this qualitative study, a multi-case study which provides
rich and important perspectives on events and behaviors was used as a method.
Universal Design, defined as the design of buildings, products or environments
that allow all people to access, regardless of age, disability or other
factors, is a creative and inclusive approach for making the environment more sustainable
and better for all. The fundamental feature of universally designed buildings
or products is that they can be used by anyone as designed without making any
changes to them, including physically disadvantaged individuals. The Universal
Design for Learning ensures that all learners have equal opportunities to learn
by using the principles of Universal Design in education and pedagogy so that
it facilitates each learner to be able to participate quickly in education. By
the multiple case studies collected from foreign language instruction to the
disabled individuals, it is concluded that when the universal design principles
are used in the design and implementation of instruction by the educators, the
individualized education programs teachers prepare for the students with
learning difficulties due to physical or mental reasons can be created more
naturally in the general education classes. Applying universal design
principles in both physical and educational areas in order to perceive
individuals with disabilities as an integral part of the society, not as a
different group, and to increase their effectiveness in social life, will also
contribute to social work policies.
: universal design universal design in learning social work with disabled foreign language instruction to the disabled
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |