Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 97 - 108, 30.12.2019

Öz

Yabancı dil eğitimi herkes için hayatın her aşamasında önemli olmakla
birlikte engelli bireyler için kendilerini uluslararası alanlarda
gerçekleştirme fırsatı buldukları bir hayata tutunma kaynağıdır. Normal eğitim
alabilecek öğrencilerin de doğru yöntem ve teknik ile yapılmayan öğretimler ve
motivasyon eksiklikleri sebebiyle zorluk yaşayabildiği bilinen yabancı dil
öğretiminde fiziksel ve zihinsel dezavantajlı bireyler düşünüldüğünde problemin
önemi açıktır. Bu çalışmanın amacı evrensel tasarım ilkelerinin engellilere
yabancı dil öğretiminde başarılı olmaya etkilerini araştırmaktır. Nitel olarak
tasarlanan bu çalışmada, olaylar ve davranışlar hakkında zengin ve önemli bakış
açıları sağlayan çoklu örnek olay çalışması yöntem olarak kullanılmıştır. Yaş,
engellilik veya diğer faktörlere bakılmaksızın tüm insanların erişebilmesini
sağlayan binaların, ürünlerin veya ortamların tasarımı olarak tanımlanan
Evrensel Tasarım, çevrenin herkes için daha sürdürülebilir ve daha iyi hale
getirilmesi için yaratıcı ve kapsayıcı bir yaklaşımdır. Evrensel olarak
tasarlanan binaların veya ürünlerin temel özelliği üzerinde herhangi bir
değişiklik yapmadan fiziksel olarak dezavantajlı kişiler de dahil olmak üzere
herkes tarafından tasarlandığı gibi kullanılabilmesidir. Öğrenmede Evrensel
Tasarım ise Evrensel Tasarım ilkelerinin eğitim ve pedagojide de kullanılarak
herkesin öğrenmesi için eşit fırsatlara sahip olmasını sağlamak ve böylece her
öğrenenin eğitime hızlı bir şekilde katılabilmesini kolaylaştırmaktır. Bu
çalışmada engellilere yabancı dil öğretimlerinden derlenen çoklu örnek
olaylarla eğitimcilerin evrensel tasarım ilkelerini öğretimin tasarlanmasında
ve uygulanmasında kullandıklarında, fiziksel veya zihinsel nedenlerle öğrenme
güçlüğü çeken öğrenciler için hazırladıkları bireyselleştirilmiş eğitim
programlarını, genel eğitim sınıflarında daha doğal olarak oluşturabildikleri
sonucuna varılmıştır. Engelli bireyleri toplumumuzun farklı üyeleri olarak
değil, bütünleşmiş bir parçası olarak kabul etmek ve sosyal hayatta daha aktif
olmalarını sağlamak için evrensel tasarım ilkelerini hem fiziksel mekanlarda
hem eğitim alanında uygulamak engellilerle sosyal hizmet politikalarına da
katkı sağlayacaktır.  





Teşekkür

Okul Estetiği temalı Uluslararası Okul Yöneticileri Konferansı ISPC 2019’da En İyi Türkçe Sözlü Bildiri olarak seçen hakem heyetine teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Açıkgöz, F. (2006). Teaching English as a Foreign Language to The Visually Impaired Young Learners in Turkey. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngilizce Öğretimi Programı Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • American Council on The Teaching of Foreign Languages (ACTFL). (2006). Standards for Foreign Language Learning in the 21st Century. https://www.actfl.org/sites/default/files/publications/standards/World-ReadinessStandardsforLearningLanguages.pdf adresinden alındı.
  • British Council. (2012). Creating an Inclusive Learning Experience For English Language Learners with Specific Needs. London: British Council.CAST (Center for Applied Special Technology). (2011). Universal Design for Learning Guidelines version 2.0. Wakefield, MA. https://www.udlresource.com/uploads/1/2/1/2/12126894/udl_guidelines_version_2.0_final_3.pdf adresinden alındı.
  • Emery, E. (2008). Cédez le passage: A Chronicle of Traveling in France with a Disability. T. BERBERI, E. C. HAMILTON, & I. M. SUTHERLAND içinde, Worlds Apart? Disability and Foreign Language Learning (s. 181-201). Pennsylvania: Yale University Press.
  • European Comission. (2013). European Language Label. European Comission: http://ec.europa.eu/education/initiatives/label/label_public/index.cfm?fuseaction=project_award&award_id=9168 adresinden alındı.
  • Gu, K. (2017). Should Students with Dyslexia Take a Foreign Language? SMARTS: https://smarts-ef.org/blog/students-dyslexia-take-foreign-language/ adresinden alındı.
  • Gutiérrez, V., & Alexandra, Y. (2017). Drilling activities as means of bilingualism in children with DS. Memorias VE2017. Bogota, Colombia: Repositiorio Digital.Handle, D. (2010). Universal Instructional Design and World Languages. Equity & Excellence in Education, 37(2), 161-166. doi:10.1080/10665680490454039İZEV. (2017). İZEV Bağımsız Yaşam Evi. İZEV: https://www.izev.org.tr/bagimsiz-yasam-destegi/izev-bagimsiz-yasam-evi/ adresinden alındı.
  • Özel, C. (2013). Disleksi ve Ek Akdemik Dil Öğrenme. DysLang İyi Uygulamalar. Ankara: Hayat Boyu Öğrenme.
  • Picard, D. (2015). Teaching Students with Disabilities. https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/disabilities/ adresinden alındı.
  • Resmi Gazete. (2018, Temmuz 7). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.
  • Sakarya Yenigün Haber Portalı. (2017, Ağustos 14). Engelliler İngilizce Öğreniyor. Sakarya Yenigün Haber: http://www.sakaryayenigun.com.tr/40117-engelliler-ingilizce-ogreniyor-haberi.html adresinden alındı.
  • Sılver, P., Bourke, A., & Strehorn, K. C. (1998). Universal Instructional Design in Higher Education: An Approach for Inclusion. Equity & Excellence in Education, 31(2), 47-51. doi:10.1080/1066568980310206
  • Spread The Sign. (2018). Spread The Sign. https://www.spreadthesign.com/ adresinden alındı.
  • Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • The Center for Universal Design, NC State University. (1997). The Principles of Universal Design version 2.0. North Carolina. https://projects.ncsu.edu/design/cud/about_ud/udprinciplestext.htm adresinden alındı.
  • Türkiye Ulusal Ajansı. (2013, Temmuz 25). Yabancı Dil Öğretiminde Öne Çıkan 5 Kuruluş Ödüllendirildi. AB Başkanlığı: https://www.ab.gov.tr/49091.html adresinden alındı.
  • Wydawnictwo KUL. (2013). English as a Foreign Language for Deaf and Hard of Hearing Persons in Europe. Lublin.

ACCESSIBLE FOREIGN LANGUAGE INSTRUCTION BY UNIVERSAL DESIGN

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 97 - 108, 30.12.2019

Öz

Although foreign language education is important for
everyone at every stage of life, it is a source of attachment for people with
disabilities in a life where they can find opportunities to realize themselves
in international areas. The importance of the problem is obvious for physically
and mentally disadvantaged individuals in foreign language instruction
considering the difficulty even for the students who can receive normal
education due to lack of motivation and lack of teaching with the right methods
and techniques. The aim of this study is to investigate the effects of
universal design principles on the success of foreign language instruction to
disabled people. In this qualitative study, a multi-case study which provides
rich and important perspectives on events and behaviors was used as a method.
Universal Design, defined as the design of buildings, products or environments
that allow all people to access, regardless of age, disability or other
factors, is a creative and inclusive approach for making the environment more sustainable
and better for all. The fundamental feature of universally designed buildings
or products is that they can be used by anyone as designed without making any
changes to them, including physically disadvantaged individuals. The Universal
Design for Learning ensures that all learners have equal opportunities to learn
by using the principles of Universal Design in education and pedagogy so that
it facilitates each learner to be able to participate quickly in education. By
the multiple case studies collected from foreign language instruction to the
disabled individuals, it is concluded that when the universal design principles
are used in the design and implementation of instruction by the educators, the
individualized education programs teachers prepare for the students with
learning difficulties due to physical or mental reasons can be created more
naturally in the general education classes. Applying universal design
principles in both physical and educational areas in order to perceive
individuals with disabilities as an integral part of the society, not as a
different group, and to increase their effectiveness in social life, will also
contribute to social work policies.

Kaynakça

  • Açıkgöz, F. (2006). Teaching English as a Foreign Language to The Visually Impaired Young Learners in Turkey. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngilizce Öğretimi Programı Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • American Council on The Teaching of Foreign Languages (ACTFL). (2006). Standards for Foreign Language Learning in the 21st Century. https://www.actfl.org/sites/default/files/publications/standards/World-ReadinessStandardsforLearningLanguages.pdf adresinden alındı.
  • British Council. (2012). Creating an Inclusive Learning Experience For English Language Learners with Specific Needs. London: British Council.CAST (Center for Applied Special Technology). (2011). Universal Design for Learning Guidelines version 2.0. Wakefield, MA. https://www.udlresource.com/uploads/1/2/1/2/12126894/udl_guidelines_version_2.0_final_3.pdf adresinden alındı.
  • Emery, E. (2008). Cédez le passage: A Chronicle of Traveling in France with a Disability. T. BERBERI, E. C. HAMILTON, & I. M. SUTHERLAND içinde, Worlds Apart? Disability and Foreign Language Learning (s. 181-201). Pennsylvania: Yale University Press.
  • European Comission. (2013). European Language Label. European Comission: http://ec.europa.eu/education/initiatives/label/label_public/index.cfm?fuseaction=project_award&award_id=9168 adresinden alındı.
  • Gu, K. (2017). Should Students with Dyslexia Take a Foreign Language? SMARTS: https://smarts-ef.org/blog/students-dyslexia-take-foreign-language/ adresinden alındı.
  • Gutiérrez, V., & Alexandra, Y. (2017). Drilling activities as means of bilingualism in children with DS. Memorias VE2017. Bogota, Colombia: Repositiorio Digital.Handle, D. (2010). Universal Instructional Design and World Languages. Equity & Excellence in Education, 37(2), 161-166. doi:10.1080/10665680490454039İZEV. (2017). İZEV Bağımsız Yaşam Evi. İZEV: https://www.izev.org.tr/bagimsiz-yasam-destegi/izev-bagimsiz-yasam-evi/ adresinden alındı.
  • Özel, C. (2013). Disleksi ve Ek Akdemik Dil Öğrenme. DysLang İyi Uygulamalar. Ankara: Hayat Boyu Öğrenme.
  • Picard, D. (2015). Teaching Students with Disabilities. https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/disabilities/ adresinden alındı.
  • Resmi Gazete. (2018, Temmuz 7). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.
  • Sakarya Yenigün Haber Portalı. (2017, Ağustos 14). Engelliler İngilizce Öğreniyor. Sakarya Yenigün Haber: http://www.sakaryayenigun.com.tr/40117-engelliler-ingilizce-ogreniyor-haberi.html adresinden alındı.
  • Sılver, P., Bourke, A., & Strehorn, K. C. (1998). Universal Instructional Design in Higher Education: An Approach for Inclusion. Equity & Excellence in Education, 31(2), 47-51. doi:10.1080/1066568980310206
  • Spread The Sign. (2018). Spread The Sign. https://www.spreadthesign.com/ adresinden alındı.
  • Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • The Center for Universal Design, NC State University. (1997). The Principles of Universal Design version 2.0. North Carolina. https://projects.ncsu.edu/design/cud/about_ud/udprinciplestext.htm adresinden alındı.
  • Türkiye Ulusal Ajansı. (2013, Temmuz 25). Yabancı Dil Öğretiminde Öne Çıkan 5 Kuruluş Ödüllendirildi. AB Başkanlığı: https://www.ab.gov.tr/49091.html adresinden alındı.
  • Wydawnictwo KUL. (2013). English as a Foreign Language for Deaf and Hard of Hearing Persons in Europe. Lublin.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Hatice Hale Yurttabir 0000-0003-3972-3874

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yurttabir, H. H. (2019). Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 97-108.
AMA Yurttabir HH. Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi. MEAD. Aralık 2019;3(2):97-108.
Chicago Yurttabir, Hatice Hale. “Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2019): 97-108.
EndNote Yurttabir HH (01 Aralık 2019) Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 3 2 97–108.
IEEE H. H. Yurttabir, “Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi”, MEAD, c. 3, sy. 2, ss. 97–108, 2019.
ISNAD Yurttabir, Hatice Hale. “Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 3/2 (Aralık 2019), 97-108.
JAMA Yurttabir HH. Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi. MEAD. 2019;3:97–108.
MLA Yurttabir, Hatice Hale. “Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 2, 2019, ss. 97-108.
Vancouver Yurttabir HH. Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi. MEAD. 2019;3(2):97-108.